3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד וערוץ 14
יאיר לפיד וערוץ 14
ראש הממשלה לפיד והלוגו של ערוץ 14
(צילום: עמית שאבי)
יו"ר ועדת הבחירות המרכזית השופט יצחק עמית דחה את עתירת מפלגת יש עתיד של ראש הממשלה יאיר לפיד, שדרשה להכריז על ערוץ 14 כ"גוף פעיל בחירות" המעודד הצבעה לליכוד. יש עתיד תפצה את הערוץ ואת מפלגת הליכוד על ההוצאות המשפטיות.
בעתירה, שהוגשה בסוף החודש שעבר, טענה יש עתיד כי שידוריו של ערוץ 14 ופרסומיו ברשתות החברתיות הם פעילות בחירות לטובת מפלגת הליכוד והעומד בראשה ח"כ בנימין נתניהו, וקוראים לציבור הרחב להימנע מהצבעה למפלגת יש עתיד.
בנוסף נטען כי הערוץ תוקף בצורה אגרסיבית, שחורגת מכל קנה מידה סביר של עיתונות את יש עתיד ואת המפלגות השותפות.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
יו"ר האופוזיציה נתניהו
(צילום: שאול גולן)
בעתירה צוין עוד סרטון תמיכה בנתניהו שהערוץ מקדם ברשתות החברתיות, ונטען כי בכירי ערוץ 14 השתתפו בתעמולה של הליכוד, שפרשן הערוץ יעקב ברדוגו נטל חלק במשא ומתן מטעם הליכוד, שאנשים שמופיעים בערוץ עברו לעבוד בליכוד או להיות מועמדים מטעמו, וכן פורסמו קריאות מפורשות של שדרי הערוץ בנוגע להצבעה בבחירות.
לטענת יש עתיד, כל אלה מחייבים כי שידורי הערוץ בתקופת הבחירות יסווגו כ"תעמולה מטעם הליכוד". מפלגתו של לפיד צירפה לעתירה דוגמאות מהפרסומים השונים בערוץ וברשתות החברתיות שלו, אשר לטענתה משמשים אותו.

"לפיד, לא תשתיק אותנו"

בעקבות כך החלו בערוץ 14 קמפיין מחאה רחב שבמסגרתו פורסמו על שלטי חוצות תמונות מגישי הערוץ עם פלסטר על הפה תחת הכותרת "לפיד, לא תשתיק אותנו". עובדי הערוץ ותומכיהם, בהם ח"כ גלית דיסטל אטבריאן, הפגינו השבוע מול קריית הממשלה בתל אביב.
3 צפייה בגלריה
השופט עמית
השופט עמית
השופט עמית
(צילום: אתר בתי המשפט)
יו"ר ועדת הבחירות המרכזית הודיע הבוקר (חמישי) כי הוא דוחה את העתירה מאחר ש"יש עתיד לא הצליחה להוכיח שערוץ 14 נוקט ב'פעילות בחירות'". השופט עמית ציין כי "לגופי התקשורת מעמד חשוב בכל הנוגע למימוש חופש הביטוי הפוליטי, במיוחד בתקופת בחירות. חופש הביטוי הפוליטי הוא חלק בלתי נפרד מקיומן של בחירות חופשיות והוגנות, ובאמצעותו יכולים הבוחרים להתרשם מ'שוק הדעות' ולקבל החלטה מושכלת בבואם לשים את פתק ההצבעה בתיבת הקלפי".
במטרה לשמור על חופש הביטוי וריבוי דעות בתקשורת, השופט קבע כי אין בפעילותו של ערוץ 14 "פנייה ישירה לבוחרים בעלי עמדות פוליטיות מסוימות" או תעמולה באמצעות "מודעות פרסום", כפי שנקבע בחוק להגדרת "פעילות בחירות".
השופט עמית הסביר כי "אכן, המחוקק ביקש לקדם ערכים של שקיפות ופיקוח על מימון מפלגות באמצעות גופים חוץ-מפלגתיים, אך תחם את הפגיעה הפוטנציאלית בחופש הביטוי הפוליטי ונתן יתרון לעיקרון זה על פני הטלת מגבלות על אמצעי תקשורת באופן העלול להביא לסגירתו". בהחלטתו קבע השופט כי יש עתיד תשלם 20 אלף שקל הוצאות. מחצית מהסכום לערוץ 14 ומחצית לליכוד.
מערוץ 14 נמסר בתגובה להחלטה: "טוב היה אם ראש ממשלה במדינה דמוקרטית לא היה מגיש עתירה כזו נגד ערוץ תקשורת. בית המשפט דחה את העתירה על הסף וחייב את יש עתיד בכל הוצאות המשפט. הניסיון לתייג גוף תקשורת כמזוהה פוליטית רק כי השלטון לא מתחבר לביקורת המופיעה בו הוא פסול וצריך לעורר דאגה בקרב כל העיתונאים. אנו מודים לציבור הרחב על התמיכה ומזמינים את כולם לצפות במשדר הבחירות ב-1 בנובמבר".