לצד סבבי המינויים בכל הדרגות, החזרה לאימונים, והמשך הקורסים וההכשרות שסימנו בפועל את המעבר ממלחמה ללחימה ברצועת עזה, צה"ל מחדש גם את הוצאות המשלחות לחו"ל – על אף ביקורת פנימית, גם מקרב הקצינים שמשתתפים בהן.
1 צפייה בגלריה
תיעוד: פעילות צוות הקרב החטיבתי של 401 ולוחמי גדוד 932  ברצועת עזה
תיעוד: פעילות צוות הקרב החטיבתי של 401 ולוחמי גדוד 932  ברצועת עזה
הקצינים חשים לא בנוח לטוס בעוד חבריהם לוחמים ברצועה
(צילום: דובר צה"ל )
המכללות הצבאיות מוציאות שתי משלחות גדולות של כ-150 קצינים ואנשי קבע בסך הכל, לצד מלווים, אנשי אבטחה ומדריכים, כחלק משני קורסי פיקוד מתקדמים לדרגות רב-סרן וסגן-אלוף קרביים.
המשלחות – מטעם המכללה הבין-זרועית לפיקוד ומטה (פו"ם) והמכללה לפיקוד טקטי (מלט"ק) – יוצאות לתקופה של כעשרה ימים כל אחת לווייטנאם וצרפת. במסגרת המשלחת ילמדו הקצינים מקרוב, בין השאר, על הפלישה של בעלות הברית לחופי נורמנדי בצרפת ועל סוגיית קו מאז'ינו, במלחמת העולם השנייה.
בווייטנאם יבקרו הקצינים באתרי הקרבות שניהלו חיילי צבא ארה"ב מול הווייטקונג בסייגון ובאזור האנוי, ועל השקיעה בבוץ הווייטנאמי. על אף הדמיון למצב בעזה, ואולי גם בצפון, היעדים לסיורי המשלחות לא נקבעו בעקבות המלחמה. גם בשנים קודמות יצאו הקצינים במכללות ליעדים אלה, וגם הסיור הנוכחי נקבע מראש עוד טרם פרוץ חרבות ברזל.
הקצינים הקרביים שמשתתפים בשתי המשלחות הובילו ויובילו את הלחימה בצה"ל בכל הגזרות, סיכנו את חייהם וחלקם אף נפצעו בעצמם, וצה"ל רואה בהם את דור הפיקוד העתידי. עם זאת, אצל חלקם עלו סימני שאלה לגבי הנראות והדוגמה האישית. הסיבה: רבים מחבריהם, מפקדי הפלוגות ומפקדי הגדודים, נלחמים גם כעת בעזה. צמרת צה"ל, לפי דרישת הממשלה, עדיין מכנה את המצב הנוכחי "מלחמה", ולכן מבחינת הקצינים, ספק אם ראוי להוציא בעת הזו את המשלחות הללו לחו"ל.
במחזור הלימודים הקודם במכללות, שהתקיים בשיא התמרון הקרקעי של צה"ל ברצועת עזה, בוטלו משלחות אלו.
בשל הספקות שהפריעו לחניכים לצאת למשלחות במחזור הנוכחי, עלה הנושא לדיון אצל מפקד המכללה הבין-זרועית לפיקוד ומטה, תת-אלוף אבי בלוט, שאמור גם להשתתף באחת המשלחות, והגיע עד לרמטכ"ל, הרצי הלוי, שהחליט לאשר את צאתן של המשלחות.
בחודשים האחרונים אישר צה"ל במשורה לקצינים לצאת לנסיעות מקצועיות בעולם, בתנאי שהן קצרות יחסית או בזיקה ישירה למלחמה. למשל, יצא קצין בכיר בחיל הרפואה ליממה אחת בגרמניה כדי להציג לבכירים בנאט"ו, לבקשתם, את שיטות הפינויים הרפואיים והישגיהן המוצלחים שצה"ל פיתח ברצועת עזה לטובת חייליו הפצועים.
בצה"ל אומרים שמדובר בסיורי למידה קבועים, שמתרחשים במסגרת המכללות מדי שנה, ושיש בהם העשרות מקצועיות שרלוונטיות לפיתוח המפקד הקרבי בצה"ל. "המפקדים הללו ראויים לכל העשרה מקצועית, רענון או צ'ופר, אבל לא כולם חשים בנוח לטייל בצרפת או לטוס עד לווייטנאם, בזמן שחבריהם מסתכנים בעזה", סיפר גורם שמעורב בארגון המשלחות.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "מתחילת המלחמה בוצעו התאמות במסלולי ההכשרה במכללות הצבאיות כחלק מהמאמץ המלחמתי. במסגרת כך בוטלו כלל הסיורים שתוכננו עד כה, ונופו חלק מתוכני מסלול ההכשרה. החניכים, שהשתתפו החל מ-7 באוקטובר ובמשך חודשים ארוכים בלחימה בכלל הזירות, עתידים לסיים את הכשרתם ולחזור לתפקידי פיקוד קרביים בכלל מערכי צה"ל בעתיד הקרוב. הסיורים המדוברים הם חלק מתוכנית הלימודים האקדמית של המכללות הצבאיות, אשר מקנים נקודות זכות בזכאות החניכים לקבלת התואר מאוניברסיטת חיפה ומתקיימים במתכונת הנוכחית זה שנים. הסיורים מתקיימים במטרה ללמד את דור הפיקוד הלוחם העתידי של צה"ל חומר חשוב וחיוני על אודות יסודות תורת הלחימה ושדה הלחימה המודרני".
פורסם לראשונה: 00:00, 22.05.24