גורמים בצה”ל ממליצים להגיב נגד איראן, בעקבות המתקפה האגרסיבית שלה על ישראל אתמול לפנות בוקר, כך נודע ל-ynet ול"ידיעות אחרונות".
העמדה הזו, בין יתר העמדות, הוצגה בכל הדיונים האחרונים עם הדרג המדיני. כבר אתמול לפנות בוקר, בעקבות התקיפה, נבחנה אפשרות של תגובה, אלא שמהלך כזה היה מורכב מאוד, ולהוציא תקיפה במקביל למתקפה האיראנית לא היה נכון. "האירוע לא הסתיים", אומרים בצמרת הצבא, "וצריך להסתכל על גודל והיקף הפעולה".

1 צפייה בגלריה
חמינאי ושיגור הטיל
חמינאי ושיגור הטיל
חמינאי ושיגור טיל מאיראן
(צילום: AFP / HO / KHAMENEI.IR)
בצה"ל מייחסים חשיבות רבה לבניית קואליציה נגד איראן. מבחינה מבצעית קואליציה בינלאומית כזו נבנתה בתוך ימים, בהובלת ישראל והאמריקאים, וחייבה שילוב כוחות וחיבורים למערכות התרעה וגילוי.
בצבא רוצים לרתום את אותה קואליציה וגם מדינות נוספות למאבק נגד איראן כאיום מרכזי, כמי שפוגעת בשלום העולמי ונמצאת רגע לפני גרעין, במטרה "להעמיד את איראן במקום". לצה"ל יש שורה של תוכניות תקיפה מגוונות ולפי פרסומים זרים הוא יידע לבצע תקיפות סייבר נגד תשתית אזרחית, נמלים, חיסול מדענים, תקיפות עם כטב"מים על מפעלי כטב"מים וכמובן אפשרות לירי טילים ולתקיפות של מטוסי חיל האוויר.ֶ סוגיה נוספת היא המודיעין ומקרים ותגובות: מצד אחד ראינו שלשום מידע מודיעיני יוצא מן הכלל שככל הנראה חזה במדויק את דפוס הפעולה של איראן ואת יעדי התקיפה שלהם, ביניהם בסיס נבטים של חיל האוויר, ובהתאם נפרסו כלל הכוחות המשותפים שנטלו חלק בפעולה.
איראן תקפה את ישראל לראשונה משטחה ושיגרה 300 טילים בליסטיים, כטב"מים וטילי שיוט. היא עשתה זאת ישירות משטחה, וגם באמצעות שלוחיה בתימן, סוריה, עיראק ולבנון. היא לא הורתעה מאיומיה של ישראל ולא מאלה של ארצות-הברית.
חלק מהטילים הבליסטיים של איראן כוונו לבסיס נבטים ורק ביצועים יוצאים מן הכלל של מערך ההגנה האווירית של חיל האוויר, שנבנה במשך שנים אל מול איום שכזה באופן כללי – ובשבועיים האחרונים באופן ספציפי – מנעו נזק אדיר. למידה של מערכת החץ מנעה למעשה את החרבת בסיס נבטים.
אז המודיעין צפה את המטרות ומערכות ההגנה הישראליות פעלו באופן יוצא דופן כדי לסכל את הפגיעות בהן, אבל בהקשר המודיעיני נראה כי לא העריכו נכון את התגובה האיראנית לחיסולו של חסן מהדווי לפני כשבועיים, ולא הניחו שהפעולה הזו, שמיוחסת לישראל, תגרום לאיראן לצאת למתקפה שכזו – שכאמור בצבא טוענים שהיא מחוייבת תגובה כדי לשמר את ההרתעה.
ואם מדברים על הרתעה, המבחן האמיתי יהיה ברגע שיהיו על הכוונת בכירים איראניים נוספים בסוריה, כאלה שאחראים להוצאת פעולות טרור כנגד מדינת ישראל, או בונים את יכולות חיזבאללה. האם צה"ל יאשר פעולות כאלה, שהיו חלק מהמערכה שבין המלחמות? ימים יגידו.
פורסם לראשונה: 00:00, 15.04.24