"אני מעדיף שיחשבו שאני משוגע – רק לא אחד שהזניח את ביטחונם של בני משפחתי ושל תושבי העיר, וזו הסיבה שהקמתי את מגיני ירושלים". כך אומר אומר דוד רויטמן, איש עסקים ואמן יודאיקה, שבעקבות אירועי 7 באוקטובר הקים כיתת כוננות המונה 60 חברים, יוצאי יחידות קרביות, רופאים ואנשי הייטק, שהתאגדו על מנת למנוע מעיר הבירה גורל דומה לזה של עוטף עזה.

3 צפייה בגלריה
yk13891373
yk13891373
המגינים באימון. מתכננים לבנות גם בית חולים לשעת חירום
(צילום: רפי קוץ)
חפ"ק כיתת הכוננות נמצא בקומה תת-קרקעית באחד מבנייני היוקרה בירושלים. חברי הכיתה מצוידים בציוד טכנולוגי מתקדם, רכב שבעבר שימש את יחידת הימ"מ ואמצעי תקשורת שאמורים לתפקד גם בזמן שבו כל רשתות הסלולר יקרסו. הם מודרכים על ידי בכיר לשעבר במערכת הביטחון.
ובתוכנית, גם בית החולים תת-קרקעי שרויטמן מעוניין להקים. "אני מגיע מאודסה שבאוקראינה", הוא מספר, "ורוב המשפחה שלי נרצחה בשואה. עליתי לבד לארץ בגיל עשר על מנת ללמוד בישיבה, ואחרי שסיימתי את הלימודים ויתרתי על הפטור משירות צבאי והתגייסתי ליחידה קרבית. לאחר מכן הייתי בשליחות בארה"ב במשך 15 שנים, ולפני עשור פניתי לתחום העסקי. ב-7 באוקטובר הבנתי שאני חי בירושלים עם ארבעה ילדים, אשתי וסבתא בת 94 שהיא ניצולת שואה, והבנתי שצריך להתחיל לשמור על הבית. פניתי לעוד חברים חמושים, אחרי שבוע היינו עשרה, ומאז זה גדל".
לדבריו, "בירושלים יכול לקרות משהו בכל יום. לדעתי זה תסריט פחות סוריאליסטי מפלישה לעוטף עזה. מספיק שיגיעו 3,000 אנשים במטרה לפגוע כדי שיהיה פה פוגרום. כל ההתארגנויות של כיתות כוננות שהיו בעבר דעכו עם הזמן. אני משקיע הרבה מאמצים לשמר את המוכנות ואת הכשירות של 'מגיני ירושלים' כדי שנהיה מוכנים ברגע האמת. אנחנו ניתן פייט מאוד קשוח למי שירצה לפגוע ביהודים בירושלים".
3 צפייה בגלריה
אימון של כיתת הכוננות
אימון של כיתת הכוננות
תרגיל בבית כנסת בירושלים
(צילום: רפי קוץ)
3 צפייה בגלריה
yk13891185
yk13891185
דוד רויטמן. "אני מעדיף להיות המגזים"
(צילום: שלו שלום)
חברי הקבוצה מתאמנים כמעט כל שבוע. האימונים דומים לאלה שעוברות יחידות משטרתיות. "אנחנו באמת מתאמנים המון", אומר רויטמן, "זאת כמות האימונים מטורפת בהשוואה לכל גוף אזרחי, או אפילו גוף שמתעסק באבטחה. אנחנו גם כל הזמן בהצטיידות. רק עכשיו קנינו רכב טקטי שהיה בשירות הימ"מ, ואנחנו עומדים לרכוש עוד שבעה רכבים כאלה. אנחנו בתהליך של הסבת חניון תת-קרקעי עמוק מאוד כדי שישמש כבית חולים לשעת חירום. יש לנו בכוח ארבעה רופאים וארבעה חובשים, ובעזרתם אנחנו בונים את המערך שאליו אפשר יהיה לפנות את הנפגעים".
הציוד, הטכנולוגיה והאמצעים שנרכשו באופן פרטי לא היו מביישים אף יחידה מובחרת. "גם אני מודה לפעמים שזה קצת קיצוני ומשוגע", אומר רויטמן, "אבל אחרי האירועים של 7 באוקטובר – מי שיכול להתארגן ולהתכונן ולא עושה את זה הוא פושע. אני מעדיף להיות המשוגע, המגזים, כל עוד זה במסגרת החוק. כמובן שהכי טוב יהיה אם לא יצטרכו אותנו, אבל אולי בשל עצם קיום היחידה דברים רעים לא יקרו כי אנשים שירצו לפגוע יידעו שיש כוח מהסוג הזה".
פורסם לראשונה: 00:00, 18.04.24