על רקע המאבקים בציונות הדתית, ואחרי שח"כ מתן כהנא מה"מחנה הממלכתי" אמר כי יו"ר הרוח הציונית שרת הפנים איילת שקד לא תגיש רשימה ולא תתמודד בבחירות, שר התקשורת יועז הנדל ממפלגתה של שקד אמר הבוקר (חמישי) בריאיון לאולפן ynet כי "'המחנה הממלכתי' מביא תפיסות עולם של שמאל, בעוד אנחנו מהווים בית אמיתי לימין הממלכתי". כמו כן, הנדל הכחיש את השמועות כי היחסים בינו לבין שקד עלו על שרטון.
"כאשר אנחנו סומכים על אבו מאזן ושמים את כל יהוונו על הרשות הפלסטינית, זה מוביל אותנו להסלמה", אמר הנדל על ההסלמה הביטחונית בתקופה האחרונה. "וזו ביקורת על שר הביטחון בני גנץ. הביקורת שלי על המפגשים האינטימיים של גנץ עם אבו מאזן הייתה גם במהלך השנה האחרונה, זה לא איזה משהו חדש שאני אומר אותו לקראת בחירות. בעיניי המסר הזה הוא מסר סופר בעייתי. הדיון בין 'המחנה הממלכתי', שמביע תפיסות עולם שהן מקובלות אבל הן שמאל, לבין הרוח הציונית שזה ימין ממלכתי - זה דיון שצריך לקיים אותו.
"הלקח היחיד מהאינתיפאדה השנייה הוא שכאשר אנחנו לא נכנסים לתוך השטח - אז זה לא עובד. מדינת ישראל בשנה האחרונה עשתה הרבה מאוד מבצעים בשטח, עצרנו הרבה מחבלים, חיסלנו הרבה מחבלים וטוב שכך - אבל כשמסתכלים ברמת המאקרו, שיתוף הפעולה עם אבו מאזן, המחשבה שאבו מאזן הוא הפתרון - זו בעיה".
5 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
"הפגישות של גנץ עם אבו מאזן - מסר בעייתי". שר הביטחון ויו"ר הרשות
(צילום: gettyimages, אלכס קולומויסקי)
על השמועות על מתיחות בינו לבין יו"ר מפלגתו איילת שקד, אמר הנדל: "אין פיצוץ או מתיחות ביני לבין איילת שקד. אני ראיתי הרבה דיווחים מעולמות הטוויטר, ואני מציע לא להתייחס לעולם הטוויטר כעולם רציני. אנחנו עובדים קשה כדי להביא כמה שיותר קהלים שאנחנו מכירים בהם ככאלה שאין להם בית אחר, לרוח הציונית. מצבנו טוב מכיוון שאנחנו מאוד קרובים לאחוז החסימה ואני מניח שנעבור בגדול. לציונות הדתית הנורמלית אין בית, והם מחפשים בית כזה. לימין הממלכתי אין בית.
"יש הרבה אנשי ימין שלא מסוגלים להצביע לתפיסות של 'המחנה הממלכתי' של פינוי יישובים או של חלוקת הארץ או של העלמת עיין מבנייה פלסטינית בשטחי C. המדיניות הזאת היא היא לא האג'נדה שלהם, ולכן הימין הממלכתי והציונות הדתית הנורמלית ימצאו בית אצלנו. הכיפות הסרוגות והימין הממלכתי הזה לא יכולים להצביע לסמוטריץ' ולבן גביר כי הם לא מזדהים איתם בנושאי דת ומדינה, זה לא היהדות המקרבת שלהם. הם רוצים לבנות גשרים ולא לשרוף אותם. הם לא מזדהים עם הערכים של הליכוד, והם גם לא שמאל-מרכז".
5 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
"הימין הממלכתי לא יכול להצביע להם". סמוטריץ' ובן גביר
(צילום: הדר יואביאן)
- אתה אומר שאתם הציונות הדתית הנורמלית, אז בן גביר וסמוטריץ' הם לא נורמלים? "המשפחה שלי מאלקנה למשל, התפיסות הדתיות שלהם היא לא תפיסות של כפיית דת על כלל אזרחי ישראל כפי שסמוטריץ' ובן גביר רואים בעיני רוחם, או להעניק מונופול למגזר החרדי ולעסקנים החרדים. הם רואים ביהדות יהדות מקרבת, והם חושבים שרב ראשי צריך להיות מהציונות הדתית ולא מהמגזר החרדי. הם חושבים שבסוף אתה לא יכול לייצר כפייה של מדינה על הדת של תושביה או על תושביה, ולכן יש הבדלים תהומיים בין התפיסות הדתיות האלה לתפיסות שלנו. גם בעמדות האחרות ביחס לכלל אזרחי ישראל, ביחס לקהילה הלהט"בית, ביחס לאלף ואחד נושאים שמבדילים בין ליברלים בעמדות האלה לבין מה שאתה רואה אצלם.
"אתה רוצה גם בתחום הביטחוני, כשבן גביר מחזיק שלט 'מוות למחבלים', זה לא באמת הורג מחבלים. מי שרוצה להילחם במחבלים צריך להתגייס לגולני, את זה בן גביר לא עשה. לכן מי שמחפש ימין ענייני ממלכתי ביצועיסט, בסוף אנחנו מגיעים עם קבלות. אני חושב שאפשר להתווכח עם העמדות שלי, אבל לא עם מה שעשיתי בשנה האחרונה בתחום הסיבים ובתחומים אחרים, והקבלות שהבאתי כשר תקשורת".
5 צפייה בגלריה
איילת שקד ויועז הנדל
איילת שקד ויועז הנדל
"אין בינינו פיצוץ, פועלים לחיזוק הרוח הציונית". שקד והנדל
(צילום: יאיר שגיא )
הנדל הוסיף: "לא הצלחנו בשנה האחרונה להגיע לתוצאות, לא הצלחנו ב-20 השנים האחרונות לגעת במשילות. לא בנגב, לא בגליל ולא במגזר הערבי. זה מה שאתה רואה כשעיתונאי נרצח באום אל פחם, ואם ובתה נרצחות בלוד והאחות לא יכולה להגיע אפילו להלוויה מחשש לנקמת דם. זה לא יכול לעבוד במדינה מתוקנת, ולכן אני מסתכל על כל 20 השנים האחרונות, כולל על הממשלות שאני הייתי בהן - אי אפשר להמשיך ככה. אנחנו דוהרים עם הרכב לתהום, חייבים לשבור את ההגה חזק ימינה ולייצר מהלך שיביא את המשטרה לכל פינה. אפס סובלנות לנשק, צריך לנקות את הרחובות מנשק בלתי חוקי. לא יכול להיות שמדינת ישראל יודעת איפה יש נשק באיראן או בעזה, אבל לא יודעת איפה יש נשק בחורה או בגליל".
הנדל התייחס לדבריו של גדי איזנקוט, שאמר בכנס בחירות כי "האנשים שמובילים את הקו של להתיישב בכל מקום ולבטל את חוק ההתנתקות, מובילים לאסון ולמדינה דו-לאומית". על כך אמר הנדל: "אני קראתי את התוכנית של איזנקוט ושמעתי את הדברים שלו, ובהחלט העמדות שלו הן שמאל, ולכן הוא איש שמאל. העמדות שלי הן ימין, ולכן אני איש ימין. וכדאי שנתווכח על זה, ומי שהוא איש ימין לא יצביע למי שעמדותיו הן פינוי יישובים. זה ברור שמי שהוא איש ימין לא יצביע למי שחושב שלא צריך להיות בבקעת הירדן או שהפלסטינים יכולים לבנות בשטחי C. זה לא סביר, ולכן הוויכוח הוא על בין ימין לשמאל, בעמדות המדיניות בין ימין לשמאל, בעמדות הכלכליות בין ימין לשמאל וגם בעמדות של דת ומדינה.
"לכן כאשר גנץ מגיע ואומר 'אני אתן דף חלק לחרדים' או ש'אנחנו היהדות על פי החרדים', זה גם נושא שראוי להתווכח עליו. אני חושב שהיהדות שייכת לכולם, אני בעד יהדות מקרבת ולא כזו שבאה עם דף פתוח ואומרת לחרדים 'תקבעו מה שאתם רוצים'. הם צריכים להיות חלק מהממשלה, אבל אנחנו עגלה מלאה לא פחות ואנחנו צריכים לבוא גם עם עמדות שלנו ולנהל על זה שיח, ולא להגיד שהיהדות שייכת להם. ולכן יש פה ויכוח מהותי עם המחנה הממלכתי וכדאי שננהל אותו. זה לא ויכוח של סלוגנים, ואנחנו צריכים לקיים אותו".
5 צפייה בגלריה
גדי איזנקוט
גדי איזנקוט
"העמדות שלו הן שמאל והוא איש שמאל". גדי איזנקוט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
- אתה מוכן להכניס את הבית היהודי ולתת להם מקומות ברשימה? "אנחנו נכניס. אנחנו נכניס כל מי שיעזור לנו, וזה לא דיון על מקומות, זה דיון על הדרך. הסכמנו על זה שכדי שנוציא את מדינת ישראל מהבוץ ונציל אותה, צריך למעשה ממשלת אחדות שבה יש גם את המרכז-שמאל וגם את הליכוד. אני חושב שאנחנו היחידים ששמים את זה על השולחן".


ח"כ רוטמן: "שקד וכהנא - מאבק בין שמאל לשמאל שמתחפשים לימין"

חבר הכנסת שמחה רוטמן מהציונות הדתית התראיין הבוקר ל-ynet radio, והתייחס גם הוא לקרבות בין חברי מפלגת ימינה לשעבר, איילת שקד ומתן כהנא. "אני לא מתערב במה שקורה בשמאל, אני משועשע מכך", הוא אמר. "איילת שקד יושבת היום בתוך ממשלה שכדי להקים אותה ולתחזק אותה היא הבטיחה אלפי אישורים לרע"מ ולמרצ - אישורים לאיחודי משפחות ולמימוש זכות השיבה הפלסטינית, וברוך השם שהצלחנו לעצור את המהלך הזה.
"איילת שקד ויתרה על מנגנון שהיה אמור לשמור שאותם כספים ואותו 'מס עבאס" המפורסם, אותם כספים שמועברים במסגרת ההסכמים הקואליציוניים עם רע"מ, לא יזלגו לעמותות הטרור של רע"מ - והיא ויתרה על המנגנון הזה כדי להסתובב בקושי בקואליציה. מדובר באנשים שהקימו ממשלה עם תומכי טרור, אנשים שמעבירים משכורות למחבלים מכספי משלם המיסים הישראלי".
5 צפייה בגלריה
ח"כ שמחה רוטמן
ח"כ שמחה רוטמן
"המאבק בין שקד לכהנא - מאבק בין שמאל לשמאל שמתחפשים לימין". ח"כ רוטמן
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת )
לדברי רוטמן, "למעשה כמעט כל טענה שאיילת שקד העלתה, בין אם לפני הבחירות הקודמות ובין אם אחריהן - התבהרה כלא נכונה. גם לגבי מה שהיא עשתה וגם לגבי הצהרות מה היא תעשה, ולכן אני אומר שמדובר בשמאל שמתחפש לימין".
- כל מי שלא איתכם מיד אוטומטית מתויג כשמאל, כל מי שהוא לא נתניהו הוא שמאל. "זה לא קשור לנתניהו, אנחנו התנגדנו להקמת ממשלה שנשענת מבחוץ על רע"מ, לא משנה מי בתוכה. האנשים שעכשיו מתקוטטים ביניהם, כמוה וכמו כהנא, אלו שברים מעופפים של ימינה שכבר טיילו להם ל'יש עתיד' ולמקומות אחרים. כל אותה מפלגה, הם באו והקימו ממשלה שמטרתה יציבות - כך הם טענו - ושינו את סדרי העדיפויות של מדינת ישראל, דברים שנגעו בכולנו".