אחרי שראש האופוזיציה בנימין נתניהו הבטיח השבוע שאם ירכיב ממשלה הוא יעצור את הרפורמה בחקלאות, שבמסגרתה נפתח השוק לתחרות באמצעות הורדת מכסים וביטול תקנות שונות המונעות ייבוא מחו"ל, שר החקלאות עודד פורר מישראל ביתנו - שהוביל את הרפורמה ביחד עם יו"ר מפלגתו שר האוצר אביגדור ליברמן - אמר הבוקר (רביעי) בריאיון לאולפן ynet ש"אם נתניהו ייבחר - עוד הרבה דברים במדינה הולכים להשתנות". מנגד, ח"כ אמיר אוחנה מהליכוד אמר ל-ynet radio ש"ליברמן פופוליסט, צריך לעשות את הדברים בצורה רצינית".
"לראות את נתניהו מבטיח שהוא יעצור את הרפורמה ובסרטון אחר שהוא יקדם את הרפורמה, זה פשוט מצביע עד כמה האיש לא כשיר לעמוד ולהוביל את מדינת ישראל", אמר השר פורר. "ככל שבאמת הוא יצליח יחד עם הגוש הפונדמנטליסטי שלו להביא 61 מנדטים, לא רק הרפורמה הזאת תיעצר - עוד הרבה מאוד דברים במדינת ישראל הולכים להשתנות, כולל שינוי משטרי ומערכת היחסים בין הדת למדינה".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"אם הוא ייבחר - הרבה דברים במדינה הולכים להשתנות". השר פורר על נתניהו
(צילום: EPA)
"אני נלחם על זה שהוא לא יביא את אותם 61 מנדטים מיוחלים ושאנחנו נביא מספיק מנדטים כדי להמשיך את הקו הליברלי של שוק חופשי ופתוח", המשיך פורר. "זה ברור שעל זה אנחנו נאבקים. אם הרפורמה הזאת תבוטל - מכסים יעלו והשוק ייסגר. נמצא את עצמנו בחגים מסתובבים בסופר ולפעמים יהיה מחסור בעגבניות, ולפעמים יהיה מחסור במלפפונים. גם המחירים יעלו".
פורר הוסיף: "אפשר לראות מה קרה בעשור שנתניהו היה בשלטון למחירי הפירות והירקות - הם נסקו כלפי מעלה. המדד הזה עלה בהיקפים חסרי תקדים, הרבה מעבר לכל המדדים האחרים. מה שאנחנו עשינו זה שפתחנו את השוק. עוד לא השלמנו את הכול, התהליך הוא להוריד את המכסים על פני חמש שנים כדי להתחיל לייצב ולהוריד את המחירים".
לדבריו, בקרוב המחירים יירדו. "איפה שירד 100% מכס אפשר לראות ירידת מחירים - למשל בשום, באננס וגם בפירות אחרים. ראינו את זה בפירות הקיץ - ירידה מאוד מאוד משמעותית במחירים. אנחנו צריכים להעביר את תקנות הגנת הצומח שהגשתי לכנסת והאופוזיציה מעכבת אותה, ואני אומר באופן הברור ביותר - המחירים יירדו, הרפורמה תמשיך והשוק ייפתח".
2 צפייה בגלריה
ועדת החקירה לחקר אסון הר מירון
ועדת החקירה לחקר אסון הר מירון
"הפופוליזם של ליברמן איננו במקומו". ח"כ אוחנה
(צילום: רפי קוץ)
ח"כ אמיר אוחנה התייחס בריאיון ל-ynet radio לדבריו של נתניהו באשר לביטול הרפורמה. "צריך לעשות את הדברים בצורה יותר רצינית", הוא אמר. "הפופוליזם של ליברמן איננו במקומו משום שיש ערך לחקלאות שהוא הרבה מעבר לכלכלה ולכיס. אני רואה את ההשתלטות של הערבים על חלק מאדמות המדינה ואני רוצה להגיד שאם לא נתמוך בחקלאים אנחנו עלולים למצוא את עצמנו במצב שאנחנו הולכים ומצטמצמים מגדרה עד חדרה, ואין יותר מדינה".
"אני חושב שיש ערך גדול לחקלאות, אבל אם נסיר את כל הכבלים אז תיווצר תחרות לא הוגנת, משום שמדינות אחרות שמייבאות - מסבסדות את החקלאים שלהן", המשיך אוחנה. "לחקלאים בעצמם יש השגות כבדות לגבי התוכנית הזאת. אני חושב שאנחנו ידענו לפעול באחריות גם לצמצום הבירוקרטיה והמיסים. הממשלה הנוכחית העלתה מיסים, ועם זה אני מרגיש הרבה פחות נוח, כמו גם עם הכלכלה הסוציאליסטית של מפלגת העבודה ושל חד"ש, שיהיו השותפים של יאיר לפיד. אלה גורמים שבוודאי הרבה פחות נוח לי איתם מאשר הרפורמות".

סגן ראש מח"ש לשעבר משה סעדה, ששוריין במקום ה-28 ברשימת הליכוד לקראת הבחירות הקרובות, התייחס בריאיון לאולפן ynet להבטחה אחרת של נתניהו - להקפיא את המשכנתאות בשנה הקרובה במידה שיצליח להרכיב ממשלה. "הממשלה הקודמת הבטיחה להוריד את מחירי הדיור, והם עלו בערך ב-18-19%, שזה דבר דרמטי בשנה אחת", הוא אמר. "נתניהו הוכיח את עצמו ב-2018 ברפורמות שעשה. בעזרת השם נוכיח את עצמנו. מדינת ישראל היא אחת מ-20 הכלכלות החזקות בעולם בזכותו. אם יצביעו לו - נעשה את הרפורמות".
- זה הגיוני להקפיא משכנתאות? "צריך לסמוך על נתניהו, כל מה שצריך לעשות זה לקום בבוקר וללכת להצביע לליכוד. כל הסקרים מלמדים שנקים ממשלה רחבה ויציבה. כשרואים את האלטרנטיבה - ממשלה עם האחים המוסלמים - ולאן היא הביאה אותנו מבחינת המשילות והזהות היהודית, אז אני בטוח שאנשים ייצאו בהמוניהם לקלפי ויצביעו לנו. כולם יודעים שבפריפריה אחוז ההצבעה הוא נמוך, והפעם אני שומע אנשים מבית שאן שאומרים שהפעם הם ילכו להצביע, ואני מאמין שזה יהיה לליכוד".
על מנהיגי מפלגת הציונות הדתית-עוצמה יהודית, בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, אמר: "הם שותפים טבעיים קודם כל. גנץ וסער לא יהיו איתנו בממשלה. סער דרדר אותנו לאי אמון במערכת המשפט, וגנץ דרדר אותנו בביטחון וביציבות מבחינת הביטחונית. לכן אני חושב שכדאי שהם לא יהיו חלק בממשלה הזו".