בהנחה שישראל אכן אחראית לחיסול הבכיר במשמרות המהפכה אמש בדמשק, הרי שלא מדובר רק בהישג משמעותי בחזית הצפונית, אלא גם בתזכורת נוספת לצורך האמיתי להכין את כלל הציבור למערכה מלאה מול חיזבאללה והפטרונים מאיראן.
על הרקע הזה, ynet ו-"ידיעות אחרונות" חושפים היום (שלישי) דיון שנערך ב-28 במארס, בראשות שר הביטחון יואב גלנט, שבו הוצג לו על ידי פיקוד העורף קמפיין הסברה שנועד לתאם ציפיות עם הישראלים והישראליות, במקרה ואכן ההתכתשות תידרדר למלחמה על מלא.
3 צפייה בגלריה
שר הביטחון גלנט בפיקוד הצפון
שר הביטחון גלנט בפיקוד הצפון
רגישות במערכת. גלנט
( צילום: שחר יורמן)
3 צפייה בגלריה
מסמך הקמפיין החדש של פיקוד העורף על הסברה לאזרח על התפתחויות הלחימה בזירה הצפונית
מסמך הקמפיין החדש של פיקוד העורף על הסברה לאזרח על התפתחויות הלחימה בזירה הצפונית
המסמך לקראת הקמפיין
ראשית, נציין, החיסול בסוריה הוא הישג משמעותי ביותר: חסן מהדווי (ששמו האיראני הוא מוחמד רזא זאהדי) פיקד על כוח קודס בלבנון ובסוריה, שימש כראש אגף המבצעים, מפקד כוחות היבשה וגם חיל האוויר במשמרות המהפכה, והדמות האיראנית הכי קרובה לנסראללה מאז חיסול עימאד מורניה. זה כאב לא רק לאיראנים, אלא גם לו. עד כה האיראנים ריסנו את חיזבאללה מלהרחיב את המלחמה, וכעת השאלה היא כיצד יגיב הציר. די ברור שהחיסול אינו תגובה לחדירה של הכטב"ם ששיגרו המיליציות הפרו-איראניות דרך עיראק וירדן לאילת. אם אכן מדובר בפעולה ישראלית, כפי שנטען, אזי מדובר בהישג של אגף המודיעין שחטף ביקורת מוצדקת על מחדל 7 באוקטובר, וההגינות מחייבת לציין גם את ההישגים.
כפי שדווח כאן בעבר, יש קונצנזוס במערכת סביב הצורך בקמפיין, אך ישנה מחלוקת לגבי האופן שבו הנושא יתווך לציבור. ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" נודע שכרגע ישנן אופציות מרגיעות יותר ופחות ושההחלטה תתקבל בהתאם לדרישת שר הביטחון לקיים התייעצות נוספת עם בכירי המטכ"ל וראשי המודיעין. בנוסף, שר הביטחון הנחה לקיים סקר שיבחן את עמדות הציבור בסוגיה. לא ברור אילו שאלות יוצגו ואיך הן ישפיעו על החלטות הנוגעות לביטחון הלאומי, אך הדבר מלמד על הרגישות שבה המערכת כולה תופסת את הנושא.
מסיכום הדיון עולה שלצד החשש מפאניקה ציבורית, נגזרת מתבקשת של העלאת המודעות, גלנט מודאג גם מהאופן שבו הקמפיין ישפיע על מזכ"ל חיזבאללה, שנחשב לצרכן כפייתי של תקשורת ישראלית ומרבה לנתח את הלכי הרוח בציבור, והוא עלול לחשוב שעצם העלאת הקמפיין מהווה שעת כושר לעשות את מה שנמנע ממנו ב-7 באוקטובר. עד כה נסראללה הגיע להישג אסטרטגי בדמות פינוי יישובי קו המגע (מדובר בעשרות אלפי מפונים ומפונות, אך פחות ממאה אלף), אבל הוא סופג אבדות קשות מאוד, כוחות רדואן הורחקו כחמישה קילומטרים מהגבול, ולא צריך לבטל גם את ניצני הלחץ הפנימי בלבנון בעקבות העמקת התקיפות. לא מיותר לציין שגם המבצע אמש בדמשק לקח ממנו גורם מקורב מאוד.

3 צפייה בגלריה
נאום נסראללה מטקס לזכר "המפקדים השהידים"
נאום נסראללה מטקס לזכר "המפקדים השהידים"
הגיע להישג אסטרטגי, ומשלם מחירים כבדים. נסראללה
דילמת הקמפיין מלווה את כל בכירי צה"ל מאז 2006 בערך. גם אם התקשורת עוסקת בהיקף הטילים המדויקים של חיזבאללה, הדעה הרווחת היא שרובנו לא מכירים (או מעדיפים להדחיק) את העובדות. למשל שחיזבאללה יכול לירות מדי יום את מספר הרקטות שחמאס שיגר ב-7 באוקטובר, כלומר 4,000. בנוסף, כפי שחשף משחק המלחמה האחרון של צה"ל, תרחיש הייחוס כולל יכולת להכניס חלקים במדינה לעלטה. מנגד, חשוב להזכיר: לישראל מערכות הגנה מהמתוחכמות בעולם וחיל האוויר מצויד ביכולות שיגרמו לעזה להיראות כמו לאס-וגאס ליד מה שיקרה לביירות ביום פקודה.
"צריך להזדרז עם הקמפיין", סיכם גורם המעורה בפרטים, "האזרחים צריכים לדעת בדיוק לקראת מה נערכים. לא להלחיץ, אבל כן לעורר מודעות. להתכונן במקום להדחיק. זה לא אומר שמחר תיפתח מלחמה כוללת, אבל ההגנה קריטית משום שהטמעת ההתגוננות תציל חיים. רואים את זה בחרבות ברזל: מספר ההרוגים בעורף נמוך מאוד ביחס לכמות הטילים שנורו לעבר ישראל. הציבור קשוב להנחיות וצריך שינהג כך גם במקרה של עימות מלא עם חיזבאללה".
בהקשר זה חשוב לציין שגם הגורמים האזרחיים ערים למצב ונערכים בתיאום עם משק לשעת חירום (מל"ח). קשה להפריז בחשיבות הגופים הללו בשעת חירום. בינתיים, עם כל הכבוד - ויש כבוד - למכות שישראל מנחיתה בלבנון ובסוריה, התושבים והתושבות לא יחזרו בלי שני תנאים: הראשון: התחייבות של המדינה לאכוף כל הפרה של הסכם הפסקת אש. תמו הימים שמישהו סומך על בדיחות כמו צבא לבנון וכוח יוניפי"ל. השני: הכפלת כוח האבטחה בגבול, כדי ש-7 באוקטובר לא יחזור על עצמו בצפון.
התנאי השני מחייב כידוע הגדלה משמעותית של הצבא (ומכאן המשבר הגדול מול הציבור החרדי), אך גם תקציבי עתק להצטיידות ולפיתוח טכנולוגיות הגנה חדשניות. ובכל מקרה, בשני הסעיפים לא יעזור קמפיין, אלא התגייסות לאומית לקראת אתגר ביטחוני שספק אם היכרנו כמותו.
פורסם לראשונה: 00:12, 02.04.24