לאחר שנודע להם כי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' תוקע את רכישת מטוסי 35-F ו-15-F, לגביה מתקיים שיח מתקדם בין ישראל לארה"ב, פנו גורמים רשמיים בפנטגון למקביליהם במשרד הביטחון. הם הציפו מספר שאלות קשות, והביעו דאגה מעיכוב העסקה שיגרור עיכוב משמעותי באספקת המטוסים. במערכת הביטחון קיימו דיונים בנושא, ויעלו את האזהרות האמריקניות בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו.
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' בישיבת הסיעה
בצלאל סמוטריץ' בישיבת הסיעה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. מטיל וטו על כינוס הוועדה
(צילום: אלכס קולומויסקי )
3 צפייה בגלריה
מטוס F-35 של חיל האוויר, מפגן אווירי בסיום קורס טיס
מטוס F-35 של חיל האוויר, מפגן אווירי בסיום קורס טיס
מטוס F-35 של חיל האוויר
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
פניית הגורמים הגיעה בעקבות הפרסום ב-ynet, שלפיו סמוטריץ' מתנגד לאשר את רכישתן של שתי טייסות מטוסי קרב - עד לכינוס הוועדה לבחינת תקציב הביטחון. במכתב שהעביר סמוטריץ' לנתניהו הוא כתב שהוא מטיל וטו על כינוס הוועדה: "משרד הביטחון מבקש לכנס ללא הסכמה את ועדת השרים להצטיידות מערכת הביטחון לאישור שתי עסקאות ארוכות טווח בעלות כוללת של כ-35 מיליארד שקלים לרכישת טייסת מטוסי ‭ F-35‬וטייסת מטוסי ‭ .F-15‬כינוס הוועדה ואישור עסקה בסדר גודל כזה ללא הסכמת משרד האוצר ועל הראש של שר האוצר הם חסרי תקדים - ואין בכוונתי לאשר זאת".
עוד הוסיף סמוטריץ': "המלחמה מערערת הנחות יסוד רבות בתקציבי הביטחון ודורשת חשיבה מחודשת. בעקבות המלחמה דורשת מערכת הביטחון תוספות תקציביות אדירות ועמדת משרד האוצר ועמדתי היא שנדרשים תיקוף או תיקון הנחות היסוד וקביעת עקרונות וסדרי עדיפויות עדכניים בהתאם".
3 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בארה"ב
שר הביטחון יואב גלנט בארה"ב
שר הביטחון יואב גלנט. רכש מטוסי הקרב עמד במוקד ביקורו
(צילום: EPA/MICHAEL REYNOLDSP)
אתמול הופיע שר הביטחון יואב גלנט בפני ועדת חוץ וביטחון של הכנסת, וכינה את הוועדה לבחינת תקציב הביטחון "פוליטית". הוא הבהיר כי לא ישתף עימה פעולה: "יש ניסיון להקים ועדה פוליטית לבדיקה פוליטית, שישבו בה שלושה נציגים פוליטיים ושתפגע בבניין הכוח של צה"ל שנבנה כבר שנים בהצלחה. זה לא מקובל ולא יקרה. אני לא מוכן לזה".
בין גלנט וסמוטריץ' התגלעו חילוקי דעות באשר לזהות חברי הוועדה, ובעיקר לגבי המנדט שתקבל. זאת, לאחר שצה"ל דרש להכפיל את תקציבו ולהוסיף לו 55 מיליארד שקל בבסיס התקציב, לפני שהופקו הלקחים מ-7 באוקטובר.
רכש מטוסי הקרב עמד במוקד המגעים של יואב גלנט בביקורו בארה"ב, ואחר כך בשיחות שקיים מנכ"ל משרד הביטחון, אייל זמיר. בארה"ב דווח שממשל ביידן אישר למעשה את העסקאות, אך יש צורך גם באישור ועדת השרים עקב הסכום הגבוה שישראל משלמת, גם מכספי הסיוע האמריקני.
יצוין כי מדובר בעסקאות רכש עתידיות שיגיעו בעוד מספר שנים, בעקבות יציאת מטוסי קרב של צה"ל משירות מבצעי בשל גילם ולא כתוספת למצבת מטוסי הקרב. בישראל ממתינים עדיין לאישור האמריקני לעסקת רכש של טייסת מסוקי אפאצ’י כלקח מרכזי וכצורך מיידי להתמודדות עם אירוע דומה ל-7 באוקטובר.
פורסם לראשונה: 00:00, 03.04.24