מאות אלפי נוסעי תחבורה ציבורית משתמשים באוטובוסים מדי יום. לפעמים הם נתקלים באוטובוס שהגיע באיחור, שלא עצר בתחנה או שהיה מלא עד אפס מקום, ולעיתים הנסיעה עוברת ללא הפרעה. אך מה אם מאחורי ההגה יושב נהג ללא רישיון, או כזה שעובד רצוף כבר 15 שעות? אז כבר מדובר בנסיעה מסכנת חיים.
ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" נודע על אודות תופעה מדאיגה במיוחד שמתרחבת לאחרונה, שבה קבלני נהגים שפועלים בצורה לא חוקית מנצלים את המחסור העצום בנהגי תחבורה ציבורית, המוערך היום בכ-5,000 נהגים, ומצליחים לחדור לחברות הגדולות - בעיקר באזורי גוש דן וירושלים. האזינו לשיחת גיוס בין נציגה בחברת קבלן לנהג:
נציגה של חברת קבלן מגייסת נהג אוטובוס

בחגים ומועדים מבקש משרד התחבורה לתגבר את הקווים יותר מבשגרה, ומאשר שיתוף פעולה עם קבלני נהגים, לרוב של נהגי חברות תיירות. אלא שבחצי השנה האחרונה חדרו לענף קבלני נהגים שעובדים ממש כמו שוק שחור.
כך עובדת השיטה: הקבלנים מגיעים למפעילות האוטובוסים, מציעים נהגים שיעבדו במיקור חוץ, בשכר גבוה משמעותית מהמחיר בשוק, ודורשים את התשלום במזומן. המפעילות לא יכולות לקיים בקרה ופיקוח על הנהגים, מי הם, כמה שעות רצופות עבדו, מה הכשרתם ואם קיבלו את התנאים הסוציאליים המגיעים להם. אם הסכימו ל"דיל", הן נאלצות לסמוך על אותם קבלנים.

בגלל חשש מקנסות

בשל המחסור העצום בנהגים, ומחשש לקנסות ממשרד התחבורה כשלא עמדו בהגעת קו או כשרשמו איחורים רציניים, המפעילות לעיתים מסכימות לפתרון המפוקפק. אותן חברות קבלן לא חוקיות מפרסמות מודעות שמציעות תנאים אטרקטיביים, ומצליחות להגיע לנהגים שברוב המקרים כבר עובדים בחברות הרשמיות. התוצאה: הנהגים מוציאים ימי מחלה כדי לעבוד דרך הקבלנים הלא חוקיים בשכר גבוה יותר.
3 צפייה בגלריה
גורם בענף: "מתדרכים את הנהגים להוציא ימי מחלה, ולוקחים אותם לעבוד בשחור"
גורם בענף: "מתדרכים את הנהגים להוציא ימי מחלה, ולוקחים אותם לעבוד בשחור"
"מתדרכים את הנהגים להוציא ימי מחלה, ולוקחים אותם לעבוד בשחור"
(fortton, Shutterstock)
3 צפייה בגלריה
 שוק שחור של נהגים: הודעה שמטרתה לגייס נהגי אוטובוס לחברת קבלן
 שוק שחור של נהגים: הודעה שמטרתה לגייס נהגי אוטובוס לחברת קבלן
הודעה שמטרתה לגייס נהגי אוטובוס לחברת קבלן
בשיחה שהגיעה לידי ynet ו"ידיעות אחרונות" נשמעת נציגה בחברת קבלן מציעה לנהג לעבוד איתם: "אנחנו משלמים 75 שקל לשעה בשתי אופציות - ללא תנאים, ללא תלוש, הכול במזומן, או 50 שקל בתלוש ואת שאר ה-25 אתה מקבל במזומן".
הנהג שאל את הנציגה אם יקבל קרן השתלמות, פנסיה וכל התנאים המגיעים לו כחוק, והיא ענתה: "או שתקבל 75 במזומן ללא תלוש, או שתקבל 50 שקל עם תנאים בתלוש, והשאר במזומן במעטפה. אם אתה לא אוהב את כל עניין המזומנים - אז השכר הוא 58 שקל לשעה".
כיום, שכר נהג אוטובוס נע לרוב בין 52 ל-57 שקלים לשעה (תלוי בוותק ובחברה), כשהשכר החודשי הממוצע נע סביב 12,000–17,000 שקלים ברוטו. התנאים כוללים קרן השתלמות ודמי הבראה מהיום הראשון, אש"ל יומי, ביגוד ותעריפי שבת וחג של 200%–225%. כשהקבלנים מגיעים אל מפעילות האוטובוסים, הם דורשים שכר גבוה בהרבה.
3 צפייה בגלריה
ועידת התחבורה, התשתיות והאנרגיה של ynet ו-"ידיעות אחרונות"
ועידת התחבורה, התשתיות והאנרגיה של ynet ו-"ידיעות אחרונות"
יו"ר ארגון נהגי האוטובוסים. "כשמשלמים במזומן זה פתח לחוסר דיווח, חוסר מקצועיות ובעיות שירות ובטיחות"
(צילום: יריב כץ)
גורם בענף סיפר שהשכר בחברות הקבלן הלא חוקיות נע בין 90 ל-110 שקלים לשעה בירושלים, ובגוש דן בין 100 ל-130 שקלים לשעה, עם התחייבות למינימום עשר שעות עבודה. "זה סוג של עולם תחתון", הוא אמר. "בפועל לא יודעים מי נוהג, כמה שעות, רובם חורגים מתקנה 68 שאוסרת לעבוד יותר מ-12 שעות רצוף. זה מפתה, אומרים לנהג 'תמשוך עוד ארבע שעות ותקבל עוד 400 שקל'. מתדרכים את הנהגים שעובדים בחברה מסודרת להוציא ימי מחלה, ואז לוקחים אותם לעבוד בשחור. אלו דברים שלא ראינו בעבר. החברות נמצאות במצוקה ונאלצות לתת יד לפתרונות פיראטיים כאלה".

הפתרון: שיפור תנאי הנהגים

ישראל גנון, יו"ר ארגון נהגי האוטובוסים מבית ההסתדרות הלאומית, טוען שזו תופעה שיש להוקיע: "כשמשלמים במזומן זה פתח לחוסר דיווח, חוסר מקצועיות ובעיות שירות ובטיחות. אותם קבלנים לא מביאים נהגים חדשים כי השמיכה היא אותה שמיכה. הקבלן לוקח ממקום אחר וגורם שם לחוסר. עובד קבלן שהוא לא עובד שכיר של חברה, רמת הפיקוח עליו יורדת. דילוגי תחנות, שירות ירוד, אלימות של נהגים - ברוב המקרים אלו עובדי קבלן שאין עליהם מרות. משרד התחבורה צריך להיות ברור ולהגיד לחברות: אין יותר קבלנים, רק עבודה מסודרת". לדבריו, הפתרון הוא שיפור תנאי הנהגים ומעמדם כדי להשיב את הכבוד למקצוע.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "הטענות שהועלו בנושא העסקת נהגים באמצעות קבלני משנה נמצאות בבחינה מעמיקה של המשרד והרשות הארצית לתחבורה ציבורית. יודגש כי בהתאם למדיניות המשרד ולהסכמים עם מפעילי התחבורה הציבורית, העסקת נהגי אוטובוסים אמורה להתבצע בהעסקה ישירה, ביחסי עובד-מעביד ובכפוף לדין ולהסדרים החלים בענף. המשרד בוחן את הטענות שהתקבלו, ובמידת הצורך יינקטו צעדים בהתאם לסמכויות הקיימות".
פורסם לראשונה: 00:00, 21.12.25