ביום ראשון הקרוב, בדיוק חצי שנה למלחמה, הכנסת תצא לפגרה של חודש וחצי, עד 19 במאי. זאת על אף הביקורת הרבה מהאופוזיציה, משפחות חטופים ורבים בציבור, שחושבים שאין זה ראוי שחברי הכנסת יהיו בחופש בזמן מלחמה. כנס החורף, שהחל באופן מנומנם ובאווירה פייסנית ומאוחדת סביב מטרות הלחימה בעזה ובהמשך גם התלקחות הגזרה הצפונית, הפך בתוך זמן קצר לסוער במיוחד והפוליטיקה חזרה למסדרונות המשכן, לשולחנות הוועדות ולכיסאות המליאה.


עוד לפני המלחמה, אבל בייחוד מאז שהתחדד המחסור בכוח האדם בצה"ל, המשימה הגדולה של הקואליציה הנוכחית הייתה להביא חוק גיוס חדש. במקום זאת, הממשלה פעלה בכל דרך אפשרית רק כדי לא להרגיז את השותפים מהמפלגות החרדיות, באמצעות חוקים והוראות שעה שרק הגדילו את הנטל על הציבור המשרת. אך הציבור הרחב התקומם, וגם בקואליציה הבינו חלק מחברי הכנסת שאי-אפשר להמשיך במציאות הקיימת. כך נבלמו חוקים שנועדו להאריך את משך השירות הסדיר לחיילים גברים לשלוש שנים, ולהגדיל משמעותית את מספר הימים המקסימלי שהצבא יוכל לזמן חיילי מילואים מדי שנה.
גם הטיוטה שהייתה צריכה להיות מאושרת בשבוע שעבר, והציגה מתווה לחקיקת חוק גיוס חדש הכולל את העלאת גיל הפטור ל-35, לא הגיעה אפילו לשולחן הממשלה ובג"ץ סירב לבקשתו של נתניהו ל-30 ימים נוספים כדי להגיע להסכמות. עם המחלוקת העצומה הזו יצטרכו בממשלה להתמודד במהלך הפגרה ובכנס הקיץ ובינתיים, לפי פסיקת בג"ץ, "לא יהיה קיים מקור סמכות המאפשר המשך הימנעות גורפת מהליכים לגיוס בני הישיבות", וכך גם שלילת תקציבי הישיבות.
גם ניסיונות להחזיר חוקים שנויים במחלוקת כמו חוק הרבנים, שנועד לאפשר למנות מאות רבנים חדשים בערים, יישובים ושכונות, ויעניק לממסד הדתי רוב מוחץ בגוף שיבחר אותם, נכשלו. בנוסף, חברי כנסת השקיעו מאמץ רב כדי להדיח את ח"כ עופר כסיף, שהביע תמיכה בתביעה של דרום-אפריקה נגד ישראל בהאג, אך ללא הצלחה. ולמרות שהתאחדו סביב המטרה הזו, בקואליציה ובאופוזיציה עסקו לאורך רוב הכנס בחיפוש אשמים ל-7 באוקטובר ובמציאות שנוצרה אחריו, ופחות בלקיחת אחריות.
במהלך הכנס הגיעו בני משפחות של חטופים ונרצחים מדי שבוע לדיוני הוועדות. אל מול עדויות מטלטלות על פגיעות מיניות ותנאי מחיה בלתי נתפסים בשבי, נרשמו כמה רגעי שפל: ח"כ טלי גוטליב אמרה לאח שכול "אתה לא תדבר ככה על ראש הממשלה", ח"כ אלמוג כהן צעק למשפחות ש"אין לכם מנדט על הכאב", ח"כ יצחק פינדרוס סינן לעבר מוחים על היציאה לפגרה "יאללה יאללה", ח"כ קטי שטרית סיפקה אמירה חסרת רגישות כשאמרה למשפחות כי "הובהלתי לניתוח, לא מסוגלת להתקלח ולהתלבש. אני מבינה איך עולמכם התהפך" והרשימה עוד ארוכה.
ואי-אפשר לשכוח את ריב הוודקה בין גוטליב לשר דודי אמסלם, ואת המתקפה של השרה מאי גולן שאמרה שח"כ מירב בן ארי "מלאה רוע טהור". בן ארי ענתה: "אחתום עשר פעמים אבטלה ולא אשים תמונה שלי חצי ערומה על דיסק".


ובכל זאת, במהלך הכנס הקואליציה הצליחה להעביר בקריאה שנייה ושלישית גם כמה חוקים טובים: חוק הארוסות, ולפיו ארוסות של אנשי כוחות הביטחון שנפלו החל מ-7 באוקטובר יקבלו למשך חמש שנים הטבות בדומה לאלמנות צה"ל, החוק שיאפשר קבורה של כבאים וסוהרים בבתי עלמין צבאיים, חוק הסיוע לסטודנטים ששירתו במילואים והעדפה ללוחמים בקבלה למוסדות להשכלה גבוהה, חוק שיאפשר לנפגעי טרור ומשפחותיהם לקבל פיצויים מגורמים המתגמלים טרור, חוק המחייב הדפסת תמונות המראות את סכנות העישון על קופסאות סיגריות, חוק המגדיל ב-3,000 שקל את מענק ההסתגלות לנשים שיצאו ממקלט לנשים מוכות, מימון מלא לשכר לימוד לחיילים זכאים, חוק המעלה את השכר למשרתי המילואים ועוד.
כמו כן, העבירה הקואליציה תקציב מחודש לשנת 2024 בשל הוצאות הענק של המלחמה, שכולל שורת גזירות וקיצוצים, בעוד היא נמנעה מסגירת משרדים מיותרים ומביטול מיליארדים מההסכמים הקואליציוניים.
פורסם לראשונה: 00:00, 04.04.24