נפתרה אחת השאלות הפתוחות האחרונות לפני סגירת הרשימות לבחירות 2022: דגל התורה ואגודת ישראל, שני הפלגים המרכיבים את יהדות התורה, סיכמו לרוץ יחדיו גם הפעם, לאחר שנפתרה המחלוקת הארוכה ביניהן בנוגע ללימודי הליבה. שלושה ימים נותרו עד סגירת הרשמית, וההערכה היא שהחתימה עצמה קרובה.
הסיכום הושג בעקבות לחץ כבד שהפעיל ראש האופוזיציה בנימין נתניהו - ובמסגרתו התחייב כי אם ייבחר לראש ממשלה ישווה את תקציב המוסדות החרדיים שלא לומדים ליבה לזה של החינוך הממלכתי. כך למעשה מתייתר הצורך של חסידות בעלז להקים מסלול חדש, דבר שהכעיס את שותפיהם הליטאים, המיוצגים על ידי דגל התורה.
2 צפייה בגלריה
יצחק גולדקנופף, אריה דרעי
יצחק גולדקנופף, אריה דרעי
ראש האופוזיציה פתר את המחלוקת בין הצדדים בדרך לחתימה. גפני, נתניהו וגולדקנופף
(צילום: אלכס קולומויסקי, עמית שאבי)
עבור נתניהו מדובר בהישג נוסף, לאחר שתיווך גם בהסכם בין יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' ליו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר. כך הוא מבטיח למעשה כי גוש הימין-חרדים לא יבזבז קולות, שעלולים היו מבחינתו ללכת לאיבוד אם אחת המפלגות הייתה נופלת אל מתחת לאחוז החסימה.
בפגישה בשבוע שעבר בין יו"ר דגל התורה משה גפני לנתניהו, השניים דנו בשורשי המשבר - הסכמה של חסידות בעלז להגברת לימודי הליבה ולהידוק הפיקוח הממשלתי על בתי הספר שלה בתמורה להגדלת התקציב. גפני הציע אז פתרון שימנע את המהלך שעורר את זעם הליטאים - הגדלת תקציב המוסדות החרדיים ללא שינוי בתכני הלימוד.
למעשה, גפני דרש את הגדלת התקציב והשוואת שכר המורים לשכר בחינוך הממלכתי כתנאי לכניסת החרדים האשכנזים לממשלה בראשות נתניהו. עם זאת, מהלך כזה צפוי להיתקל בקשיים משפטיים עקב ניתוק הקשר בין היקף לימודי הליבה לגובה התקציב, ולכן הוא ידרוש עיגון בחקיקה, כולל פסקת התגברות שתמנע מבג"ץ לפסול אותו.
2 צפייה בגלריה
מוסדות חינוך במודיעין עילית פתוחים כרגיל
מוסדות חינוך במודיעין עילית פתוחים כרגיל
"יש אפליה פסולה של התלמידים ועובדי ההוראה החרדיים". בית ספר במודיעין עילית, בשנה שעברה
(צילום: יאיר שגיא)
"יש אפליה פסולה של התלמידים ועובדי ההוראה החרדיים, גם מבחינה חוקית וגם מבחינה ציבורית, אמר גפני. יו"ר דגל התורה הוסיף כי "אצלי זה מנוי וגמור - אנחנו לא ניכנס לשום קואליציה בלי שהאפליה הזאת תתוקן ושכר צוותי ההוראה של המגזר החרדי יושוו במלואם לזה של המגזר הכללי".
לאחר הסיכום למעשה על ריצה משותפת של החסידים והליטאים, השאלות המרכזיות שנותרו פתוחות הן בצד השני של המפה הפוליטית. יו"ר העבודה מרב מיכאלי עדיין מתנגדת לאיחוד עם מרצ, למרות הלחצים הכבדים שמפעיל עליה ראש הממשלה יאיר לפיד - ועל פי ההערכה שתי המפלגות ירוצו בנפרד. לצד זאת, תע"ל בהובלת אחמד טיבי צפויה להצטרף לחד"ש ולבל"ד שכבר חתמו על הסכם - ובכך הרשימה המשותפת תרוץ באותה מתכונת כפי בבחירות הקודמות.
בקואליציה תקפו את הסיכום שהושג. ביש עתיד אמרו: "אם כדי לשרוד פוליטית, נתניהו יצטרך לסכן את העתיד של מאות אלפי חרדים בשוק העבודה ולפגוע בפרנסתם - הוא יעשה גם את זה בלי לחשוב פעמיים".
יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר: "בתרגום חופשי - נתניהו מוכן לעשות הכל כדי לחזור לשלטון גם אם זה אומר להקריב את המעט שעוד רוצה ללמוד לימודי ליבה ולהשתלב בשוק העבודה. העתיד של אזרחי ישראל כבר מזמן לא מעניין את נתניהו".