מקסיקו תלך ביום ראשון הבא לבחירות הגדולות ביותר אי פעם במונחים של מצביעים ומנדטים — וגם האלימות והקטלניות ביותר בהיסטוריה של מדינה שאלימות פוליטית היא חלק בלתי נפרד מהקמפיינים הפוליטיים שלה.
2 צפייה בגלריה
yk13938248
yk13938248
אחת מזירות הרצח במדינה
(צילום: Raquel Cunha, רויטרס)
מספר מדהים של לפחות 36 מועמדים לתפקידים שונים נרצחו במקסיקו מאז ספטמבר שעבר. מועמד אחד נורה מספר פעמים בזמן שהתאמן בחדר הכושר. עוד אחת מתה לאחר שחמושים פתחו באש במהלך עצרת הקמפיין שלה. שלישית נהרגה כשצעדה ברחוב עם תומכיה.
ב-2021, כאשר מצביעים ברחבי המדינה הצביעו לכ-19 אלף משרות מקומיות, נרצחו לפחות 32 מועמדים. את האלימות המתרחבת ניתן לייחס חלקית להיקף הבחירות ולמספר העצום של מועמדים כעת: יותר מ-20 אלף משרות מקומיות לבחירה, ויותר מ-600 ברמה הפדרלית. אנליסטים וגורמי אכיפת החוק סבורים כי העלייה באלימות בסבב הבחירות הנוכחי קשורה ישירות גם להחרפת מלחמות ארגוני הפשע ברחבי מקסיקו.
2 צפייה בגלריה
yk13938249
yk13938249
המועמדת המובילה, קלאודיה שינבאום
( צילום: Mario Guzman, AFP)
סינדיקטי הפשע המאורגן הגדולים יותר במדינה התפרקו בשנים האחרונות, והולידו כנופיות יריבות שנמצאות בקרבות עזים על כוח וטריטוריה. כמו תמיד, לכנופיות הללו יש השפעה עצומה על הפוליטיקה המקומית ברחבי מקסיקו, והמחיר יקר ומדמם מאוד. "פגיעה במועמד מסוים נועדה גם להזהיר את המועמדים האחרים להוריד פרופיל. תזכורת שהם לא באמת האנשים שקובעים במקסיקו", אמר ל"ניו יורק טיימס" מנואל פרז אגייר, פרשן פוליטי מקסיקני, "וגם תזכורת לאזרחים, שיידעו שיש מי ששם עין על הפוליטיקאים".
המועמדים שמשלמים בחייהם באים ממגוון של זהויות פוליטיות, אבל ההתמקדות היא בעיקר במועמדים מקומיים. עבור הקרטלים, ההשפעה הפוליטית היעילה ביותר מתרחשת ברמה המקומית.
הממשל הפדרלי במקסיקו מספק עכשיו הגנה ל-487 מועמדים. אחד מהם, רמירו סולוריו, שרץ לראשות העיר אקפולקו, הולך לכל מקום כשהוא מלווה ביותר מתריסר שוטרים מצוידים ברובים חצי אוטומטיים. "אנחנו פוחדים שירצחו אותנו" אמר סולוריו לרויטרס, בזמן שהוא לוחץ ידיים לתומכים, כשהוא לבוש באפוד חסין לכדורים.
וכך, תחת ענן של אלימות, תלך מקסיקו לבחירות היסטוריות, שבסיומן תהיה לה כנראה אישה נשיאה לראשונה אי פעם, ולפחות כרגע נראה כי היא גם תהיה נשיאה יהודייה. שתי המועמדות העיקריות להחליף את הנשיא הפופולרי והפופוליסט, אנדרו מנואל לופז אוברדור, הן סוצ'וטל גלבז, והיהודייה קלאודיה שיינבאום, שגם מובילה בסקרים לתפקיד הנשיאה של מדינה שבה יש יותר מ-100 מיליון קתולים ורק כמה עשרות אלפי יהודים.
שיינבאום בת ה-61, שסבא וסבתא שלה נמלטו מבולגריה למקסיקו בזמן מלחמת העולם השנייה, היא בתם של שני מדענים וגדלה בבית יהודי חילוני. בעבר הייתה ראש עיריית מקסיקו-סיטי.