כביש 232 הפך למוקד עלייה לרגל לאחר שבעה באוקטובר, אז היה אחד ממוקדי הלחימה - אך עוד לפני שמאות אזרחים איבדו בו את חייהם, הוא היה ידוע בתור כביש המוות, ותושבי עוטף עזה התריעו שוב ושוב על הסכנות הטמונות בו. כך למשל העובדה שיש בו רק שני נתיבים ותנועת משאיות גדולה, מהווה סכנת חיים. כעת, לאחר שהכביש הפך למוקד עבור תיירות אבל ומפגינים, הסכנות בו רק גדלו.
4 צפייה בגלריה
yk13888717
yk13888717
הפנייה לחניון רעים. "עמוסה, מסכנת את הנוסעים בשני הנתיבים"
(צילום: הרצל יוסף)

ראש המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני, ביקש בעבר להסדיר את הכביש מטעמי בטיחות, ועכשיו הוא שב ומבקש מחברת נתיבי ישראל לדאוג לפתרון, הפעם בצומת חניון רעים, שבסמוך אליו נערכה מסיבת הנובה. רבים מגיעים למקום כדי לחלוק כבוד לנופלים, אבל בחניון אין דרכי גישה מוסדרות.
"אחד ממוקדי האסון בתחום המועצה הוא חניון רעים והמיגוניות הקרובות, בצומת בארי ובצומת רעים", כתב ירקוני למנכ"ל נתיבי ישראל ניסים פרץ. "כבר מהשבוע שלאחר פרוץ המלחמה המוקד המדובר משך מאות רבות של אנשים, ביניהם מבקרים, תיירים מהארץ ומחוצה לה, ובוודאי משפחות הנרצחים. נכון לחודש האחרון, אלפי אנשים פוקדים את אזור חניון רעים ברכבים פרטיים ובאוטובוסים מדי יום".
ירקוני פירט בפנייתו את הסכנות באזור: "הפנייה לחניון רעים מכביש 232 הפכה לעמוסה, בלשון המעטה, בכל שעות היממה, ועל כן מסכנת את הנוסעים בשני הנתיבים. ההאטה של הנהגים עוד טרם הפנייה מסכנת אף היא חיי אדם רבים. כמו כן, מסופי תחנות האוטובוסים הציבוריים בצומת בארי ובצומת רעים, שבהם מוצבות מיגוניות שהפכו למוקד עניין, זיכרון והנצחה, לא ערוכות לעצירות רבות של רכבים, והמצב שנוצר מעלה את סכנת הנסיעה, שעוד טרם המלחמה הייתה גבוהה בכביש זה".
4 צפייה בגלריה
כביש 232
כביש 232
מיגונית ממנה נחטפו צעירים בכביש 232
(צילום: הרצל יוסף)
4 צפייה בגלריה
כביש 232
כביש 232
"המסופים בהם מוצבות מיגוניות הפכו למוקד עניין"
(צילום: הרצל יוסף)
4 צפייה בגלריה
כביש 232
כביש 232
היציאה מחניון רעים אל כביש 232
(צילום: הרצל יוסף)
כאמור, המועצה מבקשת מהחברה לטפל במפגע הבטיחותי. עבור תושבי העוטף שנותרו במקום וכאלה שחוזרים בימים אלה הביתה, המצב הפך מסוכן במיוחד. ליאורה סלע דוד, תושבת קיבוץ צאלים ומרכזת מטה משפחות החטופים במועצה, סיפרה כי "כביש 232 הוא ברובו עם נתיב אחד בלבד לכל כיוון, ויש טרקטורים וכלים כבדים שנוסעים על הכביש. נהגים רבים מאטים לכיוון חניון רעים, והדבר מהווה סכנה גדולה. אנחנו עושים עצרות למען שחרור החטופים מדי יום שישי, ובכל פעם שאני מגיעה לשם אני רואה במו עיניי איך כמעט ויש תאונות. בכל פעם זה עוד שנייה קורה. יש קו הפרדה לבן, אך בפועל כל הנהגים חוצים אותו. הפניה לחניון מייצרת הרבה פקקים והרבה בלגן על הכביש. בכל פעם שאני שם אני שומעת את חריקות הבלמים והצפירות".
מחברת נתיבי ישראל נמסר בתגובה: "החברה פועלת לשיקום תשתיות הנגב המערבי שניזוקו לאחר אירועי 7 באוקטובר. בימים אלה בוחנת החברה פתרון מיידי להנגשת חניון רעים. במקביל, מקדמת החברה פרויקט בטיחותי שייתן מענה רחב להסדרת כביש 232 לכביש דו-נתיבי, במסגרת תוכנית החומש של החברה ובתיאום מלא עם מינהלת תקומה".
ממינהלת תקומה נמסר: "המינהלת, במסגרת תוכנית החומש, עתידה להקצות תקציב תוספתי למשרד התחבורה על מנת לדאוג לשיפורי בטיחות בכבישים מסוימים, ובתוך כך גם כביש 232".
פורסם לראשונה: 00:00, 17.04.24