3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד, בני גנץ, ובנימין נתניהו
יאיר לפיד, בני גנץ, ובנימין נתניהו
גנץ, נתניהו ולפיד. מי יהיה ראש הממשלה הבא?
(צילום: AFP, שאול גולן)
בגוש המרכז-שמאל חוששים מקניבליזציה, בגוש נתניהו מצופפים שורות והחידה הגדולה היא ההצבעה בחברה הערבית: מערכת הבחירות תיפתח היום (שלישי) באופן רשמי, עם סיום תקופת החגים. המסר האחרון יחודד בכל המפלגות והדריכות תגיע לשיא: איזה גוש יצליח להוציא יותר מצביעים מהבית, במציאות שבה הנחת העבודה היא שרוב המצביעים כבר מגובשים בהשתייכותם למי מהגושים, אולם לא ברורה מידת המוטיבציה שלהם לצאת ולהצביע.
בדרך לתמרוץ המצביעים, מערכת הבחירות של 2022 מתאפיינת בקמפיינים נגטיביים מאופקים יותר ממערכות הבחירות הקודמות, מתוך הבנה שהמשבר הפוליטי המתמשך הביא לתחושת מיאוס בציבור ואף אחת מהמפלגות לא רוצה לעבור את הגבול. "הנגטיב עובד באופן מוכח", אומר יועץ בכיר באחד הקמפיינים, "אבל השימוש בו הפעם עדין יותר ולא אגרסיבי כמו שראינו במערכות הקודמות. זה מותאם למציאות, אין ברירה".
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
לפיד. מאמין שתפקידו כראש ממשלה בונה עבורו קמפיין אפקטיבי
(צילום: שלו שלום)
בגוש מתנגדי נתניהו המצב הבעייתי יותר. גורמים פוליטיים בכירים סבורים כי ראש הממשלה יאיר לפיד שינה את האסטרטגיה של הקמפיין בנאומו האחרון באו"ם. לפיד לא עושה הרבה כדי להעיר את מערכת הבחירות הזאת על מנת לא לעורר גם את הצד השני, ומנגד עובד באופן ממוקד ושקט יחסית, על מנת שיש עתיד תסיים כמפלגה הגדולה בגוש באופן חד וברור.
מטרה זו שאליה שואפים ביש עתיד, להיות גדולים ומובילים ולהיכנס לקרב ראש בראש מול הליכוד, היא שמכניסה לאזורים המסוכנים - אלו הקרובים לאחוז החסימה - את חלק מהמפלגות שבגוש של לפיד, ויוצרת לפחות בשלב הזה אי-ודאות לגבי התמונה הסופית. במערכת הפוליטית יש מי שטוענים שלפיד לא השקיע כלל בקמפיין ובעוד נתניהו מתרוצץ בערים השונות ומנסה להעיר את השטח, לפיד מתרכז בתפקידו כראש ממשלה מתוך הבנה שזה לבדו בונה עבור הקהל שלו קמפיין אפקטיבי.
ביש עתיד מתמקדים בנוסף בהעלאת אחוז ההצבעה בחברה הערבית. רע"מ וחד"ש-תע"ל נמצאות לפי כל הסקרים מעט מעל אחוז החסימה, ואם אחת או שתיהן יישארו מתחתיו - הסיכוי של לפיד למנוע 61 מנדטים מנתניהו יהיה נמוך מאוד.

על פי הסקרים, המחנה הממלכתי שבראשות בני גנץ זוכה למספר מנדטים נמוך באופן משמעותי מיש עתיד - ובמפלגה שואפים לשנות זאת בשבועיים שנותרו. אמש הם הציגו את הקמפיין שלהם, שלפיו "ישראל מתמודדת בעת הזו עם אתגרים ביטחוניים מורכבים ורגישים, שמחייבים ראש ממשלה עם ידע וניסיון ביטחוני".
קמפיין זה יעלה לצד קמפיין "סיוט נובמבר" - לפי המחנה הממלכתי גנץ הוא היחיד שיכול לפרק את גוש נתניהו ולמנוע 61 מנדטים "וממשלה קיצונית שבה בן גביר וסמוטריץ' ייתנו את הטון המדיני-ביטחוני".
בליכוד מבקשים בינתיים לעורר את השטח בכל מחיר. קמפיין הישורת האחרונה נוגע למסר אחד פשוט ומרכזי - "לכו להצביע". שיטת העבודה מתרכזת בלהגיע לכמה שיותר מצביעי ימין באמצעות רשתות חברתיות, במפגשים של נתניהו עם קהל במרכזי הערים ובפעילות שטח מאומצת של חברי המפלגה בכל רחבי הארץ.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
נתניהו. רוצה לייצר אווירה שתוציא את המצביעים מהנמנום
(צילום: נדב אבס )
המטרה היא לייצר אווירה שתוציא את המצביעים מהנמנום, וההבנה בליכוד היא שזה יקרה לא באמצעות מסרים מורכבים אלא בעזרת מסר בהיר ולפיו לצד השני אין יכולת להרכיב ממשלה. בשונה מלפיד, שמבחינתו תיקו הוא ניצחון משום שימשיך לכהן בלשכת ראש הממשלה, נתניהו צריך ניצחון ברור ולכן מתקיימת עבודה מאומצת לא רק בשטח, אלא גם באופן ממוקד ברשתות החברתיות ובהודעות SMS לתומכיו.
בניגוד לגוש הנגדי, אף אחת מהמפלגות המשתייכות לגוש תומכי נתניהו - הציונות הדתית-עוצמה יהודית, ש"ס ויהדות התורה - אינה בסכנה ליפול אל מתחת לאחוז החסימה. אף אחת, מלבד מפלגה שבליכוד רוצים בינתיים לנסות ולמזער ככל האפשר את התמיכה בה - הבית היהודי שבראשות איילת שקד. נכון לעכשיו הוחלט בליכוד לא לתמוך בה ולא לקדם אותה, מהחשש שקריאה כזאת לא תסייע לה לעבור את אחוז החסימה אבל כן תגדיל את בנק הקולות שמתבזבזים.
שקד מבחינתה ממשיכה למקד את הקמפיין שלה בנתניהו. ממחר יעלה קמפיין רשת וחוצות תחת הכותרת "בלי איילת אין ביבי" ו"בלי ב', אין ביבי". בשבועיים האחרונים לקראת הבחירות שקד צפויה להמשיך את פעילות השטח, לשכנע מצביעים בחוגי בית, להשתתף בכנסים ולהעלות סביב השעון לפייסבוק לייב. היא מתכננת גם בליץ ריאיונות והמסר המרכזי למצביעים הוא לנקוט הצבעה אסטרטגית.
במפלגת העבודה, אחת מאלו שנמצאות לא הרחק מאזור הסכנה, יחדדו את הצורך בהצבעה אסטרטגית. כמו במערכת הבחירות הקודמת, גם במקרה זה ידגישו את עניין הערכים ובאופן חד יותר את ההמלצה על לפיד לראשות ממשלה. הקמפיין יהיה ממוקד בערי הליבה של מצביעי מחנה השינוי, ובמפלגה אומרים שהמטרה כעת היא להעלות את אחוזי ההצבעה בקרב הבייס שיצא להצביע בפעמים הקודמות. קמפיין המפלגה ימשיך את הקו הליברלי בנושאי דת ומדינה כמו קידום תחבורה ציבורית בשבת, ושיאו יהיה העצרת לזכר ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין, שלושה ימים לפני הבחירות, בכיכר ציון בירושלים.
פורסם לראשונה: 22:06, 17.10.22