לצד מאות כטב"מים וטילי נ"ט מדויקים שהגיעו לטווחים של 12-8 ק"מ ופגעו ביישובי הצפון ובמתקני בסיס יחידת הבקרה האווירית במירון, חיזבאללה השתמש לראשונה מאז תחילת הסכסוך הצבאי איתו ברקטות ה"בורקאן" כבדות המשקל - שמטרתן לשטח רחובות שלמים ולזרוע הרס רב במוצבי צה"ל.

אמנם לא מדובר בחימוש מדויק אלא סטטיסטי, אך השימוש בו כבר הוכיח את עצמו מבחינת נזק חומרי ואפקט פסיכולוגי, בשל ממדי ההרס החריגים שכל רקטה כזאת יוצרת. הן מוגדרות כרע"ם, רקטות עתירות משקל, ויכולות לשאת עד חצי טונה של חומר נפץ. חיזבאללה פיתח את הבורקאן בהכוונה איראנית, בתחילת מלחמת האזרחים בסוריה בעשור הקודם - כדי לסייע לכוחות משטר אסד. לאחר שהוטמעה מבצעית, היא הוסבה גם לקנים שכוונו נגד ישראל, בעיקר ממשגרים נסתרים שמופעלים מרחוק.
חמאס ניסה לחקות את הפיתוח הזה באמצע העשור הקודם עם רקטות דומות בשם "ראעד", אך ללא הצלחה ברוב המקרים. בניגוד לגרסה הלבנונית, הרקטות הכבדות מעזה התפוצצו בשטח הרצועה, ורק במקרה אחד לפני מספר שנים הצליחה רקטה כזאת לחצות לשטח ישראל ופערה מכתש גדול בחממה חקלאית של מושב נתיב העשרה. לא היו נפגעים בגוף.
2 צפייה בגלריה
yk13891073
yk13891073
(צילום: אביהו שפירא)
2 צפייה בגלריה
תיעוד שפרסם איש חיזבאללה ולפיו לכאורה נראה עשן אחרי ירי טיל בורקאן לעבר ישראל מלבנון
תיעוד שפרסם איש חיזבאללה ולפיו לכאורה נראה עשן אחרי ירי טיל בורקאן לעבר ישראל מלבנון
פגיעת בורקאן בישראל
"חיזבאללה משתמש בחודשי הקרב האלה רק בחמישה אחוז מארנסל הנשק שלו, כמגרש ניסויים נגד צה"ל לקראת מערכה אמיתית וגדולה", אומרים בצבא, "בכל יום הוא מנסה לעקוף את מערכות ההגנה האווירית ולהפיק לקחים – בזוויות ירי שונות, בכמות שיגורים מרוכזים, בכמות חומר נפץ משתנה בכל חימוש שהוא משגר ובעוד אלמנטים נוספים. כך, למרות היקפי הירי המצומצמים יחסית לכמויות שיש ברשותו, הוא רושם גם הצלחות ופגיעות מדויקות. אנחנו בקרב למידה כדי לשפר את היכולת שלנו להתמודד עם איום הבורקאן".
גורם צבאי שבקיא בנושא מסביר כי "עד כה נעשה שימוש בעשרות רקטות בורקאן, בעיקר ליישובים ולמוצבים סמוכי הגבול. הן מסיבות נזק מאוד גדול לבתים, ובפגיעה ישירה הן גם חודרות ממ"ד".
אינפו רקטות בורקאן
בצבא גם אספו וחקרו חימוש כבד נוסף של חיזבאללה: רחפנים גדולים שיכולים לשאת ראשי קרב במשקל של 20-30 ק"ג חומר נפץ. מקלען זיהה את הרחפן מתקרב למחלקה וריסס אותו בצרור יריות רגעים אחדים לפני שהתפוצץ על חבריו. ירי המקלען הפעיל את חומר הנפץ שבראש הקרב במרכז הרחפן, וגרם לפיצוץ גדול באוויר ולשריפת חלקים מהרחפן - אך ללא נזק או פגיעה בחיילים. לצד ראש הקרב גילו בצה"ל כמות אדירה של כדוריות רסס, בין עשר ל-15 אלף, שהיו אמורות להתפזר ברדיוס רחב וקטלני.
המענה של צה"ל לאיום הוא קודם כל פינוי מהיר של עשרות אלפי אזרחים בגליל שגרים בטווח הירי, לצד תקיפה של עשרות מחסני אמל"ח, חיסול הפעילים ששיגרו אותם ושיפור יכולות היירוט ככל שימי הלחימה בצפון מתארכים והופכים לשגרה בת חודשים. מ-7 באוקטובר ועד כה חוסלו למעלה מ-300 פעילי חיזבאללה על ידי צה"ל, רובם עסקו בשיגור חימושים לעבר ישראל וחלקם סוכלו לפני שהספיקו לבצע את זממם.