שלשום, בדרכו חזרה מחלקת נופלי גוש עציון בבית העלמין הצבאי בהר הרצל בירושלים, עצר דב לנדאו (96) ליד אלמנתו של לוחם השריון רס"ר (מיל') נפתלי יונה גורדון, שנפל בדצמבר האחרון בקרבות בצפון רצועת עזה. "אני גאה בכל החיילים הצעירים האלה שלוחמים נגד חמאס, נגד האספסוף הערבי שרוצה לעלות עלינו ולעולל לנו רע", אמר לאלמנה שישבה דומעת לצד קברו של בן זוגה, והתרגשה ממילות החיזוק של הלוחם הוותיק.
16 מנכדיו, ניניו וחתניו של לנדאו, ביניהם גם נכדה אחת, נלחמו בחזיתות הצפון והדרום במסגרת מלחמת חרבות ברזל. הוא עצמו - בשל נסיבות חייו - מכיר ככל הנראה היטב את תחושות האימה שחוו תושבי העוטף ב-7 באוקטובר, את תחושת הלחימה של החיילים בשטח וגם את זו של החטופים המוחזקים בידי חמאס.
1 צפייה בגלריה
דב לנדאו
דב לנדאו
"צריך למגר את הרע, כדי שנוכל לחיות כאן חופשיים. לנדאו
(צילום: עמית שאבי)
לנדאו, שנולד בפולין, שרד את השואה. הוא עבר כמה גטאות - ובהם אושוויץ, בוכנוואלד ומחנה העבודה במיסלוביץ', שבו עבד משך שנה וחודש במכרות פחם, 350 מטרים מתחת לפני האדמה, יחד עם אביו.
בתום המלחמה, כניצול היחיד במשפחתו, הצליח לנדאו לעלות לישראל והצטרף לשורות ההגנה. הוא היה גם מי שיצא לעבר מחלקת הל"ה, שבאה לתגבר את גוש עציון הנצור ונפלה בדרך, על יד צוריף. "לחמתי יום ולילה כדי שירושלים לא תיפול", סיפר. "עד שהגוש נפל. 242 חיילים נפלו לנו. 242 חללים. הליגיון הערבי גבר עלינו ולקחו אותי, יחד עם עוד 350 הנותרים, בשבי הירדני. בבוקר עוד שמעתי איך בן גוריון מכריז על מדינה יהודית. לקחו אותנו בשבי ביום הכרזת המדינה".
שלשום, כמדי שנה, הגיע לנדאו לחלוק כבוד לחללי הקרב בכ"ה בניסן בגוש עציון, שבו נפל גם גיסו - אחיה של אשתו - רפאל יעקבסון. "נשארתי בין הלוחמים היחידים בחיים מאותו קרב", אמר. "אני גם ניצול שואה, וגם ניצול גוש עציון".
על המלחמה הנוכחית יש ללנדאו דעה מוצקה: "עברתי חמש שנות שואה, ומה שאני חוויתי על בשרי - אין דומה לזה. לכן צריך למגר את הרע, כדי שנוכל לחיות כאן חופשיים במדינה שלנו בלי פחד. בלי פחד מחמאסניקים שמסתתרים ברפיח או במקום אחר. ב-7 באוקטובר אלה היו חיות טרף, מוצצי דם, בני בליעל. זו התנפלות כזו שאף אחד לא ציפה לה. אף אחד לא ידע מה קורה. צריך למגר אותם עד הסוף, אחרת נישאר לחיות פה עוד שנים רבות כשאנחנו חיים בפחד שזה יקרה שוב. הם מחזיקים את החטופים ואי אפשר לעשות איתם שום הסכם. הם רוצים רק את הפסקת המלחמה ושנחזיר להם את המחבלים שיש בידינו, כדי שהם ישלטו מעזה על מדינת ישראל. אסור שזה יקרה. אני גאה בדור הנוכחי של החיילים שלנו".
פורסם לראשונה: 00:00, 05.05.24