תוצאות הפריימריז על ראשות יש עתיד בפעם הראשונה בהיסטוריה של המפלגה הזאת הן הבעת אי–אמון ביו"ר המפלגה יאיר לפיד. האיש שייסד את יש עתיד לפני קצת יותר מעשור והצליח כיו"ר המפלגה הזו להגיע עד לכיסא ראש הממשלה - מסיים את המבחן הדמוקרטי הראשון שלו בתוך מפלגתו בעוגמת נפש גדולה. אחוזים בודדים הפרידו בינו לבין ח"כ רם בן ברק, שהעז לקרוא תיגר על מנהיגתו של היו"ר הבלתי מעורער. או ליתר דיוק: 29 קולות בלבד היו הפער בין שני המועמדים. מי היה מאמין.
1 צפייה בגלריה
יאיר לפיד בנאום הניצחון בבחירות למפלגת יש עתיד
יאיר לפיד בנאום הניצחון בבחירות למפלגת יש עתיד
יאיר לפיד בנאום הניצחון בבחירות למפלגת יש עתיד
(צילום: עידו ארז)
יאיר לפיד יצטרך לעשות חשבון נפש גדול איך הגיע עד הלום. המנהיג של המפלגה הגדולה ביותר באופוזיציה, המועמד לראשות הממשלה, לא מצליח לקבל אמון מובהק של חברי מפלגתו. בבורסת ההימורים של יש עתיד (עד כמה שהייתה כזו) רצו מספרים אחרים לגמרי: 20%-80%, 70%-30%. איש לא האמין באמת שהפער בסוף יהיה צמוד כל כך, משהו שמזכיר את תוצאות הבחירות של 1999 בין פרס לנתניהו, אבל בוודאי לא את הניצחונות המזהירים של מנהיגים שמביאים אחוזי הצלחה כמו בבחירות לנשיאות סוריה.
בחודשים האחרונים יש עתיד נמצאת במשבר גדול שמתבטא בירידה דרמטית בסקרים. כמעט מחצית מחברי ועידת המפלגה, 720 איש בסך הכול, חשבו שזו הזדמנות לתת למועמד אחר להוביל. הם כמעט הצליחו
יש גם הסבר פוליטי הגיוני: בחודשים האחרונים יש עתיד נמצאת במשבר גדול שמתבטא בירידה דרמטית בסקרים. כמעט מחצית מחברי ועידת המפלגה, 720 איש בסך הכול, חשבו שזו הזדמנות לתת למועמד אחר להוביל. הם כמעט הצליחו.
לזכותה של יש עתיד יש לומר, כי הפריימריז האלה על ראשות המפלגה לא היו פייק. מי שחשב שהיה פה תרגיל פוליטי ציני של הצבת מועמד פיקטיבי כדי לשוות נופך דמוקרטי למפלגת יש עתיד - התבדה. ח"כ רם בן ברק לקח את המרוץ הזה ברצינות, ומסתבר כי מאחורי הפרגוד היו לו הרבה קונים, כולל חברים בסיעת יש עתיד (כמו אלעזר שטרן), שלא התביישו לדרוש חלופה. "הגישה הזאת שהח"כים של יש עתיד הם חיילים של יאיר לפיד כבר לא עובדת יותר", אמר בכיר במפלגה (שאינו רם בן ברק). אבל גורם אחר במפלגה רואה בכך דווקא סימן לדמוקרטיה בריאה: "זילזלו בפריימריז האלה. אמרו שיש עתיד זו דיקטטורה של איש אחד. בסוף אנחנו לא כאלה".
יאיר לפיד לא זילזל בבחירות האלו. הוא קיים חוגי בית, נפגש או שוחח עם מרבית חברי ועידת המפלגה. אז איך הוא כמעט ונשלח הביתה? אולי הבחירה של לפיד שלא להיכנס לממשלה, אולי התחושה שכל כך הרבה שנים הוא עושה את אותו הדבר ולא מצליח להביא שלטון. התוצאה הזו תהיה בעוכריו של לפיד. בטח עבור מי שעדיין רואה את עצמו מועמד לראשות הממשלה.