"החלטנו שחייבים לתפוס אותו בכל מחיר", מספר גורם ביטחוני המעורב בזירת קלקיליה: "הכוח כבר נמצא בפנים שעות, ולא קורה כלום. קצת לפני השעה ארבע בבוקר כבר עברה בי המחשבה לחזלש את כל המבצע. ואז פתאום משום מקום כוח נוסף שנכנס קודם חטף צרור ירי. זיהינו שזה הוא".
"הוא" זה אבו ג'ורג', הידוע גם כעלא ניזאל, בן 29 תושב קלקיליה. חיסולו אירע עוד בדצמבר האחרון, אך עד היום הוא מהווה נקודת מפנה במלחמה שניהלו באוגדת איו"ש נגד תשתית הטרור המתפתחת במחנה הפליטים קלקיליה. ניזאל הוא האיש שהגה את הרעיון להקים גדוד טרור בקלקיליה בדומה למקומות כמו ג'נין, שכם, טולכרם, יריחו ועוד.

3 צפייה בגלריה
גדוד פנתר גדר
גדוד פנתר גדר
קן הצרעות הבא? היערכות הכוחות בקלקיליה
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
גדוד 9221 קלקיליה
גדוד 9221 קלקיליה
(צילום: דובר צה"ל)
ניזאל קיבל כספים מחו"ל לשם הקמת הגדוד, חלקם מאיראן, ובאמצעותם הוא הגדיל את מעגל הטרור בעיר. הוא פתח מפקדות, הקים דירות מסתור, ניהל מעקבים אחר כוחות צה"ל, הציב צלפים, הכין מטענים והכניס המון אמל"ח למרחב העיר.
בחטמ"ר אפרים, בפיקודו של אל"מ נתנאל שמכה, פתחו במבצע אגרסיבי לדיכוי תשתית הטרור שניסו המחבלים להקים בקלקיליה. כעת חודשים לאחר חיסול רוב התשתית אפשר לספר איך זה קרה, ועד כמה הייתה מסוכנת ההתארגנות הזו מרחק קצר מכפר סבא וערי השרון.
העיר קלקיליה מונה בין 60 ל-70 אלף תושבים. אין בה מחנה פליטים אך יש שכונות המזוהות עם טרור, בהן שכונת ניזאל ושכונת כפר סאבא. בשתיהן ישנה צפיפות גדולה.
כמה חודשים עוד לפני המלחמה זיהו בצה"ל עלייה בפיגועי הטרור שיוצאים מהעיר. "בעבר היינו נכנסים פנימה למעצרים והיינו נתקלים באבנים ואולי קצת בבקבוקי תבערה - אבל לפתע התחילו לפתוח עלינו באש. ממש תקריות ירי שהלכו והתגברו", מסביר סרן א', איש מודיעין בחטמ"ר אפרים. "אלו היו שבועות שהיינו חוטפים בהם פיגועי ירי שלא היו קודם. לא הבנו איך זה קורה".
חקירת שב"כ וצה"ל בעיר הובילה מהרה לעלא ניזאל: "הפעילויות בשכונות הללו הפכו למרדפים עם אש חיה", מסביר רפ"ק דניאל גפסו, מפקד פלוגה א' קלקיליה במג"ב: "הם היו יורים מרכב חולף, מניחים מטענים, מבצעים 'פיגועי משיכה' - אחד מהם אפילו ממש ליד הבסיס שלנו בכניסה לעיר. התעוזה שלהם גדלה, וראינו שבכל פעם שאנחנו נכנסים פנימה לפעילויות הם מחכים לנו, יודעים בדיוק מהיכן נגיע ולאן נלך".
3 צפייה בגלריה
גדוד 9221 קלקיליה
גדוד 9221 קלקיליה
"אחרי כמה פעולות טרור הבנו שיש כאן משהו יותר גדול". הכוחות בקלקיליה
(צילום: דובר צה"ל)
לדבריו, "הם עשו שימוש בחבורות נערים מתוך השכונות שיבצעו עבורם תצפיות בתמורה לכסף. את העדויות מהתצפית הם חיברו למצלמות שהציבו ברחובות. המחבלים היו על הגגות סמוך לצירים בהם עברו כוחותינו, ובכל פעם שכוחות נכנסו הם התחילו לירות. הם עבדו יחסית מסודר. אחרי כמה פעולות טרור כאלו הבנו שיש כאן משהו יותר גדול".
כאמור, בשלב מסוים סביב תחילת השנה האזרחית כל הכוונות הובילו לניזאל. בצה"ל ובשב"כ החלו לאסוף מודיעין לפני סיכול, וממש מיפו את כל הצירים שבהם נע אבו ג'ורג'.
"הוא תמיד דאג להיות עם אזרחים, לכאורה שאינם שייכים לתשתית הטרור שהקים - כדי שלא יפגעו בו. הוא היה יושב בבית קפה מוכר בעיר, מסתובב עם כובע מצחייה והיה מחליף דירות. פעם ישן אצל אמא שלו, פעם אצל דוד או חבר. שבועות שלמים פשטו על הבתים, פעם אחר פעם".
"במקביל", הוא מספר, "תשתית הטרור שטיפח אבו ג'ורג' גדלה. אם באזור ספטמבר היו לו ארבעה, חמישה פעילים, בסביבות ינואר זה כבר הגיע ליותר מ-30. הכסף זמין, ועם המלחמה הפופולריות של חמאס גדלה - וכך הניסיון לחקות את גדודי הטרור במחנות הפליטים גדל".
המחבלים מקלקיליה ביצעו פיגועי ירי, רובם כנגד כוחות צה"ל - אך המטרה העיקרית שלהם הייתה לבצר את העיר כדי למנוע מצה"ל להיכנס, ובשלב האחרון לצאת ממנה לפיגועי טרור בלב שטח ישראל. לאחר עבודה מאומצת של שב"כ וצה"ל תשתית הטרור הזו בקלקיליה סוכלה.
"אני לא ישן בלילות", מספר אל"מ שמכה: "אני מרגיש אחריות אישית על החיים של 270,000 תושבי גזרתי ועוד מיליון תושבי גוש דן. אני אעשה הכול כדי להגן בגזרתי ולשמור שלא חוצים אותי".
פורסם לראשונה: 00:00, 30.04.24