האם בנימין נתניהו חוזר לכס ראשות הממשלה אחרי פחות משנה וחצי? מדגמי הטלוויזיה שפורסמו אמש (שלישי) חוזים לגוש שבראשו עומד יו"ר האופוזיציה והליכוד 62 מנדטים. לפי המדגמים שפורסמו עם סגירת הקלפיות, ועודכנו במהלך הלילה, הליכוד זוכה ל-32-30 מנדטים ואילו יש עתיד מקבלת 23 מנדטים. הציונות הדתית זינקה ל-13 עד 15 מנדטים, גם ש"ס התחזקה. מנגד, ישראל ביתנו נחלשה.
נתניהו כבר קיים שיחות עם כל ראשי הגוש וביקש מהם לתגבר תשומת לב על כל דיווח של זיופים. "זו התחלה טובה, אבל אלו לא תוצאות האמת - וגם אותן אין לזייף", אמר נתניהו בתגובה ראשונה. עם זאת, בוועדת הבחירות המרכזית הדפו את טענות נתניהו ואמרו: "אין בסיס לשמועות חסרות שחר על 'זיופים' במגזר הערבי". לפי חלק מהמדגמים, מפלגת בל"ד קרובה לעבור את אחוז החסימה. מנגד, עדכוני המדגמים בלילה הראו כי מרצ קרובה לרדת אל מתחת לאחוז החסימה. צפו במשדר המיוחד של אולפן ynet.
850 בחירות 2022 דקה אחר דקה
8 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יאיר לפיד
בנימין נתניהו, יאיר לפיד
יו"ר האופוזיציה ח"כ נתניהו וראש הממשלה לפיד
(צילום: עמית שאבי, יאיר לפיד)




בליכוד כבר מדברים בזהירות על ניצחון. ח"כ מירי רגב אמרה: "אנחנו צריכים להמתין לתוצאות האמת, אבל אם זה הכיוון ראש הממשלה הבא הוא בנימין נתניהו. נקים ממשלה חזקה. העם אמר את דברו". חבר הכנסת המיועד דני דנון אמר: "מדינת ישראל חוזרת היום לשפיות. אחרי שנים של אי יציבות פוליטית, אזרחי ישראל הצביעו היום בעד ממשלה לאומית שתחזיר את הביטחון והמשילות לערי ישראל. בימים הקרובים נקים ממשלה לאומית יציבה וחזקה שתעבוד עבור אזרחי ישראל כולם".
גם בש"ס נשמעו מרוצים מתוצאות המדגמים שניבאו להם לפחות 10 מנדטים ובמטה המפלגה צעקו: "ליברמן הביתה" ו"ליברמן למזבלה". יו"ר ש"ס אריה דרעי אמר: "זכינו בהישג אדיר ונחזור בקרוב להנהגת המדינה. נפעל בכל הכוח למען השכבות החלשות, למען חיזוק הזהות היהודית של ישראל ולמאבק ביוקר המחיה".
8 צפייה בגלריה
מטה עוצמה יהודית
מטה עוצמה יהודית
חגיגות במטה עוצמה יהודית
(צילום: עמית שאבי)
8 צפייה בגלריה
מטה הליכוד
מטה הליכוד
מטה הליכוד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
8 צפייה בגלריה
מטה מרצ
מטה מרצ
מטה מרצ
(צילום: קובי קואנקס)
יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר אחרי שהמנדטים ניבאו למפלגתו 15-13 מנדטים: "היום הציונות הדתית עושה היסטוריה עם ההישג הגדול ביותר למפלגה דתית לאומית מאז קום המדינה, הישג שמצטרף למה שמסתמן כניצחון והכרעה של המחנה הלאומי. עכשיו ממתינים בסבלנות לתוצאות האמת כדי שנוכל בעזרת ה' להקים בביטחון ממשלת ימין לאומית, יהודית וציונית". בנאום במטה המפלגה אמר סמוטריץ': "לראשונה מאז קום המדינה, המפלגה של הציבור הדתי-הלאומי שהצטרפו אליה רבים, אוהבי ישראל, הופכת למפלגה השלישית בגודלה בישראל".
מנגד, במטה יש עתיד הורגש דכדוך מסוים, אולם בכירים במפלגה אמרו כי עד הבוקר תוצאות המדגמים ישתנו. הבכירים הביעו תקווה למהפך במקרה שבל"ד תעבור את אחוז החסימה. לדבריהם, עדיין לא בטוח שנתניהו ירכיב את הממשלה הבאה ובכל מקרה יש עתיד לא תשב עם נתניהו. במרצ אמרו: "נמתין לתוצאות האמת". יו"ר חד"ש ח"כ איימן עודה אמר: "נקווה שהבן גבירים יחד עם נתניהו לא יצליחו להקים ממשלה, לא ניתן לפשיזם להצליח. יש לחכות לתוצאות האמת, נקווה שהתוצאות ישתפרו".
שרת הפנים ויו"ר הבית היהודי איילת שקד לא הצליחה לעבור את אחוז החסימה. "נלחמנו כמו אריות, ידענו שזה קרב קשה אבל הלכנו עם האמת והאידיאולוגיה שלנו", אמרה השרה שקד לאחר היוודע התוצאות. "אם התוצאות נכונות, אז ברכות לבנימין נתניהו ושיקים ממשלה יציבה לארבע שנים". ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט צייץ: "אני מבקש להביע הערב הערכה ליו"ר הבית היהודי ושרת הפנים איילת שקד שנלחמה כמו פייטרית אמיתית למען ערכיה ואמונותיה. בהצלחה איילת".
יו"ר ישראל ביתנו ושר האוצר אביגדור ליברמן הגיע למטה מפלגתו ואמר: "אני מודה לפעילים, ברור לנו שהאתגר היה מורכב ועשינו את המקסימום. אני מאוכזב". מאוכזבות אחרות היו מנהיגות העבודה ומרצ, מרב מיכאלי וזהבה גלאון, שהחליטו לא לקיים אירועים ליליים.
יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, שלפי המדגמים המפלגה בראשותו קיבלה 12-11 מנדטים, נאם הלילה וביקש להמתין לתוצאות האמת - כשהוא לא מזכיר במילה בנאומו את נתניהו. "יהיו התוצאות אשר יהיו, אנחנו את הדרך של המחנה הממלכתי רק התחלנו", אמר גנץ כשלצדו שותפיו השר גדעון סער והרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט. "אני שלם עם הדרך, שלם עם זה שעשינו כל מה שניתן כדי להגיע לאיחודים. אנחנו נמשיך בדרך שלנו".
850 בחירות 2022 משחק הכיסאות
8 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
ח"כ מנסור עבאס במטה רע"מ
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
מטה חד"ש-תע"ל
מטה חד"ש-תע"ל
ראשי חד"ש במטה המפלגה
(צילום: אלעד גרשגורן)

8 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
יו"ר האופוזיציה נתניהו ואשתו שרה
(צילום: עמית שאבי)
8 צפייה בגלריה
יאיר וליהיא לפיד
יאיר וליהיא לפיד
ראש הממשלה לפיד ורעייתו ליהיא
(צילום: תומר אפלבאום, פול הארץ)
עד לסגירת הקלפיות, המשיכו בכל המפלגות במאמץ אחרון בניסיון לשפר עמדות - חלקן אף הזהירו כי הן עלולות שלא לעבור את אחוז החסימה. מנכ"לית ועדת הבחירות אורלי עדס עדכנה כי נכון לשעה 22:00 עמד שיעור ההצבעה על 71.3% - הנתון הגבוה ביותר מאז 1999.
כאמור, בכל המפלגות עשו מאמץ עד הרגע האחרון כדי לשנות את התוצאות לטובתן. יו"ר הליכוד ויו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו סייר במעוזי המפלגה במטרה לאתר כמה שיותר תומכים ומצביעים. "המטרה היא להעלות את אחוזי ההצבעה של מצביעי הליכוד כמה שיותר", הסבירו במטה הבחירות של הליכוד.
במפלגתו של ראש הממשלה יאיר לפיד המשיכו להקדיש את השעות האחרונות להצבעה עם 20 אלף הפעילים והמתנדבים בכ-250 מטות. המטות פעלו מול התומכים המוכרים להם שטרם הצביעו ליש עתיד. במקביל, חמ"ל הטלפונים של המפלגה פעל להמריץ את מי שטרם יצא להצביע ולשכנע מתלבטים אחרונים. לפיד עצמו אמר לאחר תדרוך בחמ"ל יום הבחירות: "הנתונים מראים שזה צמוד מאוד, צאו להצביע. באופן לא מפתיע זה אכן צמוד מאוד, על הקשקש. אתם לא יכולים להישאר בבית במצב כזה".
השתתפו בהכנת הכתבה: מורן אזולאי, לירן לוי, יובל קרני, אלישע בן קימון, הדר גיל-עד, אדיר ינקו, איתמר אייכנר, חסן שעלאן, עינב חלבי, מתן צורי, קובי נחשוני, מאיר תורג'מן, יואב זיתון, דניאל סלאמה, אדם קוטב, סיון חילאי
פורסם לראשונה: 21:15, 01.11.22