לפי אמירות כמעט מפורשות של בכירים ישראלים, נפלה כבר החלטה להגיב על התקיפה האיראנית האחרונה. מטבע הדברים אין פירוט מתי, כנגד אילו מטרות ובאיזו עוצמה.
השיקולים בעד תקיפה בכלל, ונגד מטרות באיראן עצמה, הם מובנים ואפילו הגיוניים, אבל ישנן לפחות חמש סיבות מדוע נכון להימנע מתקיפה גלויה בשטח איראן: ראשית, אם ההתקפה תהיה "דרדלה", רק כדי לצאת ידי חובה, אזי נזקה גדול מתועלתה, ואם היא תהיה מסיבית, אזי היא תגרור קרוב לוודאי תגובה איראנית שתכניס אותנו מבלי שנתכוון למערכה ארוכה מול איראן.
ספק רב אם זה מה שאנחנו רוצים. כדאי להזכיר כי לאור המלחמה בעזה והעימות בלבנון, זה ממש לא הזמן להסתכן במלחמה ממושכת בגזרה נוספת.
שנית, תגובה איראנית עלולה להיות גם נגד אינטרסים אמריקניים בעיראק או במפרץ או נגד מטרות בסעודיה או באמירויות או בירדן, ואז אנחנו עלולים להידרדר למלחמה אזורית כאשר המדינות המותקפות יאשימו את ישראל שגרמה לכך.
שלישית, יש לישראל אינטרס דחוף יותר מאשר איראן, והוא להחזיר את המציאות בגבול הצפון לנורמליות עד האחד בספטמבר, וכך לאפשר את חזרת התושבים לבתיהם. נכון לנצל את התמיכה הבינלאומית שקיבלנו, לחזק אותה עקב הנכונות שלנו להקשיב לעצות מלונדון, וושינגטון ופריז, ולדרוש בתמורה תמיכה בלתי מסויגת בנושא הלבנוני - תמיכה אשר תתורגם ללחץ אפקטיבי (בעיקר אמריקני וצרפתי) להסדרה בצפון, ואם הדבר לא יצלח תוך זמן קצר, אזי לתמיכה בלתי מסויגת בפעולה צבאית ישראלית גדולה בלבנון.
רביעית, האינטרס הישראלי העליון מול איראן הוא למנוע ממנה נשק גרעיני. נכון לעכשיו נראה שאיראן משייטת בביטחון ליעד מסוכן זה. ההתקפה האיראנית האחרונה צריכה להיות הוכחה כמה נשק גרעיני בידי איראן הוא מסוכן, ולא רק לישראל. זוהי ההזדמנות לחדש את הלחץ הבינלאומי כלפיה. הלחץ צריך לכלול סנקציות כלכליות לצד איום צבאי (אמריקני) אמין. נכון אפוא שישראל תמיר את הרצון המוצדק שלה לתקוף את איראן במחויבות של המערב לפעול בנושא זה. וזה לא מספיק לגייס את ארה"ב. חייבים לדעת לגייס את כל מדינות האיחוד האירופי, את הודו (אשר 17 ממלחיה נחטפו על ידי איראן) והכי חשוב את סעודיה. סעודיה, כנראה, עוזרת לאיראן להתגבר על חרם הנפט עליה בכך שמכליות סעודיות מובילות נפט איראני אסור, ואת התופעה הזו חייבים להפסיק.
חמישית, אם ישראל ואיראן ייכנסו לעימות צבאי מתמשך, הדבר עלול להשפיע על היציבות בירדן. כבר עכשיו מנסה איראן לצייר את ירדן ככזו שבוגדת באינטרס הפלסטיני ובאחווה המוסלמית, בכך שהיא השתתפה באופן פעיל לצד ישראל בסיכול המתקפה האיראנית. ירדן וסודאן הן שתי המדינות הבאות שאיראן שואפת לחדור אליהן ולפגוע בריבונותן.
אין בכל האמור לעיל המלצה שלא לפעול כלל. יותר מכך, האירוע בשבוע האחרון קרה בשל תגובה איראנית לתקיפה ישראלית בסוריה, ובנושא זה אסור למצמץ
אין בכל האמור לעיל המלצה שלא לפעול כלל. יותר מכך, האירוע בשבוע האחרון קרה בשל תגובה איראנית לתקיפה ישראלית בסוריה, ובנושא זה אסור למצמץ. הפעולות של ישראל בסוריה בתשע השנים האחרונות מנעו הקמת ארגון חיזבאללה שני במדינה זו, ואת הפעילות נגד מטרות איראניות בסוריה יש להמשיך. אני מעריך שהאיראנים לא יגיבו נגד המשך המערכה שבין המלחמות בסוריה, ואם יגיבו נגדנו - קל יהיה יותר ליצור קואליציה התקפית נגדם. יש לישראל מגוון אפשרויות נוספות להכאיב לאיראן ולהעביר מסר הרתעתי, אך לא בהכרח לעשות זאת באופן שיכריח את איראן לתקוף שוב בחזרה.
פורסם לראשונה: 00:00, 17.04.24