על רקע התפצלות בל"ד מהרשימה הערבית המשותפת, השר לשיתוף פעולה אזורי עיסוואי פריג' אמר היום (שני) בריאיון לאולפן ynet כי הוא מאמין שהפיצול יחזק את בל"ד, ויביא לעליית אחוז ההצבעה בקרב החברה הערבית. "לבל"ד יש תומכים רבים, בעיקר צעירים אינטלקטואלים ברשתות. אני חושב שהיא הולכת להיות הפתעת הבחירות", אמר.
2 צפייה בגלריה
עיסאווי פריג'
עיסאווי פריג'
עיסאווי פריג'
(צילום: יריב כץ)
- בל"ד היא שחקן לגיטימי מבחינתך? "בהחלט. בל"ד לא מטיפה לאלימות והיא לא מפלגה גזענית. היא דוגלת במדינת כל אזרחיה, ואני בעד הרעיון הזה. עם זאת, הם כן אומרים 'אנחנו חלק מהתנועה הלאומית הפלסטינית', ומזה אני מסתייג. בני עמי קודמים לשאר העולם, אבל בל"ד לגיטימית, ומבחינתי כל עוד היא לא מטיפה לאלימות ולגזענות אין לי שום בעיה איתה".
- הניסיון לפסול אותם לא יצליח, אבל האם זה יגרום לציבור הערבי לצאת ולהצביע? "אחוז ההצבעה ירד עם השנים כי הציבור הערבי ראה ששום דבר לא משתנה, והיום האזרחים בדילמה. בהצבעה יש גם אלמנט זהותי, לא רק 'מה טוב לי ומה לא'. לא כולם קיבלו את הקו שלנו ושל רע"מ, להשתלב במערכת הפוליטית ובחברה. חלק מעדיפים את הקו הבדלני של בל"ד וצריך לקחת את זה בחשבון".

ח"כ יבגני סובה מישראל ביתנו סיפר לאולפן על בקשת מפלגתו לפסול את בל"ד. "יו"ר המפלגה סאמי אבו שחאדה התבטא לא פעם נגד חיילי צה"ל, ומעבר לפגיעה בחיילים מדובר גם בעבירה על החוק. לכן הגשנו עתירה נגדו, כמו שעשינו גם בעבר. ההתנהגות של בל"ד היא התנהגות שמסכנת ופוגעת, יצאו משם אנשים שהורשעו במעשי טרור למעשה ובתמיכה במאבק נגד מדינת ישראל".
2 צפייה בגלריה
יבגני סובה בריאיון באולפן
יבגני סובה בריאיון באולפן
יבגני סובה בריאיון באולפן
(צילום: יריב כץ)
-למה לא הגשתם בקשה לפסול את כל המפלגות הערביות? "מדובר בעתירה משפטית. אי אפשר סתם לבוא ולומר שכל הערבים הם מחבלים. קח לדוגמה את רע"ם, שעשתה מעשה מאוד נדיר בפוליטיקה הישראלית. אני יכול לומר שלא נסתמך על המשותפת בכלל, גם בתמיכה מהאופוזיציה. ממשלה שתסתמך על דבר כזה לא תחזיק מעמד".
- לעומת זאת, לפיד אמר שאין בעיה לעשות איתם עסקים "לא, אין דבר כזה. ישראל ביתנו היא מפלגת ימין ליברלית. נאלצנו לשבת בממשלה שהורכבה משמונה סיעות, אבל לא בגלל שהתחשק לנו לשבת עם מנסור עבאס. רצינו לעצור את השטף הבלתי נגמר של הבחירות שגזר עלינו נתניהו. גם עכשיו אני יכול לומר שלא מעט אנשים בליכוד מדברים עם ליברמן ואומרים 'אנחנו נבוא, לא ניתן לקחת את המדינה לסבב בחירות שישי'".