זה היה מוזר. עברנו בין נהגי המשאיות שהמתינו ברחבת החניה הגדולה במעבר תרקומיא ושאלנו מי מחכה להעמיס סחורה לרצועת עזה. הגענו ביום שלישי, מספיק מוקדם בבוקר כדי לתפוס נהגים שאמורים להעמיס מזון וציוד הומניטרי, אבל מכולם זכינו למבטים חשדניים וכולם סירבו לענות. הימים הם ימים לא נורמליים. מיליציות של פעילי ימין מציבות מחסומי אבנים כדי לאלץ נהגי משאיות לעצור ולעבור תחקור על טיב ויעד המטען שהם מובילים.
סרטון שצולם בליל ראשון השבוע, קצת אחרי 11 בלילה, תיעד חסימה כזו בכניסה לירושלים מכיוון ים המלח באזור הגבעה הצרפתית. רואים בו אזרחים עוצרים משאיות ודורשים מהנהגים מסמכים ותעודות כששוטרים במדים מביטים במתרחש מהצד ולא מתערבים. גם פה במעבר לא בטוח לנהגי המשאיות. פעילי ימין השתוללו כאן בשבוע שעבר ואף אחד לא ניסה לעצור בעדם. הם פרקו ארגזי מזון ממשאיות והשליכו הכל על הכביש, ניקבו שקי קמח ופינצ'רו גלגלי משאיות. ביום ראשון השבוע נהגים נאלצו להימלט מהקבינה ולרוץ על הכביש כדי שהתוקפים לא יפגעו בהם.
6 צפייה בגלריה
yk13934621
yk13934621
פעילי ימין דורכים על מוצרי מזון ומולם אנשי תנועת "עומדים ביחד". הפעם המשטרה התערבה
(צילום: אורי כוזרי)
"ככה שמה אתם מתפלאים", אמר נהג המשאית נאפז סקפי, "למה שנגיד לכם מה אנחנו מעמיסים ולאן אנחנו נוסעים? הנהגים כולם בפחד. יש כאלה ששברו להם את השמשות באבנים, חתכו להם את הברזנטים של העגלה. יש פה נהג שקרעו לו את כל הצמיגים במשאית, אתם יודעים איזה נזק זה? יש עשרה גלגלים בסוס (החלק של הקבינה שאליו מחברים עגלת משא) ועוד שישה גלגלים בעגלה, וכל צמיג זה 1,500 שקל. הם נופלים על כל משאית שהם רואים, זורקים לך אבנים, ממש רוצים להרוג אותך. והשוטרים רואים הכל ושומרים על אלו שעושים את זה. במקום שישמרו עלינו הם שומרים על המתפרעים האלה".

גם החיילים חטפו מכות

סקפי אמר שכל הנהגים שמעו מה קרה לאיברהים א-ראזם. זה רץ ברשתות החברתיות בגדה ובמזרח ירושלים והגביר מאוד את חרדת נהגי המשאיות. א-ראזם, נהג משאית בן 35 ממזרח ירושלים, אב לארבעה ילדים, הותקף בליל חמישי שעבר בידי מתנחלים על כביש אלון, ליד ההתנחלות כוכב השחר. כשהתקשרנו אליו בצהרי יום שלישי השבוע הוא המתין למכתב שחרור מבית החולים שערי צדק וביקש שלא נבוא לבקרו כי הוא עדיין לא חש בטוב. "יש לי כאבי ראש חזקים", אמר, "וואלה, אני עדיין לא מאמין שזה קרה לי, יעני זה טראומה בשבילי".
אתה יכול לספר מה קרה? "זה משהו שאני לא אשכח בחיים. אני נוהג על המשאית של אחי, סקניה מודל 2017 עם עגלה. ביום חמישי, קצת לפני הערב, נסעתי לחווארה להביא משטחים של פפסי לסופר גדול בכפר עקב. עד שהגעתי ועד שהעמיסו עליי 26 משטחים זה לקח כמה שעות. יצאתי משם בלילה, מאוחר, וכשהגעתי לצומת תפוח הצומת היה חסום כי מתנחלים עשו שם הפגנה. ניגש אליי חייל למשאית ואמר לי: 'קח פה בצומת שמאלה, זה יותר בטוח בשבילך'. אמרתי: 'זה סיבוב, אבל אולי עדיף ככה'.
"חצי שעה אחר כך, ליד כוכב השחר, ראיתי מלא אנשים על הכביש מסמנים עם הידיים. זה היה בערך 11 בלילה. הם שמו סלעים על הכביש והייתי חייב לעצור. היו שם אולי 100 מתנחלים, אני לא מגזים. בא אחד, עלה על המדרגה, פתח את הדלת של הקבינה ושאל: 'אתה יהודי או ערבי?' ומשך אותי החוצה. לא נתנו לי לדבר בכלל. אמרו לי: 'אתה לוקח שתייה לחמאס בעזה', והתחננתי: 'לא, לא, מה פתאום חמאס, זה לכפר עקב'. דחפו אותי ונפלתי על הכביש ומכל הכיוונים בעטו בי והרביצו. צעקו לי: 'אתה מחבל' וקיללו בכל הקללות שיש. אני שמתי ידיים על הראש והייתי בטוח שזה הסוף. מתישהו הגיעו חיילים שניסו לעזור לי, אבל גם הם חטפו מכות. הם לא יכלו לעשות כלום".
6 צפייה בגלריה
yk13934623
yk13934623
אבו־סלאח: "בשביל 400 שקל יומית אני צריך לקבל אבנים?" | צילום: שאול גולן
מה קרה לך? "קודם כל זה טראומה. אני לא ישן בלילה, חושב על מה שהיה שם כל הזמן. שברו לי את כתף ימין ואת האף ובעטו לי בגב ובראש. עד עכשיו יש לי מלא סימנים".
והמשאית? "הלכה באש יחד עם הסחורה. גם אני יכולתי ללכת שם, אבל אלוהים הציל אותי".
כעבור שלוש שעות, קצת אחרי שתיים לפנות בוקר, דיווח דובר צה"ל על האירוע: "כוח צבאי שהגיע לטפל בנהג משאית שמשאיתו הוצתה בידי מתנחלים ליד ההתנחלות כוכב השחר הותקף על ידי אזרחים ישראלים, שני קצינים וחייל נפצעו באורח קל".

מוואטורי ועד צבי סוכות

מעבר תרקומיא משמש את השר הממונה על המשטרה איתמר בן גביר, המתגורר בחברון, בנסיעותיו למרכז הארץ. לפי דיווח ב"הארץ", ביום העצמאות בשבוע שעבר נסע בן גביר לצעדת הימין שיצאה משדרות לרצועת עזה, ובדרך עצר במחסום תרקומיא כשראה את כוחות המשטרה שרוכזו שם. הוא נזף במפכ"ל שבתאי על בזבוז הכוחות והמשאבים ובכך העביר מסר. בן גביר רוצה בגדה משטרה חלשה שמתעלמת מהפרות חוק של פעילי ימין קיצוני המהווים את הבייס האידיאולוגי והאלקטורלי שלו. משטרה שנותנת למיליציות לעבוד.
6 צפייה בגלריה
yk13935083
yk13935083
הנער מבני ברק. "אין בעיה של 'בל תשחית'"
(צילום: שאול גולן)
הקריאה לחסום את המשאיות המובילות מזון וציוד הומניטרי לרצועת עזה ולפגוע בהן רצה בווטסאפ בעשרות קבוצות אזוריות בכל רחבי הארץ. תחקיר משותף של "הבלוק הדמוקרטי" ו"פייק ריפורטר" ממפה את הקבוצות ואת הפעילים המרכזיים ומביא שורה ארוכה של ציטוטים וצילומי מסך מהקבוצות עצמן ושל פוליטיקאים בולטים מהימין שתומכים בעצירת הכנסת הסיוע ובחסימת המשאיות.
התמיכה בפעילות הלא-חוקית הזו מתחילה בשר האחראי על אכיפת החוק בן גביר וכוללת גם את ח"כ לימור סון הר-מלך, ח"כ מיכל וולדיגר, ח"כ צבי סוכות וסגן יו"ר הכנסת ניסים ואטורי. התחקיר מביא צילומי מסך מציוצים של משפיעני רשת ופעילי ימין שמקדמים פעילות לא חוקית כמון ינון מגל, אלישע ירד, ברל'ה קרומבי ורן כרמי בוזגלו, שחלקם מעודדים פינצ'ור משאיות ותומכים בשריפתן.
מנכ"ל "פייק ריפורטר" אחיה שץ אומר שכל המידע גלוי ונמצא ברשת, וניתן למנוע את המעשים. "הפעילים האלימים משתמשים בקבוצות, שרובן פתוחות כדי להתסיס ולשלהב זה את זה", אומר שץ, "ולהניע כוח משמעותי לפעילות שבקצה שלה אנחנו רואים חבלה ואלימות. מדובר באוזלת יד של מערכת הביטחון והמדינה, שלמרות שהפעילות הזו גלויה ברובה לא עוצרות את הפעילות שמתארגנת ברשת".
6 צפייה בגלריה
סידקי טופארה. "יצאתי מזה בנס"
סידקי טופארה. "יצאתי מזה בנס"
סידקי טופארה. "יצאתי מזה בנס"
(צילום: שאול גולן)
ביום שבו ביקרנו במחסום בתרקומיא פורסמו בקבוצת הווטסאפ "הר חברון / קריית ארבע – חוסמים את השירות לחמאס" קריאות חוזרות ונשנות לפעילים להגיע למעבר כדי למנוע ממשאיות להמשיך משם לעזה. נפלנו על יום חלש. בשיאו, קצת אחרי 12 בצהריים, ספרנו בקושי שישה פעילי ימין צעירים שלא הצליחו לעשות כלום. אחד מהם, נער חרדי בן 16 מבני-ברק, אמר שהוא חבר בכל קבוצות החסימה. "יש קריאה לחסימות בערד, בעליות מים המלח בצומת חתרורים, יש קבוצה לחסימות באזור יצהר, יש קבוצה באזור ירושלים, יש באזור דימונה, בכל מקום שממנו המשאיות יכולות לנסוע יש קבוצה".
סיפרנו לו על השיחה עם איברהים, הנהג הערבי שהוכה כי נחשד שהוא מוביל מזון לעזה. "חבל שהוא רק נפצע", אמר, "יש בקבוצות סרטונים של פגיעה במשאיות, של פיזור מזון ושריפה של משאיות, וזה נותן מוטיבציה, רוח גבית. צריך לזרוק את הסחורה ואין בזה בעיה של 'בל תשחית'. מותר גם לבזוז את המזון או הציוד בתור שלל מלחמה. מותר גם לפנצ'ר את הגלגלים של המשאיות. מותר לעשות כל מה שאפשר כדי למנוע אוכל מהנאצים בעזה".

ג'דיד מהניילונים

מול הקבוצה הקטנה של פעילי הימין התייצבו כמה עשרות פעילים של תנועת "עומדים ביחד". הם כאן מיום ראשון השבוע, אחרי שראו את התמונות והסרטונים מההשתוללות והשחתת המזון שאירעו במעבר ביום העצמאות. סוף פטישי, חבר הנהגת התנועה, אומר שכשהפעילים הגיעו ביום ראשון למעבר לא היו כאן שוטרים.
"אנחנו התקשרנו למשטרה, עידכנו אותם וביקשנו מהם להגיע. פעילי הימין הופתעו והמשיכו לצומת לכיש, שם הם עצרו משאיות ופרקו מהן סחורה. עברנו לשם והזעקנו את המשטרה ובזכותנו ההשתוללות שם הופסקה. הקמנו פה משמר הומניטרי, זה היום השלישי לפעילות שלנו ונבוא כל יום כמה זמן שיידרש. יש כאן מיליציות שלוקחות את החוק לידיים מול עיני המשטרה ואנחנו צריכים לוודא שהמשטרה לא תעמוד מנגד. אתמול כבר עברו כאן בשלום כל המשאיות שיצאו לעזה. היו פעילי ימין קיצוני שניסו לרדת לכביש, אבל כל המשאיות עברו ללא פגע".
6 צפייה בגלריה
סוף פטישי. "הקמנו משמר הומניטרי"
סוף פטישי. "הקמנו משמר הומניטרי"
סוף פטישי. "הקמנו משמר הומניטרי"
(צילום: שאול גולן)
ספרנו יותר מ-20 שוטרים שהקפידו שאף אחד לא יירד לכביש. תנועת המשאיות במעבר הייתה חלקה. צוות של CNN ראיין את פטישי. עמדו בתור לראיין אותו עיתונאית גרמנייה, כתב של רדיו בלגיה, צוות ספרדי וכתב של ה-BBC. סידקי טואפרה, נהג משאית ממע'אר שבגליל, אומר שאחרי הפרעות של יום העצמאות במעבר הגיעו למקום מלא עיתונאים זרים. "בכל העולם שידרו את מה שהיה כאן", הוא אומר, "רק בארץ בקושי דיווחו על זה. איתי דיבר עיתונאי משוודיה. הוא דיבר גם עם נהגים אחרים".
ראית את מה שקרה כאן? "מה זה ראיתי, אני יצאתי מזה בנס! בדיוק סיימתי להעמיס ביצים לעזה ויצאתי מהמעבר. איך שעברתי את הכיכר הנהג שהיה אחריי קיבל אבן לשמשה והתנפלו לו על המשאית. היו כמה שוטרים פה אבל הם לא התערבו. עכשיו אני רואה שיש יותר משטרה, אולי זה בגלל העיתונאים שבאו".
נהג שעמד ליד משאית וולוו סימן לנו עם היד שנבוא. "נעים מאוד", אמר, "טארק אבו-סלאח, אני משייח' ג'ראח במזרח ירושלים. אני רוצה לשאול למה המשטרה לא שומרת עלינו. שלשום באתי להעמיס סוכר לעזה, ראיתי את המתנחלים במעבר וברחתי. עשיתי סיבוב ונסעתי. לא רוצה בעיות איתם, אני מפחד. יש משאיות חדשות שהרגו אותן, שרפו קומפלט. משאיות שטיפסו עליהן מתנחלים לקבינה עם סכינים וקרעו את הריפוד ושברו את הטאבלט.
6 צפייה בגלריה
מוצרי מזון שהושלכו ממשאית. הפורעים דורשים מנהגים להראות תעודות ומסמכים
מוצרי מזון שהושלכו ממשאית. הפורעים דורשים מנהגים להראות תעודות ומסמכים
מוצרי מזון שהושלכו ממשאית. הפורעים דורשים מנהגים להראות תעודות ומסמכים
(צילום: AFP)
"יש משאית ששמו לה סוכר במנוע, משאית חדשה, ג'דיד מהניילונים, גמרו לה על המנוע. אז לי יש שאלה, איפה המשטרה? זה לא הממשלה הישראלית החליטה להכניס סוכר וקמח לעזה? אם הממשלה החליטה להכניס, אז שהמשטרה תשמור עלינו.
"יום שלישי שעבר העמסתי תרופות באלנבי (מעבר אלנבי בגבול עם ירדן – ע"ש) לעזה, וכל הדרך לכרם שלום היו מחסומים של מתנחלים. לא משטרה, לא צבא, כאילו ישראל נפלה בידיים של צבא פרטי. במקום שישמרו עלינו, אנחנו הנהגים נוסעים ונמצאים בקשר אחד עם השני, 'סע משם, אל תתקרב לשם כי יש מתנחלים', כל הזמן אנחנו דואגים. יש כבר נהגים שלא מוכנים לקחת הובלות לעזה כי זה לא שווה את הסיכון".
ממש מפחדים? "בטח מפחדים. מה נראה לך אני מרוויח יומית? 400 שקל אני מביא. בשביל 400 שקל אני צריך לקבל אבנים ממתנחלים, שיתנפלו לי על המשאית ויורידו אותי ממנה בכוח? אתה יודע מה יקרה לי אם אני אנסה להתנגד להם? אני לא רוצה לחשוב על זה בכלל".
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "עם קבלת הדיווחים על אודות האירועים הגיעו למקום שוטרי מרחב שומרון ולוחמי מג"ב יחד עם כוחות צה"ל, השיבו את הסדר על כנו והחלו בפעולות חקירה ואיסוף ממצאים. חמישה חשודים נעצרו והחקירה בעניינם נמשכת. כוחות גלויים וסמויים פועלים כל העת בפן המבצעי והחקירתי, בשיתוף פעולה מלא עם צה"ל. זאת על מנת למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד".
פורסם לראשונה: 00:00, 24.05.24