האקדמיה מגיעה לבתי הספר: משרד החינוך השיק את תוכנית "סמסטר ראשון כבר בתיכון", שמשלבת לימודים אקדמיים במסגרת כיתתית, ומאפשרת לכלל תלמידי התיכונים להמיר את בחינות הבגרות בקורסים אקדמיים, ולצבור נקודות זכות באקדמיה.
במשרד החינוך ציינו כי צבירת הנקודות תקצר עבור התלמידים את זמן הלימודים האקדמיים, תכין אותם ללימודים גבוהים, תשנה את התפיסה החינוכית בישראל ותהפוך את תלמידי התיכון המעוניינים בכך לסטודנטים לכל דבר ועניין כבר בזמן לימודיהם בתיכון. זאת בניגוד למצב היום, בו רק חלק קטן מהתלמידים יכולים להתחיל בלימודים האקדמיים כבר בתיכון. בתוכנית החדשה, הלימודים האקדמיים יהיו נגישים לכל התלמידים.
בקרוב: קורסים אקדמיים כבר בתיכון. כך נראתה תחילת השנה
(צילום: אורי דוידוביץ, אסף חן)

מנהלי בתי הספר יבחרו את הקורסים האקדמיים, הלמידה תתבצע באמצעים דיגיטליים במסגרת מערכת השעות הרגילה בבית הספר, והמורים יעברו השתלמות במוסדות האקדמיים. יהיה ניתן להירשם לקורסים מדעי המחשב, מתמטיקה, ביולוגיה, כימיה, פסיכולוגיה, כימיה, ארץ ישראל, לשון עברית, אומנות ועוד. הקורסים השונים יוכרו כקורסים אקדמיים. המוסדות האקדמיים שייקחו חלק בתוכנית כוללים את אוניברסיטאות תל-אביב, בר-אילן, חיפה, העברית, בן-גוריון, הפתוחה וכן המכללות בצלאל ואפקה.
שר החינוך יואב קיש אמר כי "מדובר במהפכה של ממש שהופכת את הלמידה בתיכון לרלוונטית מאי-פעם. החזון שלי הוא להעניק לתלמידים כלים אקדמיים מתקדמים כבר בשלב לימודי התיכון. זו הזדמנות מדהימה לדריסת רגל משמעותית לתלמידים באקדמיה". לדבריו, "התוכנית מצמצמת פערים ומאפשרת לתלמידים להיחשף לדרישות האקדמיה ולשמור על רצף חינוכי מגיל לידה ועד לאקדמיה באופן שווה ללא יוצא מן הכלל. אחד היעדים שהצבתי עם כניסתי לתפקיד שר החינוך הוא לפעול כדי להעניק לתלמידים את מיטב הכלים שיובילו אותם להצלחה בחיים. אני חושב שתוכנית זו היא מפתח הכניסה של התלמידים לעולם האקדמי".
1 צפייה בגלריה
יואב קיש, שר החינוך
יואב קיש, שר החינוך
"מדובר במהפכה של ממש". השר קיש
(צילום: גדעון שרון, לע"מ)
יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, ד"ר טלי יניב ציינה כי התוכנית "מביאה שינוי והתקדמות למערכת העל-יסודית. התוכנית שמה דגש על למידה רלוונטית לימינו, למידה המשלבת קורסים דיגיטליים ברמה אקדמית, בליווי ותמיכה של המורה בכיתה".
לדבריה, הקורסים האקדמיים ייפתחו אצל התלמיד יכולות למידה עצמאית ושאיפה למצוינות תוך מתן הזדמנות שווה לכלל התלמידים בכל הארץ. "תלמידים בפריפריה החברתית-כלכלית יוכלו ללמוד באוניברסיטאות המרוחקות פיזית מבתיהם באמצעות הפלטפורמה הדיגיטלית, לבסס תחושת מסוגלות לקראת לימודים גבוהים ולעשות צעד ראשון אל לימודים אקדמיים ומוביליות חברתית", סיכמה ד"ר טלי יניב.
יניב הסבירה, כי החלופה לוויתור על בחינת הבגרות בקבלת ציון על קורס אקדמי תאפשר לתלמידי התיכון למצות את יכולותיהם ולהשתלב באקדמיה תוך היכרות עם שיטת הלימוד ואופן העברת החומר באקדמיה השונה מהתיכון.

הפיילוט עבר בהצלחה

נרית כץ, המפקחת על לימודי המתמטיקה ומנהלת אגף אקדמיזציה ולמידה דיגיטלית במשרד החינוך ציינה כי צבירת נקודות הזכות לאקדמיה תיצור בוגרים בעלי ידע, יכולות ומיומנויות שיאפשרו להם להשתלב בעתיד באקדמיה ובעמדות מפתח בעולם התעסוקה, זאת בדגש על תלמידים מהפריפריה אשר ידם אינם משגת, לצד תועלת כלכלית משמעותית עבור מדינת ישראל.
השנה קיים משרד החינוך פיילוט בקרב 600 תלמידים והוא הוכתר בהצלחה. ד"ר שירי מסה, מתיכון "השלום" במצפה רמון שהשתתפה בפיילוט מספרת: "כמורה שמלמדת בתוכנית זו במסגרת הפיילוט, יש לי אפשרות ללמד בדרכים שונות. בחלק מהזמן אני פועלת כמו יועצת למידה שמנחה כל תלמיד איך להתקדם בקצב שלו במהלך הלמידה בקורס. בחלקים המאתגרים יותר אני חוזרת לתפקידי כמורה מקצועית ועוזרת לתלמידים שמתקשים להבין את התוכן. לתלמידים יש הזדמנות אמיתית ללמוד תוכן מרתק ורלוונטי מהמרצים הכי טובים בישראל ולקבל נקודות זכות אקדמיות - פשוט מתנה. השילוב של קורס אקדמי בתיכון מאפשר לכל תלמידי הכיתה לקחת אחריות מלאה על הלמידה, מאחר שהם נבחנים על תוכן הקורס לבגרות".
נשיא האוניברסיטה הפתוחה פרופ' ליאו קורי, הוסיף: "בשנה הבאה נרחיב את היצע הקורסים ונאפשר לאלפי תלמידים נוספים ללמוד קורסים אקדמיים בַרמה הגבוהה ביותר, באמצעות טכנולוגיות הלמידה המתקדמות בישראל. השאיפה היא להעניק לתלמידי התיכון השכלה נרחבת וידע אקדמי רלוונטי ועדכני".
פרופ' עמי מויאל, נשיא אפקה, המכללה האקדמית להנדסה בתל-אביב, בירך על השקת התוכנית: "אני רואה חשיבות רבה לשיתוף פעולה שוטף ואפקטיבי בין האקדמיה לבין מערכת החינוך כבסיס ליצירת רצף חינוכי מתואם ברמה הלאומית המקנה לצעירים ולצעירות במדינת ישראל חינוך רלוונטי המנחיל את הכישורים הנדרשים לתפקוד מיטבי בחברה ובשוק תעסוקה מודרניים".
פורסם לראשונה: 00:00, 01.05.24