במבנה ששימש כמכבסה ישנה, בסינמה סיטי, במוזיאון לזכר קורבנות השואה, באזור תעשייה ובמבנה בית ספר נטוש: כ-44 בתי ספר הוקמו במתחמים זמניים - ובסביבה לא שגרתית - שהותאמו למען מפוני הצפון, שחיים במציאות אחרת כחצי שנה לאחר שפונו או התפנו מבתיהם.
4 צפייה בגלריה
yk13859592
yk13859592
קריית חינוך במתחם BIG בטבריה
(צילום: אביהו שפירא)
"אנחנו במלחמה וגם לנו לא נעים ללמוד רחוק מהבית, אבל עם המון רצון טוב של המארחים, נוח לנו פה", סיפרה מיכל גל, מנהלת חטיבת הביניים מנור-כברי שפועלת בחודשים האחרונים במתחם מוזיאון לוחמי הגטאות למורשת השואה והמרד בקיבוץ לוחמי הגטאות שבגליל המערבי. 284 תלמידים לומדים במתחם המוזיאון שהכשיר כמה מהמבנים עבור בית הספר הזמני. 14 מורים מהצוות החינוכי וכמאה תלמידים נעדרים ממנו משום שפונו ליישובים מרוחקים.
במקור בית הספר פועל בקיבוץ אילון שפונה מתושביו. אמנם המרחב שבו לומדים התלמידים הוא קצת מאיים, אבל גל אומרת כי השואה לא נוכחת בהווי בית הספר. "אנחנו לא עוסקים איתם בנושא, הם עוברים מספיק תקופה קשה", המנהלת סיפרה, "אמנם אנחנו מתארחים במוזיאון לזכר השואה, אבל מבקשים לספר לילדים סיפור על תקומה. לעזור להם לעבור יחד עם צוות המורים, שנדמה שהם עם כוחות-על, את המסע הארוך והקשה שבו אנחנו נמצאים כבר חודשים ארוכים".
מאות קילומטרים משם, בקצה הדרומי של המדינה, לומדים כ-300 תלמידים מכיתות א' עד יב' בבית הספר אורות הצפון שהוקם בתוך מבנה משרדים חדש בלב אזור התעשייה של אילת, סמוך למתחם קניות ענק.
4 צפייה בגלריה
yk13859593
yk13859593
אתר המורשת בקיבוץ גינוסר קלט תלמידים מפונים
(צילום: אביהו שפירא)
4 צפייה בגלריה
yk13859666
yk13859666
ציורי תלמידים במתחם סינמה סיטי גלילות
(צילום: דנה קופל)
4 צפייה בגלריה
yk13859861
yk13859861
המכבסה הישנה בקיבוץ עין המפרץ
(צילום: שרון צור)
"הפכנו את המקום הזה לאי בודד – מרחב שמבקש לתת לילדים תחושה של בית עם אנשים מוכרים מהצפון", אמרה שרית אוחנה, מנהלת בית הספר שמרבית תלמידיו הם מקריית שמונה. בכל בוקר אוספת הסעה מיוחדת את התלמידים מבתי המלון ומהדירות השכורות שבהן השתקעו המפונים, ומחזירה אותם אחרי ארבע שעות. הם פוגשים שם במורים שגויסו למשימה אחרי שהוחזרו מהפנסיה, סטודנטים צעירים ומורים חיילים שמנסים להדביק איתם את החומר הלימודי הרב שהחסירו.
בטבריה הפכו אנשי העירייה בהובלת ראש העיר הממונה אז, בועז יוסף, את מתחם הסמוך לצומת פוריה לבית ספר חדשני. בתוך חודש וחצי הוקמו שם 36 כיתות לימוד, 18 ממ"דים, שני חדרי מורים ושבעה מתחמי שירותים עבור 1,000 תלמידים מכיתה ט' ועד י"ב, בהשקעה של משרד החינוך בסך כ-20 מיליוני שקלים. כל התלמידים הם מיישובי הצפון, בהם קריית שמונה, מטולה, גליל עליון, מבואות חרמון ושלומי.
בקיבוץ עין המפרץ פינו את מבנה המכבסה עבור תלמידים מפונים. הוציאו את מכונות הכביסה והמייבשים והפכו את החללים הגדולים למרחב נעים, עם כיתות לימוד ומשרדים. כ-430 תלמידי בית חינוך אופק בעברון ממועצת מטה אשר לומדים במתחם, משום שאין מיגון מספק בבית הספר המקורי שלהם. בתוך כך, המועצה האזורית ואנשי הקיבוץ נרתמו לאתגר: הם מארחים את הילדים שאוכלים בצהריים בחדר האוכל הקיבוצי ומבקרים ברפת ובאורווה, בניסיון להיטיב מעט עם מצב רוחם בזמנים המתוחים.
פורסם לראשונה: 00:00, 28.03.24