אפילו משווקי הפרקליטות הנמרצים ביותר יתקשו לפרש את החלטת הפרקליטות לבטל את הסכם עד המדינה עם שלמה פילבר שלא כהרמת ידיים מיואשת מהתנהלותם בתיק 4000. התביעה לא הייתה מעיזה להיכנס למהלך כה מורכב, לולא הייתה סבורה שהנזק בהותרת עדות פילבר על כנה כבד. זו גם הסיבה לכך שההחלטה ניתנה זמן כה רב, שנה ועשרה חודשים, לאחר סיום עדות פילבר.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ישיבת סיעה הליכוד שלמה פילבר בית משפט מחוזי ירושלים משפט נתניהו תיקי האלפים עד עדות
בנימין נתניהו ישיבת סיעה הליכוד שלמה פילבר בית משפט מחוזי ירושלים משפט נתניהו תיקי האלפים עד עדות
בנימין נתניהו ושלמה פילבר
(צילום: גלעד מורג, צילום: יואב דודקביץ')
בפרק זמן ארוך זה (שלא הושפע מהמלחמה כלל) ניסתה התביעה לעשות הכל כדי לגרום לפילבר לחזור בו מעדותו בבית המשפט. אפשר לשער שהתקיימו גם מגעים בנושא ורק כשכלו כל הקיצין – התקבלה ההחלטה.
ייאוש התביעה נובע מכך שפילבר אינו עד התביעה הראשון שמאכזב. להפך: שורה ארוכה של עדי מפתח מצד התביעה - ארי הרו, ניר חפץ, יפעת בן חי שגב ודוד שרן - הביעו הסתייגות מתזת התביעה ומההתנהלות מולם כדי להוכיח את אשמת נתניהו בתיק 4000. הם סיפרו על האיומים שספגו מהפרקליטות ועל הנסיון המגושם של התביעה להשתמש בהם כדי לאושש את התזה נגד נתניהו בניגוד לרצונם ובניגוד לאמת.
עם זאת, ולמרות הייאוש שמביע הצעד שבו נקטה התביעה, יש לה עדיין כלים רבים בארסנל להתמודד עם עדויות פילבר ושאר עדי "התביעה" שאכזבו. ביניהם מנצנץ סעיף 10 א' לפקודת הראיות שמאפשר לבית המשפט להתעלם מהעדות של עד עוין באולם ולקבל במקומה את עדותו בחקירה. סעיף זה נולד כדי להתמודד עם ארגוני פשע מאורגן שמגיעים לאולם בית המשפט כדי להטיל חיתתם על העדים שישתקו, וכך יזוכו חבריהם למאפיה.
מאז אמש ובאופן פרדוקסלי, שתי התזות הסותרות שמציבות ההגנה והתביעה בפני בית המשפט בתיק 4000 מתבססות על תרחיש מאפיה סיציליאנית זה, והוא יצטרך להחליט מי ארגון הפשע האמיתי. הגנת נתניהו טוענת ש"כנופיית שלטון החוק" התנהלה כמו מאפיה, תפרה תיק והילכה אימים על עדים כדי שישקרו, כשרק בבית המשפט כשהם חופשיים הם מדברים אמת. התביעה תטען שהמאפיה היא סביבת נתניהו ועדי התביעה שדיברו אמת בחקירה, שבו לעבוד אצלו ולשקר עבורו משהתברר שנתניהו עדיין יושב חזק על הסוס.
לפילבר (ולשאר העדים שחזרו בהם) מומלץ עדיין להסתיר פניו בציבור ובטח לא להכריז "אני מוכן!" (כתגובה להחלטת התביעה), משל היה לוחם צדק המוכן ליפול על חרבו למען האמת
כך או כך, לפילבר (ולשאר העדים שחזרו בהם) מומלץ עדיין להסתיר פניו בציבור ובטח לא להכריז "אני מוכן!" (כתגובה להחלטת התביעה), משל היה לוחם צדק המוכן ליפול על חרבו למען האמת.
בהכרח הוא שיקר פעם אחת - או בחקירה או בבית המשפט. תמים ככל שזה יישמע בעידן בו אולמרטים משמשים כמטיפי מוסר, חשוב להזכיר שאדם ישר לא משקר במשטרה ופוגע בחפים מפשע כדי לרצות את חוקריו אפילו כשמאיימים עליו. כך גם בבית המשפט. לא בכדי בסרטי "הסנדק" אין דמות אחת ישרה. כולם מושחתים.
ואם כבר הזכרנו את מייקל קורלאונה זצ"ל, חבל שהתביעה וההגנה לא שעו לאחת העצות החשובות ביותר שהוא השיא: "לעולם אל תשנא את יריביך, זה ישפיע על כושר שיפוטך". זה היה מסייע לכולנו בכל הקשור לתיקי נתניהו בכלל ולתיק 4000 בפרט.
פורסם לראשונה: 00:00, 09.04.24