בימים האחרונים חזר השיח על תפקידו של יו"ר מפלגת רע"מ ח"כ מנסור עבאס במציאות הפוליטית הישראלית, ובעיקר בשאלת הלגיטימיות שלו להיות חלק מקואליציה או ממשלה.
המנהיג המוסלמי המתון, שמימין עד שמאל ראו בו שותף ראוי בכנסת, הפך פתאום לאויב העם או לפחות לתומך טרור. תחקיר עיתונאי שפורסם על עמותה הקשורה או המזוהה עם רע"מ הוכיח לכאורה פעילות בלתי חוקית של אותה עמותה עם ארגוני טרור. החיבור הנוח והקל לעבאס עשה את שלו – השותף הפוליטי של נתניהו, בנט ולפיד הפך לפוליטיקאי בלתי לגיטימי. הוא מעולם לא הורשע בתמיכה בטרור, הוא מתנגד לטרור, גינה פיגועים ובמבצע שומר החומות הגיע לבית כנסת בלוד כדי לגנות פגיעה ביהודים ובחפים מפשע.
התחקיר העיתונאי (הראוי, יש לציין) שפורסם על אותה עמותה הוביל את משרד המשפטים להורות על פירוקה. אני מניח שאם החשדות קושרים את פעילי העמותה בתמיכה בטרור או בסיוע לו – אז בוודאי היינו שמעים על מעצרים וכתבי אישום. כרגע זה לא שם.
ובכל זאת, המהירות שבה בכירים בליכוד ודוברי ימין בולטים כבר הרשיעו את עבאס והעלו אותו לדרגת "תומך טרור" היא צביעות בלתי נסבלת. הסיפור הוא לא טרור, כן טרור. הסיפור הוא פוליטי. הסיפור הוא השיח הפופוליסטי והשימוש המניפולטיבי של מציאות, עובדות ומסקנות. שרת הפופוליזם מירי רגב מיהרה להגיב: "בנט, לפיד, שקד וסער העבירו כסף לטרור. תקציבים במיליארדים הועברו לרע"מ כדי לשמור אותם בקואליציה ומשם הם עברו למימון טרור". פוליטיקאית עם מעט מודעות עצמית לא הייתה ממהרת לצייץ על "העבירו כסף לטרור".
החשיפה על העמותה נעשתה הרבה אחרי הקמת ממשלת השינוי. ואם כבר מדברים על יחסים עם "תומך טרור" ו"האחים המוסלמים", כדי לרעננן בפעם האלף את הזיכרון למי שעסוק בשכתוב ההיסטוריה: נתניהו והליכוד היו במו"מ קואליציוני כדי לצרף את רע"מ ועבאס לממשלת הימין שלהם. הם עסקו בזה מאחורי הקלעים ובהפצת מסרים תקשורתיים על ידי שופריו של נתניהו. מי שמנע את שיתוף הפעולה הזה היה בצלאל סמוטריץ', שהעדיף ללכת שוב לבחירות חדשות אבל לא לצרף ערבי לקואליציה ימנית.
קחו לדוגמה את תומכו של נתניהו, שמעון ריקלין. הוא זעם על סמוטריץ' שמונע לדבריו הקמת ממשלה בראשות נתניהו, וגם ליגלג על השמאל שלא מבין את שיתוף הפעולה המוזר בין עבאס לימין. "מנסור עבאס. מוציא מדעתם את השמאל והתקשורת. כי מאצבע שמשרתת את השמאל בא מישהו דתי, שדואג לחברה הערבית ורוצה לקדם אותה תוך שמירה על החוק", צייץ. ריקלין הסביר את החיבור הטבעי בין תנועה מוסלמית למפלגה יהודית: "עבאס לא שותף לתפיסה הפרוגרסיבית נגד אלוקים".
במאי 2022 נחשפתי לראשונה להודעות הווטסאפ שהועברו בין עבאס ליואב קיש, נציגו של נתניהו למו"מ מול עבאס. "מצרף לך את המסמך לאחר שיחתנו", כתב עבאס. קיש עבר על המסמך והשיב לו: "תיקונים ראשונים. קבענו פגישה ב-13:50. תאשר"
אחרי הקמת ממשלת השינוי, נתניהו ואנשי הליכוד הכחישו את המגעים עם עבאס. במאי 2022 נחשפתי לראשונה להודעות הווטסאפ שהועברו בין עבאס ליואב קיש, נציגו של נתניהו למו"מ מול עבאס. "מצרף לך את המסמך לאחר שיחתנו", כתב עבאס. קיש עבר על המסמך והשיב לו: "תיקונים ראשונים. קבענו פגישה ב-13:50. תאשר". קיש טען בתוקף כי לפחות מבחינתו, המו"מ עם עבאס התנהל רק בסוגיית שינוי החוק לבחירה ישירה לראשות הממשלה.
אתמול גם נחשף כי נתניהו לא הסתפק בפגישות חשאיות בבלפור, אלא הזמין את עבאס לווילה הפרטית בקיסריה. קשה להאמין שיש היום מי שמאמין להכחשות של נתניהו. אני מרשה לעצמי להעריך - שגם לא מירי רגב.
פורסם לראשונה: 00:00, 18.04.24