ישראל נכנסת לישורת האחרונה של מערכת הבחירות וראשי המפלגות, מנהלי מטות הבחירות והיועצים האסטרטגיים מבינים שהם הגיעו לקראת הרגעים המכריעים והדרמטיים של מערכת בחירות ארוכה. ביום שלישי בעוד שבוע וחצי, ב-1 בנובמבר, ילכו מיליוני אזרחי המדינה לבחירות בפעם החמישית תוך כשלוש שנים וחצי והמפלגות מנצלות את הימים האחרונים של הקמפיין כדי לחדד מסרים ולחפש את המנדט הנוסף, שעשוי להכריע את הבחירות.
כל מה שצריך לדעת על בחירות 2022 במקום אחד
ראש הממשלה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד מנסה לגדול עוד במספר המנדטים והוא סימן לו למטרה את יו"ר המחנה הממלכתי ושותפו לשעבר, שר הביטחון בני גנץ. לפיד ינסה להגדיל את כוחו על חשבונו של גנץ, כדי למנוע אפשרות, גם אם קלושה, שגנץ ירכיב את הממשלה הבאה. לפיד מעוניין להתקרב כמה שניתן למספר המנדטים של הליכוד כדי להפוך את המרוץ הזה לקרב ראש בראש.
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד
ראש הממשלה יאיר לפיד
לפיד. הצליח לגדול בסקרים, אך צמא לעוד
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
בני גנץ מסיבת עיתונאים המחנה הממלכתי
בני גנץ מסיבת עיתונאים המחנה הממלכתי
ישלם את המחיר? במחנה הממלכתי מודים: "יש לנו בעיה"
(צילום: יאיר שגיא)
4 צפייה בגלריה
זהבה גלאון
זהבה גלאון
מיכאלי וגלאון. לפיד מנסה למנוע את ה"גוועלד"
(צילום: עמית שאבי, יואב דודקביץ)
לפיד גם שלח רמזים כי הוא פוזל לקולות של מפלגות השמאל העבודה ומרצ, לאחר שלדבריו שתיהן יעברו את אחוז החסימה, על אף שבסקרים הן עומדות על חמישה מנדטים בלבד. בכך הוא מנסה לנטרל קמפיין "גוועלד" עתידי של העבודה ומרצ, בניסיון לקחת קולות מיש עתיד. לפיד צפוי להשקיע בימים הקרובים גם מאמץ להגדיל את אחוזי ההצבעה במגזר הערבי וביום שלישי הקרוב הוא מתכנן לבקר בעיר נצרת.
ראש האופוזיציה ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו נמצא במצב הפוך. הציונות הדתית של סמוטריץ' ובן-גביר "שתתה" מנדטים לליכוד, בין היתר בעקבות חיבוק הדוב שהעניק נתניהו לבן גביר. נתניהו התחיל את הבחירות עם 37-35 מנדטים על-פי הסקרים וכרגע הוא ניצב על 31-30 מנדטים. נתניהו מחפש עכשיו את "המנדטים האובדים" שברחו לליכוד והוא עשה פניית פרסה בקמפיין: הוא התחייב שהציונות הדתית תהיה בממשלה בכל מקרה, אבל טוען כי רק מפלגה גדולה יכולה לשמור על התיקים המשמעותיים בממשלה ולהוביל את המדיניות שלה.
עם זאת, יש לציין, המטרה החשובה מבחינת נתניהו היא "להעיר ליכודניקים רדומים", כלשונו, בערים המסורתיות של הליכוד שבמערכות הבחירות האחרונות נשארו בבית ולא הגיעו להצביע. נתניהו פוקד בימים אלה את ערי הפריפריה כדי לשווק את סיסמת הבחירות שלו: 4=1+1. כלומר, כל מצביע ליכוד שיביא מצביע נוסף לקלפי יאפשר לנתניהו להקים ממשלה יציבה ל-4 שנים.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, איתמר בן גביר
בנימין נתניהו, איתמר בן גביר
נתניהו ינסה להעיר "ליכודניקים רדומים", ולמנוע סחף מנדטים לבן גביר
(צילום: EPA, קובי קואנקס)
מי שנקלע למשבר בקמפיין הוא יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, שמפלגתו אינה מצליחה להתרומם בסקרים למרות האיחוד המשולש גנץ-סער-איזנקוט. גנץ התחיל את מערכת הבחירות בקמפיין ולפיו רק הוא יכול לשבור את התיקו הנצחי בין הגושים מאחר ויש לו יכולת להרכיב ממשלה עם כוחות פוליטיים שאינם בהכרח מגוש השינוי, ככל הנראה המפלגות החרדיות.
העובדה כי המפלגה אינה נוסקת בסקרים פוגעת בסיכויי גנץ למצב את עצמו כמועמד שלישי לראשות הממשלה. גורם בכיר במטה הבחירות של המחנה הממלכתי אמר ל-ynet: "יש לנו בעיה כי גם הליכוד וגם יש עתיד הולכים לנו על הראש, בטענה שגנץ בטוח יילך עם נתניהו. נתניהו טוען שגנץ רוצה ללכת איתו ולפיד שולח רמזים כי גנץ יכול להרכיב ממשלה רק עם נתניהו".
כדי להילחם במסר הזה ולנסות להפוך את המגמה בסקרים, פרסם אמש גנץ התחייבות כי בשום מקרה לא ירכיב ממשלה עם נתניהו. "לא נשב עם נתניהו", אמר גנץ. "שאלתם את עצמכם למה מימין ומשמאל תוקפים את המחנה הממלכתי ואותי באופן אישי ומפיצים שנשב עם ביבי? התשובה ברורה. מצד אחד נתניהו יודע היטב שאני היחיד שיכול לפרק את הגוש שלו והיחיד שיכול להעביר מפלגות מצד לצד, ולכן הוא חושש".
"מהצד השני, לפיד מבין שאנחנו המפלגה היחידה שיכולה להקים ממשלה רחבה ויציבה, ויותר מכך הוא יודע שהוא פשוט לא יכול להקים ממשלה בשום תרחיש - לא משנה כמה המפלגה שלו תהיה גדולה. המחנה הממלכתי לא יישב עם המשותפת ולא ייתמך בה. הגיע הזמן לומר לכל מי שתוקף ומפיץ שקרים: לא נשב עם נתניהו. לא ניתן לאף אחד להרוס את האופציה היחידה להקמת ממשלה רחבה ויציבה".
פורסם לראשונה: 22:08, 21.10.22