שרי הממשלה עודכנו אמש שישיבת הממשלה, שבה הם אמורים לאשר את נוסח ההחלטה בעניין הפטור מגיוס בוטלה. היום צריכה המדינה להגיש לבג"ץ את תשובתה לעתירות שהוגשו בנושא, אלא שעל אף דיונים מרתוניים שנערכו, המחלוקת לא נפתרה ולא הושג נוסח מוסכם שהשרים יוכלו לאשר. ההערכה היא שגם היום תבקש המדינה מבג"ץ ארכה נוספת למתן תשובה.
אמש טענו גורמים בקואליציה שהמשבר נובע בגלל איומים של יהדות התורה, שלפיהם אם החוק יעבור כשהוא כולל סנקציות, הם ייאלצו לפרוש מהקואליציה. גורמים במפלגה הכחישו את הדברים וטענו שלא העבירו כל איום שכזה. מלבד הסנקציות, גם עניין קביעת מכסות מספריות לגיוס מהווה מוקד מחלוקת משמעותי.
2 צפייה בגלריה
yk13857565
yk13857565
(מיצג טנק מול הכנסת. הפגנה נגד מתווה הגיוס, אתמול | צילום: אלכס קולומויסקי)
במקביל, על אף שנוסח מוסכם לחוק הגיוס טרם הושג, בכנסת כבר מתחילים במאבק בעניין הוועדה שבה ייערכו הדיונים על החוק אחרי הקריאה הראשונה ולפני הקריאה השנייה והשלישית.
הוועדה הטבעית לדיון בחוק הגיוס היא ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, בראשות ח"כ יולי אדלשטיין. גורמים בכנסת טענו אתמול שראש הממשלה, בנימין נתניהו, הורה לבחון את הוצאת החוק מידי הוועדה בשל העובדה שאדלשטיין נחשב לח"כ לעומתי ו"לא ממושמע".
גורם בליכוד טען שנתניהו מעוניין להקים ועדה מיוחדת לעיסוק בחוק הגיוס, שבראשה יעמוד מקורבו, יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ.
2 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין ובנימין נתניהו בועדת החוץ והביטחון של הכנסת
יולי אדלשטיין ובנימין נתניהו בועדת החוץ והביטחון של הכנסת
אדלשטיין ונתניהו בוועדת חוץ וביטחון, בשבוע שעבר
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
"לא יקום ולא יהיה", אמר אדלשטיין אתמול ורמז שהכוונה היא "למרוח" את החוק, בוועדה עם יו"ר שמזוהה עם נתניהו. בדיון אתמול בוועדת החוץ והביטחון אמר אדלשטיין: "חוק הגיוס יטופל רק בוועדת החוץ והביטחון. כל ניסיון לעקוף את הוועדה כדי למרוח את הנושא ולעגל פינות - ייכשל. מדינת ישראל צריכה לטפל בנושא אחת ולתמיד, ולעשות זאת בדרך הנכונה".
ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" אמר אדלשטיין אתמול שוועדת החוץ והביטחון היא המקום הטבעי והנכון לדון בחוק הגיוס, בין היתר בגלל הנתונים שיש לוועדה על הסוגיה, ובשל העיסוק המוקדם של הוועדה בצורכי הצבא. "ועדת החוץ והביטחון לא תהיה חותמת גומי של נתניהו", אמר אדלשטיין. "אם מישהו ינסה להוציא מהוועדה את העיסוק בחוק הדיון – תהיה תגובה הולמת של הוועדה. על פי החוק, נושאים שקשורים לצו 8, ולהארכת השירות, חייבים להגיע לוועדת החוץ והביטחון".
ח"כ אדלשטיין הצטרף גם לביקורת הגוברת בליכוד על חוק הגיוס במתכונת הנוכחית: "יש כמה גרסאות, אבל ממה שאני שומע החוק לא מספק פתרונות למצב שאנחנו נמצאים בו מאז 7 באוקטובר. אין לנו אשליה שכל החרדים יתגייסו לשירות קרבי, אבל בין זה לבין מצב של פטור מלא – יש מרחב פעולה. אי-אפשר להמשיך עם גדוד אחד או שניים של חרדים. נצטרך לראות את החרדים מתגייסים לגדודים שעוסקים בביטחון שוטף, בהגנה על הגבולות והיישובים ועוד".
אדלשטיין מתח ביקורת גם על היעדר סנקציות בחוק וטען כי יש להכניס סנקציות מיד בהתחלה, ולא רק כעבור שנתיים. "בלי סנקציות זה לא יעבוד", אמר. "צריך כבר בתחילת החוק להכניס צעדים שהם 'איום אמין'".
אדלשטיין הוסיף שחייבת להיות התייחסות גם לשירותם של ערביי ישראל: "לא נראה אותם לובשים מדי צה"ל, אבל בפעולות עורפיות ובגופי הצלה הם חייבים להשתלב".
פורסם לראשונה: 00:00, 27.03.24