הלילה העגום של השמאל הישראלי: בשנה שעברה, לראשונה אחרי 20 שנה, חזרה מרצ לקואליציה. גם מפלגת העבודה הייתה חברה מרכזית בממשלת השינוי. אחרי הבחירות לכנסת ה-25, העבודה נראית בדרך הבטוחה לאופוזיציה - ואילו מרצ עלולה להימחק מהמפה הפוליטית, לראשונה בתולדותיה.

המדגמים המעודכנים העניקו למפלגתה של מרב מיכאלי חמישה מנדטים, ואילו מרצ של זהבה גלאון עומדת כרגע על ארבעה מנדטים - אבל נמצאת בסכנה ממשית להידרדר אל מתחת לאחוז החסימה, העומד על 3.25%.

3 צפייה בגלריה
זהבה גלאון מרב מיכאלי
זהבה גלאון מרב מיכאלי
גלאון ומיכאלי. נשארו בבית
(צילום: מוטי קמחי )
על רקע האכזבה הגדולה - הן מהתוצאות שלהן והן מכך שלפי כל המדגמים בנימין נתניהו הוא שירכיב את הממשלה הבאה - לא קיימו המפלגות אירועים ליליים. "התוצאות לפי המדגמים הן לא מה שציפינו שיהיה לפחות בעניין הגושי", הודה מזכ"ל מרצ תומר רזניק, עוד לפני שהתברר שהמפלגה קרובה מאוד לנפילה אל מתחת לאחוז החסימה. הוא הדגיש לצד זאת: "נחכה לתוצאות האמת".
ח"כ מוסי רז ממרצ, מספר 2 ברשימה, הודה - כשעוד היה בטוח שייכנס לכנסת: "אם זו התוצאה, היא מאכזבת". בתשובה לשאלה אם לפיד אשם בתוצאה זו ובשתיית הקולות ענה: "הוא התחיל והפסיק. עובדה שגם אנחנו וגם העבודה עברנו". הוא הביע ביטחון בכך שיו"ר עוצמה יהודית לא ימונה לשר לביטחון הפנים: "אני חושב שאם נתניהו ינצח הוא יעשה הכול על מנת שבן גביר לא יהיה שר בממשלתו. הוא מבין מה זה יעשה למדינה ומה יהיה פה".
3 צפייה בגלריה
מטה מרצ
מטה מרצ
ההלם במטה מרצ
(צילום: קובי קואנקס)
3 צפייה בגלריה
מטה מרצ
מטה מרצ
המומים במרצ, עם פרסום המדגמים
(צילום: קובי קואנקס)
היו"ר שלו גלאון חזרה להוביל את מרצ לאחר שניצחה בפריימריז את סגן שר הכלכלה יאיר גולן. שר הבריאות ניצן הורוביץ, שבתקופתו חזרה מרצ לקואליציה לראשונה אחרי יותר מ-20 שנה, ויתר על ההתמודדות ובפריימריז אף נדחק אחורה ברשימה, אל המקום השביעי.
גלאון עצמה כיהנה כח"כית במשך 16 שנה, ועמדה בראשות מרצ מ-2012 עד 2018, אז פרשה מהחיים הפוליטיים. השרה להגנת הסביבה כיום תמר זנדברג, שהחליפה אותה, פרשה בינתיים בעצמה מהפוליטיקה. בכל מערכות הבחירות מ-2003 זכתה מרצ בשלושה עד שישה מנדטים. הפעם השאלה הגדולה היא אם המפלגה שהוקמה ב-1992 כשילוב של רצ, מפ"ם ושינוי בכלל תצליח להגיע למספר המינימלי ולשרוד.
בעבודה בכלל שמרו על שתיקה מוחלטת במהלך הלילה ועל הח"כים נאסר להתראיין. החצים צפויים להיות מופנים לעבר מיכאלי - שסירבה להתאחד עם מרצ. מיכאלי הייתה למנהיגה הראשונה של העבודה שממשיכה לקדנציה נוספת מאז שמעון פרס בשנות השמונים, אבל אחרי הכישלון המוחלט של השמאל לא ברור אם היא תמשיך לקבל את הקרדיט שניתן לה עד כה.