בשעה שהמשא ומתן לעסקה לשחרור חטופים נמצא במבוי סתום ובישראל גוברת תחושת ה"דשדוש" ברצועת עזה, נראה שבאיראן כבר נערכים ליום שאחרי המלחמה.
בימים האחרונים הגיע ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה, לביקור באיראן. היה זה ביקורו השני בטהרן מאז פרוץ המלחמה. את ביקורו הראשון בתחילת נובמבר 2023 ניסו שלטונות איראן להסתיר והודו בדבר קיומו רק אחרי שנחשף על ידי דובר צה"ל. זמן קצר לאחר הביקור, דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס, שמנהיג איראן, עלי חמינאי, הביע בפני הנייה חוסר שביעות רצון מכך שארצו הופתעה מעיתוי מת
קפת חמאס ב-7 באוקטובר והבהיר לו שאיראן לא תתערב במלחמה באופן ישיר.
ביקורו השני של הנייה בטהרן נראה אחרת לגמרי, מנהיג חמאס זכה לקבלת פנים רשמית ששמורה בדרך כלל לראשי מדינות וכללה שטיח אדום, שנפרס לכבודו בפתח משרד החוץ האיראני, וחתימה בספר אורחים. קבלת הפנים החריגה לא נעלמה מעיניהם של פרשנים איראנים שהעריכו כי זו נועדה להעביר מסר ברור מצד איראן, שגם ביום שלאחר המלחמה היא תמשיך לראות בחמאס את נציגו הלגיטימי היחיד של העם הפלסטיני.
1 צפייה בגלריה
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי מצביע ב בחירות לפרלמנט האיראני ב טהרן
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי מצביע ב בחירות לפרלמנט האיראני ב טהרן
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי
( EPA/ABEDIN TAHERKENAREH)
בתוך כך הצהיר מנהיג איראן, בנאום לרגל ראש השנה האיראנית, שישראל שקעה בביצת המלחמה בעזה ושהיא תובס בין אם תישאר ברצועה או תיסוג ממנה. במקביל לביקורו של הנייה, הגיע גם מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני לביקור באיראן. בטקס דתי באצטדיון הכדורגל בטהראן הצהיר זיאד נח'אלה שהפלסטינים יביסו את ישראל בעזרת האיסלאם, הקוראן והרפובליקה האסלאמית.
בעוד שבטהרן נמשכים המגעים בין הצמרת האיראנית לראשי ארגוני הטרור הפלסטיניים, התירו שב"כ וצה"ל לפרסם בשבוע שעבר את דבר סיכולה של הברחת אמצעי לחימה מתקדמים מאיראן ליהודה ושומרון. מאחורי ניסיון ההברחה עמדו אגף המבצעים המיוחדים של ארגון המודיעין במשמרות המהפכה ויחידת המבצעים המיוחדים בכוח קודס בסוריה. ניסיון ההברחה מספק עדות נוספת למאמציה של איראן להרחיב את פעילותה ותמיכתה בטרור ביהודה ושומרון. אף כי כבר בשנת 2014 קרא מנהיג איראן לחמש את הגדה המערבית, הרי שבשנים האחרונות ניכרים ניסיונות גוברים מצד משמרות המהפכה להקים בה תשתיות טרור ומודיעין ולהעביר אמצעי לחימה מתקדמים לביצוע פיגועים נגד ישראל. החרפת העימות בין איראן לישראל חידדה בראיית טהרן את הצורך להרחיב את פעילותה בסמוך לגבולות ישראל, בניסיון להקיף אותה בטבעת אש, להחליש אותה ולערער את ביטחונה. יתר על כן, הסכמי אברהם ותהליך הנורמליזציה בין ישראל ומדינות ערב נתפסו באיראן כאיום גובר על מעמדה באזור ויצרו הזדמנות להגברת התיאום בין ארגוני הטרור הפלסטיניים לבין יתר המרכיבים ב"ציר ההתנגדות" סביב מאבק נגד האויב המשותף – ישראל.
בחודשים האחרונים הזהירו גורמי ביטחון כי איראן ממשיכה להזרים כסף ליהודה ושומרון במטרה לממן הקמת תשתיות טרור ולדחוף לביצוע פיגועים
הפעילות האיראנית נמשכה ואף גברה מאז 7 באוקטובר. בחודשים האחרונים הזהירו גורמי ביטחון כי איראן ממשיכה להזרים כסף ליהודה ושומרון במטרה לממן הקמת תשתיות טרור ולדחוף לביצוע פיגועים. שר הביטחון יואב גלנט אמר במארס 2024 כי איראן מנסה לדחוף נשק, תחמושת, הכוונה ומידע ליהודה ושומרון.
לנוכח המשך הדשדוש בעזה, היעדר חלופה שלטונית לחמאס וללא התקדמות לעבר גיבוש ארכיטקטורה אזורית נגד "ציר ההתנגדות" המובל על ידי איראן, גוברת בטהרן ההערכה כי כישלון ישראלי לנטרל את יכולותיו הצבאיות והשלטוניות של חמאס הוא תרחיש סביר וכי ישראל שוקעת בהדרגה ב"בוץ העזתי", כפי שאירע בלבנון.
המשך קשריה עם הנהגות החוץ של חמאס והג'יהאד האסלאמי והגברת מאמציה להרחיב את השפעתה ביהודה ושומרון נועדו, בראיית איראן, לשמר את השפעתה בזירה הפלסטינית גם בתרחיש שבו חמאס לא יוכל לשמר את מעמדו כריבון ברצועת עזה.
בינתיים, היא יכולה לשאוב עידוד לא רק מכישלונה של ישראל עד כה לחסל את חמאס אלא גם מהלחץ המדיני הגובר על ישראל ומבידודה הבינלאומי המחריף, שעשויים להערכתה להוביל להפסקת המלחמה בטרם תשיג ישראל את יעדיה.
ד"ר רז צימט הוא חוקר בכיר ומומחה לאיראן במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) ובמרכז אליאנס ללימודים איראניים באוניברסיטת ת"א