תוך שבוע אושפזו במצב קשה שלושה בני נוער בני 14 ו-15 מתל אביב, ירושלים וקריית ים אחרי שנפגעו בתאונות קורקינטים חשמליים. אחד מהם, שהיה אמור לחגוג בסוף השבוע את יום הולדתו ה-16, נלחם כעת על חייו. על פי החשד, הנערים רכבו ללא קסדה על הכלי המסוכן, והם גם מתחת לגיל 16 - הגיל המותר בחוק לרכיבה על קורקינט חשמלי.
מסקר שערכה עמותת אור ירוק עולה כי 47% מהנשאלים מציינים שמרבית רוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים שראו בשנה האחרונה לא חבשו קסדה.
2 צפייה בגלריה
yk14565169
yk14565169
התאונה הקשה שבה נפגע הנער מתל אביב
(צילום: איחוד הצלה)
הקורקינטים המושכרים דרך אפליקציות מחייבים מהמשתמש למלא את פרטיו, והפעלת הכלי מתאפשרת רק למי שמעל גיל 16 - אלא שבני נוער רבים למדו כיצד לתמרן את המערכת והם מזינים לתוכה את הפרטים של הוריהם, לעיתים גם באישורם. בערים מסוימות, ובהן תל אביב, יש לא מעט הורים שרוכשים עבור ילדיהם את הכלים החשמליים, ולמרות שוודאי מבקשים מהם לחבוש קסדה - למוסדות החינוך הם מגיעים בלעדיה.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, אמר כי "לנהגי כלי הרכב יש את שלדת הפלדה, חגורות הבטיחות וכריות האוויר. לרוכבי האופניים יש רק את הקסדה, שיכולה לעשות את ההבדל בין חיים ומוות. רוב ציבור הרוכבים לא חובש קסדה במהלך הרכיבה ולא מודע לכך שהיא יכולה להציל את החיים שלו, בטח כשמדובר בבני נוער וילדים. חייבים להגדיל את המודעות ואת האכיפה כדי שכולם ירכבו עם קסדה לראשם".
מנתוני אור ירוק עולה עוד כי 13 רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים נהרגו בתאונות דרכים מתחילת השנה, בהם גם ילדים ובני נוער.
2 צפייה בגלריה
זירת תאונת הדרכים של נוסע קורקינט חשמלי בנתניה
זירת תאונת הדרכים של נוסע קורקינט חשמלי בנתניה
תאונה בנתניה. "לא מודעים עד כמה זה מסוכן"
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
בנוסף להם, אלפים נפצעים בדרגות שונות, וכשמדובר בפגיעת ראש - לרוב היא נגרמת עקב אי-חבישת קסדה. פרופ' נטע כהן, מנהלת שירות טראומה ילדים בבית החולים איכילוב, אומרת: "יש עלייה דרמטית בשנים האחרונות. אלו פציעות שלא הכרנו, כי בעבר לא היו כל כך הרבה כלים נגישים לילדים ובני נוער. הם לוקחים את הכלים החשמליים, רוכבים איתם על הכביש מכיוון שאין להם נתיבים ייעודיים לאופניים בכל מקום, חשופים לפגיעה של מכונית או אוטובוס - והתוצאות עלולות להיות קטסטרופליות".
כהן ציינה היבט נוסף - הפגיעה בהולכי רגל: "היו מקרים של בני נוער שרכבו על כלים חשמליים על המדרכה ופצעו קשה קשישים או ילדים קטנים שעמדו עליה. מרבית הפציעות הן שברים ופגיעות בגפיים, אך יש גם פגיעות ראש ופנים, כשהסיכון עולה אצל מי שלא חובש קסדה. חשוב להדגיש שראינו גם פגיעות ראש קשות בבני נוער שכן חבשו קסדה והמנגנון היה קשה, כמו תאונת דרכים".
כמי שצריכה לעמוד מול ההורים בשעתם הקשה, פרופ' כהן אמרה ש"ההורים חשים חוסר אונים למול ילדיהם כשהם רוכבים על כלים חשמליים בניגוד לחוק. הכלים האלו זמינים גם למי שלא נמצא בגיל המותר, ולא ההורים ולא בני הנוער מודעים עד כמה זה אסור ומסוכן. קיים גם לחץ חברתי מצד חברים לכיתה, שמגיעים רכובים על כלים חשמליים לבתי הספר. אני מקווה שההורים ובני הנוער יבינו שרכיבה על כלים חשמליים מתחת גיל 16 אסורה על פי חוק וטומנת בחובה פציעות קשות ואף קטלניות".
ציפי ברנד, סגנית ראש העיר תל אביב-יפו, הדגישה: "אסור לנו לשבת לחכות לרגולציה או לאכיפה. קורקינט חשמלי הוא רוצח מסוכן. בסוף אנחנו הורים והאחריות על הילדים שלנו היא קודם כל ולפני הכול עלינו. אל תאפשרו לילדיכם לעלות על קורקינט חשמלי. הם צעירים מדי, חסרי ניסיון מדי והורמונליים מדי. הכלי לא יציב, ונהגים לא רואים ולא סופרים אותו. ילד על קורקינט חשמלי הוא בתחתית שרשרת ההישרדות במרחב הציבורי האלים שלנו. עדיף נער ממורמר על נער בטיפול נמרץ".
פורסם לראשונה: 00:00, 02.11.25