בתוך עמדת ההגנה שהקימו אנשי מושב רם און על גדר היישוב עומד דני עטר, ראש המועצה האזורית הגלבוע, סוקר את מפת הסיכונים הביטחוניים – ונראה מודאג מאי פעם.
"ממש כאן נמצא הכפר סילת אל-חארית'יה, כפר מאוד עוין", הוא הצביע. "בהמשך – הכפרים זובובא, יאמון ודאן. אם נביט מזרחה, זו העיר ג'נין, אנו מוקפים כאן בכ-300 אלף פלסטינים ש-85 אחוז מתוכם מזוהים עם איראן, חמאס והג'יהאד האיסלאמי, ובדיוק עכשיו קיצצו לנו את כמות המאבטחים ביותר מ-95 אחוז. זו החלטה מופקרת, פשוט שערורייה", זעם עטר.

3 צפייה בגלריה
yk13915362
yk13915362
מעבר לגדר של רם און. האויב קרוב
(צילום: אלעד גרשגורן)
מיד אחרי התקפת הטרור הרצחנית על יישובי עוטף עזה, גויסו מאות מתושבי הגלבוע למילואים. הם עברו אימונים והכשרות ושובצו להגנת יישוביהם. רוב הכוחות הוצבו במספר יישובים צמודי גדר: מגן שאול, רם און וגן נר. אלא שלפני מספר ימים הודיעה מערכת הביטחון על שחרור הרוב המוחלט של המגויסים והשאירה בכל אחד משלושת היישובים האלה ארבעה אנשי מילואים בלבד. ההחלטה התקבלה למרות שיש סימנים מדאיגים: רק לפני כמה חודשים נורה לעבר רם און מטח רקטות מכיוון סילת אל-חארית'יה, ורק בנס הן לא פגעו באף אחד.
"ג'נין זה 'האב' של הטרור, נורו לעברנו רקטות וגם ירו עלינו כמה פעמים", הזהיר תא"ל (מיל') עופר צפריר, תושב רם און, בעבר קצין שריון ראשי וכיום הפרויקטור לענייני ביטחון במועצה האזורית הגלבוע. "ובכל זאת ירדנו מ-250 אנשי מילואים שגויסו להגנת היישובים בצווי 8 ל-12 בלבד. צריך לקחת בחשבון גם שקודם היו כוחות צבא בתוך היישובים וגם הם שוחררו כבר מזמן. מישהו חושב שזה הגיוני במצב הנוכחי? אני לא מבין את זה".
3 צפייה בגלריה
yk13915368
yk13915368
"תחושת הביטחון קרסה". שילי אהרון מרם און
(צילום: אלעד גרשגורן)
3 צפייה בגלריה
yk13915365
yk13915365
"מערכת הביטחון מתנהגת כמו ב-6/10". ראש המועצה דני עטר
(צילום: אלעד גרשגורן)
בחודשים האחרונים, הקימו אנשי רם און שתי עמדות הגנה על המושב, מהן מתבצעות גם תצפיות לעבר נפת ג'נין. "כשהאנשים שלנו היו מגויסים, העמדות האלה היו מאוישות ובוצעו פטרולים במושב", סיפר שילי אהרון, חבר הנהלת רם און, "עכשיו תחושת הביטחון שלנו קרסה. ירדנו מכמעט 100 אנשי מילואים לארבעה. זה לא רציני".
עטר הזהיר: "אין התאמה בין רמת האיומים על הגלבוע – שחמורה בהרבה מרמת האיומים שהיו על עוטף עזה לפני הטבח – לבין ההחלטה לשחרר את חיילי המילואים. אני מקבל פניות רבות מהתושבים. כולם לחוצים, מודאגים, מרגישים מופקרים – ואני לא יכול להרגיע אותם. במקום להקים כאן מערך הגנה רציני עם ציוד וכוח אדם הולם, מערכת הביטחון ממשיכה להתנהג כמו ב-6 באוקטובר".
תגובת דובר צה"ל: "בתחילת המלחמה, ובמסגרת היערכות לתרחישי קיצון, גויסו אלפי חיילי הגנה מרחבית למילואים על מנת לחזק את מעטפת ההגנה ביישובים. לאחר בחינת תמונת המצב המבצעית, הוחלט כי מספרם ירודד. בהתאמה לכך גובשה תוכנית הגנה לטווח רחוק בשיתוף המועצות והיישובים בפיקוד. בכל רגע נתון יישארו יותר מ-1,000 חיילי הגנה מרחבית בפיקוד המרכז, שיבצעו את משימות ההגנה הקבועות ביישובים, בנוסף לכוחות הסדירים הפועלים בחטיבות. במקביל, יימשכו תהליכים רחבים לשיפור מרכיבי הביטחון ביישובים, מעמדות תצפית וגילוי ועד מכשולים ועמדות ממוגנות".
פורסם לראשונה: 00:00, 08.05.24