פחות משבועיים לפני שאזרחי ישראל ייצאו להצביע בקלפי, חברי הכנסת מהמפלגות השונות התראיינו הבוקר (רביעי) לאולפן ynet ול-ynet radio והעריכו מה הסיכויים של מפלגותיהם להשיג את התוצאה שאליה הם שואפים. חלקם התייחסו לרפורמה במערכת המשפט שהציע אתמול יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', כמו גם לשיתוף פעולה אפשרי עם המפלגות הערביות אחרי הבחירות.

חברת הכנסת מירב בן ארי מיש עתיד אמרה בריאיון לאולפן ynet כי "מי שצריך להוביל וכבר מוביל בחודשים האחרונים את המדינה והממשלה זה יאיר לפיד". לדבריה, המפלגה שלנו היא הגדולה ביותר בגוש ולכן זה הדבר הנכון והטבעי. המספרים לא מאפשרים להקים ממשלה? נכון, אבל יש עוד שבועיים וזה הרבה זמן, דברים יכולים להשתנות ולזוז".
"יש הרבה מצביעים שמבזבזים את הקולות שלהם על מפלגות שלא עוברות את אחוז החסימה", המשיכה בן ארי. "אני רואה מנדטים שחונים אצל בן גביר שיכולים לעבור אלינו. היו לי שיחות עם הרבה נשים חילוניות שרוצות להצביע לבן גביר, והסברתי להן איזו טעות זו. אנחנו צריכים לעשות עבודה ולהסביר לאנשים מה יהיה פה, לדבר אליהן, לנשים שאין להן קול בממשלת נתניהו".
בן ארי התייחסה לתוכנית שהציג אתמול הרמטכ"ל לשעבר ואיש המחנה הממלכתי גדי איזנקוט למיגור הפשיעה, ואמרה כי "יש לי הערכה רבה לאיזנקוט, אבל לכולנו יש ניסיון בתחום הזה. יש לנו תוכנית מעולה לבעיית המשילות". לדבריה, "טוב מאוד שהוא מדבר על הנושאים האלה, אבל יאיר לפיד הציג תוכנית מעולה לפני יותר מחודש וחצי. כבר שנה יש לנו תוכנית מסלול בטוח של פשיעה בחברה הישראלית. אני שומעת כל היום סיסמאות ואומרת לכולם - תראו מה עשינו בשנה האחרונה. יש לנו עוד מלא עבודה אבל יש תוכנית ממשלתית".
4 צפייה בגלריה
 "הם מתואמים, זה חלק מההסכם הקואליציוני". סמוטריץ' ונתניהו
 "הם מתואמים, זה חלק מההסכם הקואליציוני". סמוטריץ' ונתניהו
"הם מתואמים, זה חלק מההסכם הקואליציוני". סמוטריץ' ונתניהו
(צילום: אלי מנדלבאום, מוטי קמחי)
בן ארי הוסיפה: "אני חושבת שלאדם שיש כתבי אישום לא ראוי להיות ראש ממשלה. שיהיה חבר כנסת מבחינתי. אין לי גם בעיה עם הליכוד, אבל אדם כזה לא ראוי להקים ממשלה. גם לא הגננת או המורה בבית ספר. אני רוצה שנבחרי ציבור יגיעו ללא כתבי אישום, זו בקשה לגיטימית".
על התוכניות של יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' לרפורמה במערכת המשפט, שלדבריו לא קשורה למשפט נתניהו, אמרה: "כל אחד שלמד משפטים שנה א' יודע להגיד שברגע שמבטלים עבירה, אז כל מי שנשפט לגביה לא רלוונטי. לא צריך להיות משפטן. הכול מתואם עם נתניהו, הרי מאיפה זה הגיע? מהשמיים? זה תנאי בהסכם קואליציוני. אני מכירה טוב את סמוטריץ'. אין מה לחשוש משינויים במערכת המשפט, אבל לא צריך לדרוס אותה ולבטל עבירות".

חבר הכנסת שמחה רוטמן מהציונות הדתית התייחס בריאיון ל-ynet radio לרפורמה המשפטית סמוטריץ'. "מבחינה משפטית ומבחינה עיונית, אין שום סיבה הגיונית שתוכנית 'חוק וצדק' לא תחול על נתניהו. באמת אין שום סיבה. הסיבה היחידה היא כדי שבאמת נשיג את אותה מטרה בלתי מושגת - שאפשר יהיה לדבר על תוכנית משפטית עם עשרות סעיפים שנוגעים לכל אספקט של חיי המדינה ולכל אחד ואחד מאיתנו - בלי לדבר על נתניהו. אנשים לא מסוגלים להקשיב לתוכנית שלמה כי כל מה שמעניין זה רק נתניהו".
"יש צורך דחוף בתיקון מערכת המשפט, את הדבר הזה מבינים בכל המפלגות", המשיך רוטמן. "למשל נושא פיצול היועץ המשפטי לממשלה הוצע על ידי גדעון סער. יש לזה השפעה על משפט נתניהו? בוודאי שכן. מינוי יועמ"ש, יש לזה השפעה על משפט נתניהו? כן. הקמת ממשלה, יש לה השפעה על משפט נתניהו? כן. כל אחד מהדברים האלה יש לו השפעה על משפט נתניהו.
"פסיכוזת ההמונים הזאת שנקראת משפט נתניהו ותיקי נתניהו וכן ביבי ולא ביבי ורק לא ביבי ורק כן ביבי - חייבת לעבור מהעולם. אנחנו צריכים לדון על נושאים לגופם לא לחשוב על כל נושא שהוא רק בפריזמה של משפט נתניהו".
4 צפייה בגלריה
תכנית חוק וצדק מסיבת עיתונאים ציונות דתית בצלאל סמוטריץ
תכנית חוק וצדק מסיבת עיתונאים ציונות דתית בצלאל סמוטריץ
"פסיכוזת ההמונים הזאת שנקראת משפט נתניהו חייבת לעבור מהעולם". שמחה רוטמן
(צילום: מוטי קמחי)
על סירובו של נתניהו להיות עם בן גביר על אותה במה, אמר: "לא הייתי בסיטואציה. שמעתי את ההתייחסות של איתמר לנושא שהוא כן היה בסיטואציה, והוא הוא אמר שמדובר באחד מהעוזרים של נתניהו שאמר לו לעשות את זה. אני בהחלט חושב שההחלטה הזו הייתה החלטה לא נכונה וצריך להתנצל עליה, גם במישור האנושי".
- אתה חושב שנתניהו צריך להתנצל בפני איתמר בן גביר? "אם נתניהו היה אחראי - בוודאי. אם זה היה אחד מהעוזרים אז אחד מהעוזרים צריך להתנצל. אבל הסוגיה היא הרבה יותר מהותית מאשר מה היה באירוע. אנחנו צריכים לוודא שאנחנו נהיה גדולים יותר ממפלגת המחנה הממלכתי של גנץ כדי שלא תהיה שום סיטואציה שלא תוקם ממשלת ימין יציבה שתוכל לקדם את כל הרפורמה המשפטית שהצגנו".

סגן ראש מח"ש לשעבר משה סעדה, ששוריין במקום ה-28 בליכוד לקראת הבחירות הקרובות, התייחס גם הוא לרפורמה המשפטית שהציע סמוטריץ' בריאיון לאולפן ynet. "אני לא מדבר, אני עושה", אמר סעדה. "נלחמתי ונאבקתי במערכת המשפט ובעזרת השם נשנה בכנסת. אני יודע מה אני עושה, אני יודע יותר מכולם מה קורה שם בשוחות. בן גביר וסמוטריץ' שותפים טבעיים שלנו, אבל לי יש חזון הרבה לפני סמוטריץ'. אני במערכת 24 שנים וכולם שם רוצים את השינוי. צריך לשים את משפט נתניהו בצד - הוא מתנהל בבית משפט. שום רפורמה כזו או אחרת לא תשפיע על משפט נתניהו, חד וחלק. המשפט נסדק ואת זה כולם רואים".
"הליכוד שייך רק לאנשי הליכוד", אמר סעדה. "ככל שאנשי הליכוד יצביעו מחל - הליכוד יהיה חזק ומשמעותי. אם רוצים ממשלה יציבה אנחנו חייבים ממשלת ליכוד גדולה שתביא ליציבות, למשילות ולשינוי מערכת המשפט. אני שומע על אנשים שחוזרים הביתה כי אנשים רוצים יציבות. אנחנו בימים בסוערים בגלל מה שקרה עם הממשלה האחרונה. צריכים רב חובל אחראי שיוביל אותנו לחוף המבטחים".
- איך למעשה יכולה לקום ממשלה יציבה ורחבה? "כל הסקרים מלמדים את זה. אם יצביעו לנו יהיו 64-65 מנדטים לגוש. האלטרנטיבה היא ממשלה עם האחים המוסלמים, וראינו לאן היא הובילה מבחינת המשילות והזהות היהודית, ובגלל שהציבור ראה את זה - הוא ייצא בהמוניו לקלפי ויצביע. כולם יודעים שבפריפריה אחוז ההצבעה הוא נמוך, אבל אני שומע הפעם אנשים מבית שאן אומרים שהפעם הם יילכו להצביע, ואני מאמין שזה יהיה לליכוד".
ח"כ עופר כסיף מחד"ש-תע"ל התייחס בריאיון ל-ynet radio לאפשרות שמפלגתו חד"ש-תע"ל לא תעבור את אחוז החסימה. "לפי הסקרים זה בהחלט אפשרי", הוא אמר. "אנחנו עושים את המקסימום כדי שכמובן זה לא יקרה ושאנחנו רק נתחזק. אנחנו מעוניינים להשפיע על המשחק הפוליטי בישראל, אבל על ידי קידום העקרונות שלנו, כמובן עם הגמישות הנדרשת, ולא על ידי ויתור על העקרונות היסודיים וכניעה".
"אם אנחנו מסתכלים על מה שהיה בשנה וחצי האחרונות או בשנה שהכנסת עבדה, רואים שלפי דוחות של עמותות שונות שבודקות את ההתנהלות והעשייה הפרלמנטרית - הרשימה המשותפת באופוזיציה הייתה הפעלתנית ביותר והייתה גם המשפיעה ביותר מהבחינה החברתית, למשל", אמר כסיף. "הרבה מאוד פעמים משפיעים יותר דווקא מהאופוזיציה, מכיוון שכשאתה באופוזיציה אתה מחויב למשמעת קואליציונית, ואם אתה בשוליים של הקואליציה -אתה מצביע הרבה פעמים נגד העקרונות שלך".
4 צפייה בגלריה
      עופר כסיף
      עופר כסיף
"אם הכיבוש לא יסתיים וכמה שיותר מהר - אז אף אחד לא יהיה פה, גם לא מדינת ישראל". עופר כסיף
(צילום: רפי קוץ)
- ועדיין, אתם מונעים יכולת של הגוש משמאל לפעול באופן רציף. "אני חושב שאולי אנחנו חלוקים בינינו על איפה עובר הקו האדום, אבל את זה אני אשים רגע בצד כי הרי לא נפתור את זה. גוש מרכז-שמאל לא מתנהל כפי שהממשלה הזו התנהלה בשנה האחרונה, לא מבחינה חברתית-כלכלית, לא מבחינה מדינית ולא מבחינה אזרחית. יש לנו ארבעה עקרונות שאם מישהו יעמוד בהם, אנחנו נשקול בהחלט תמיכה. העקרונות האלה הם עקרונות בסיסיים - מלחמת חורמה בפשיעה בחברה הערבית, העלאת שכר המינימום ל-40 שקלים לשעה, התנעת תהליך מדיני אמיתי שמטרתו היא סיום הכיבוש לצד הקמת מדינה פלסטינית וביטול החקיקה הגזענית, כמו למשל חוק הלאום וחוק קמיניץ. אלו הם תנאי מינימום".
"מי שכרגע מסרב ועושה הכול - ולצערי במידה רבה של הצלחה כרגע - כדי למנוע תהליך מדיני וסיום הכיבוש זו ממשלת ישראל, כולל מה שמכונה במרכאות 'ממשלת השינוי'. אני חושב שהכיבוש הוא דבר שצריך לסיים אותו אפילו בלי תהליך מדיני, אבל כן בדיאלוג וכן במשא ומתן. אחת הסיבות שחברי הכנסת של חד"ש לא הצביעו בעד ההתנתקות בזמנו זה כי אנחנו נגד מהלכים חד צדדיים".
4 צפייה בגלריה
עידן רול
עידן רול
"השיח על המהות חזר במערכת הבחירות הזאת". עידן רול
(צילום: מיכה בננו, לע"מ)
כסיף הוסיף: "מי שחושב או טוען שטרור אכזרי כמו הכיבוש, ושהוא ייענה בחיבוק ידיים ובפסימיות מהצד המדוכא, אז הוא לא יודע איפה הוא חי. אין דבר כזה דבר בהיסטוריה, בטח לא בהיסטוריה המודרנית. סיום הכיבוש הוא האפשרות היחידה לעתיד פה של שני העמים. אם לא, אם הכיבוש לא יסתיים וכמה שיותר מהר - אז אף אחד לא יהיה פה, גם לא מדינת ישראל. האינטרס שלנו וגם העקרונות שלנו הם שאנחנו רוצים ששני העמים יחיו פה בשלום, בשוויון ובתנאים הטובים ביותר שאפשר".
סגן שר החוץ עידן רול מיש עתיד התייחס בריאיון ל-ynet radio על שיתוף פעולה פעולה אפשרי עם המפלגות הערביות לאחר הבחירות, אמר: "שיתופי פעולה תמיד היו. אנחנו ביש עתיד דואגים לסדר יום אזרחי שהמגזר הערבי רוצה. המפלגות הערביות הן לא היחידות שרוצות לקדם מאבק באלימות בחברה האזרחית או לסגור פערים בתשתיות ובחינוך, אין להם על זה מונופול, וזה לא אומר עכשיו שכל מהלך כזה חייב לכלול אותם או להיות איתם. הם לא ישבו בממשלה שלנו, ועדיין אנחנו יודעים לדאוג לצרכים של האזרח הערבי".
- איך תוכלו להרכיב קואליציה בלי תמיכת המפלגות הערביות? "אנחנו מתחזקים משבוע לשבוע. אנחנו באים עכשיו לעשות דבר אחד - להתחזק ולעשות את יש עתיד כמה שיותר גדולה כדי להקים פה ממשלה יציבה".
- האם יכול להיות שבסוף כן תלכו עם המפלגות הערביות? "לא. אבל יש משהו אחד שכן השתנה לדעתי בסבב החמישי וזה שהשיח על מהות חזר. הוא חזר. שואלים אותי, בשונה מסבבים קודמים, שאלות על מהות. שואלים אותי מה עשיתם עבורי כגמלאי? מה עשיתם למען מאבק באלימות כלפי נשים? המהות חזרה. גם הציבור הערבי רוצה לדעת מה אנחנו נעשה עבורו, הוא לא יושב ובונה ממשלות לפי סקרים. הוא אומר - נמאס לי מחוסר היציבות הפוליטית, ושואל איך יטפלו בזה, איזה דברים חשובים יעשו ואיך יעשו אותם. כפוליטיקאי מאוד נחמד לי לשמוע שאלות על מהות אחרי הסבבים הקודמים".