סמ"ר עמרי פרץ ז"ל, לוחם בחטיבת הצנחנים, נהרג תוך גילוי גבורה בקרבות בעוטף ב-7 באוקטובר ונטמן בבית העלמין באליכין. אביו, עופר, לא מבין בכלל מדוע מתכוונים לציין בחגיגות את יום העצמאות ה-76 למדינת ישראל: "זה הזמן לחגוג, כשיש לנו עדיין חטופים רבים בעזה? זה הזמן לחגוג, כשמשפחות רבות איבדו את היקר להם מכל? במות קהילתיות לילדים קטנים זה בסדר גמור, אבל זה לא הזמן לשום במות עם זמרים, שום חגיגות וזיקוקים, ולתפארת מדינת ישראל זה לא השנה".
גם אייל אשל, אביה של התצפיתנית סמלת רוני אשל ז"ל, שנפלה במוצב נחל עוז, חושב באופן דומה. "תסתכלו עלינו, משפחה שכולה, וכמונו עוד מאות משפחות שכולות. תביטו בעיני משפחות החטופים, זה באמת הזמן לחגוג? רוני הייתה בת 19 שפרחה בצבא ורצתה לטרוף את החיים. יש ימים שאנחנו לא מצליחים לקום בכלל. כל מי שאמון השנה על טקסים ואירועים היה צריך לתת מחשבה שנייה. יש עדיין 134 חטופים בשבי חאמס, זה לא הזמן לחגיגות ולצאת במחולות".
2 צפייה בגלריה
 סמ"ר עומרי פרץ ז״ל, רוני אשל,  רס"ר (במיל') יקיר ביטון ז"ל
 סמ"ר עומרי פרץ ז״ל, רוני אשל,  רס"ר (במיל') יקיר ביטון ז"ל
סמ"ר עמרי פרץ, סמלת רוני אשל ורס"ל (במיל') יקיר ביטון
( צילום: באדיבות המשפחה, דובר צה"ל)
2 צפייה בגלריה
yk13867155
yk13867155
(צילום: חיים הורנשטיין)
מיכאל, אחיו של חייל המילואים רס"ל יקיר ביטון ז"ל שנפל בעזה, לא מבין על מה יש לשמוח. "איבדנו אח, נשארנו פה עם ילדים יתומים. הילדים האלה, אין להם יום ואין להם לילה. הם לא מבינים מה הם רוצים מעצמם והולכים בדיכאון. הדבר היחיד שיש להם לחגוג זה בלונים מעל הקבר של אבא. ככה חוגגים יום הולדת לאבא? בלונים מעל הקבר? אני לא חושב שיש לנו משהו לחגוג, במקום לעשות את זה, תתמקדו בלהנציח".

אירועי יום העצמאות השנה בערים

• בתל-אביב-יפו הודיעה העירייה על אירועים קהילתיים שיחליפו את מופעי הענק ביום העצמאות. ברמת-גן הוחלט השנה כי יום העצמאות יצויין באופן "מאופק, צנוע ומידתי ביחס לעבר".
בגבעתיים, הציע ראש העירייה רן קוניק, המשמש גם כיו"ר ועדת התרבות והספורט של מרכז השלטון המקומי, לציין בכל הארץ בצניעות את חגיגות יום העצמאות כסולידריות עם המשפחות השכולות וכבוד לכאבן הטרי. בעיר ייערך אירוע קטן בפארק המקומי.
ירושלים תציין את היום במתכונת מצומצמת עם אירוע בערב של שירי ארץ ישראל בכיכר ספרא.
בבית-שמש רוב האירועים יתקיימו כסדרם. הבמות יפתחו, אך יימנעו השנה ממופע הזיקוקים. משה שטרית, סגן ראש העירייה אמר כי "הנושא מורכב ללא ספק. בית-שמש קברה 12 מבניה במלחמה ואנו נמצאים בימים קשים. יחד עם כל הכאב, החלטנו להזמין זמרים מהשורה הראשונה ולחגוג את הנס הגדול שהוא מדינת ישראל".
בחיפה תתקבל הכרעה לאחר שתושבע מועצת העיר החדשה מחר. כך גם בטירת-כרמל.
בקריית-ים הודיעה העירייה כי הדגש הוא על ערב לקהילה, עם הוקרה לחיילים מצטיינים ואנשי מילואים והופעות של להקות מקומיות.
בקריית-אתא המופע המרכזי בוטל, ותהיה תוכנית בדגש על פעילות לילדי העיר.
בקריית-מוצקין האירוע יהיה צנוע, עם אמן אחד. בנשר יתקיימו חגיגות עצמאות עם הופעות, אך ללא זיקוקי דינור.
בקריית-ביאליק נערך סקר תושבים, והם בחרו בקיום אירועים קטנים לילדים ולבני הנוער בשכונות. בעפולה החליטו לציין בחגיגות מאופקות וצנועות.
בבאר-שבע ייערכו אירועים קהילתיים בלבד. ראש העיר רוביק דנילוביץ’: “הנחתי כבר מזמן להכין מתחם אחד ברחבת העיריה בצניעות רבה וברגישות, בדגש על אירועי ילדים וקהילה”.
בהוד-השרון הוחלט, בשיתוף אלפי תושבים שענו על שאלון, כי יום העצמאות יצוין באירועים שכונתיים ללא בימות מרכזיות או מופעים גדולים.
בכפר-סבא הוחלט על אירועים צנועים תוך התבססות על אומנים מקומיים. גם ברמת-השרון יתקיימו אירועים במתכונת קהילתית, מופעי האומנים הגדולים יוחלפו בבמות שירה ומוזיקה כמחווה לתרבות השירה העברית.
בהרצליה, הוחלט, בעקבות המצב, שהחגיגות בעיר יתקיימו השנה במתכונת מצומצמת.
ברעננה יתקיימו אירועים קהילתיים. ראש העיר חיים ברוידא: "אנו מצויים בתקופה הקשה בתולדות מדינת ישראל. במציאות זו קשה לקיים את חגיגות העצמאות כבשגרה".
פורסם לראשונה: 00:00, 02.04.24