4 צפייה בגלריה
זהבה גלאון
זהבה גלאון
הפוליטיקאים מפזרים הבטחות - האם הם בכלל יכולים לקיים אותן?
(צילום: קובי קואנקס, אלעד גרשגורן, דוברות ועדת החקירה, עמית שאבי, אלי מנדלבאום, שאול גולן )
בעוד שבוע בדיוק ילכו מיליוני ישראלים אל הקלפיות כדי להצביע בבחירות לכנסת ה-25, ותעשיית ההבטחות בעיצומה: במהלך מערכת הבחירות ובעיקר בימים האחרונים של הקמפיין מפזרים המועמדים וראשי המפלגות הבטחות רבות לקהל הבוחרים, במטרה לקושש עוד כמה קולות.
הבטחות בחירות הפכו במהלך השנים לסוג של גימיק. מבטיחים לפני הבחירות ושוכחים את מה שהבטיחו דקה אחריהן. או כמו האמירה שמיוחסת (בצדק או לא) לשרי האוצר לשעבר לוי אשכול, פנחס ספיר ושמחה ארליך: "הבטחתי, אבל לא הבטחתי לקיים".
גם במערכת הבחירות הזאת מפזרים ראשי המפלגות הבטחות באוויר כדי לקנות את ציבור המצביעים בשלל תחומים: כלכלה, ביטחון, בריאות ויוקר המחיה. יש הבטחות שראוי וניתן להתייחס אליהן ברצינות; אולם הבטחות רבות נשארות "הבטחות על הנייר" לצורכי בחירות בלבד – כאשר גם המועמדים עצמם יודעים כי אין להם שום יכולת לקיים או ליישם אותן.
4 צפייה בגלריה
הבטחות בחירות 2022
הבטחות בחירות 2022
הבטחות בחירות 2022
גם במערכת בחירות 2022 לא היה קשה למצוא פוליטיקאים שהתעלו על עצמם עם הבטחות שגם הם יודעים שאין להם סיכוי לקיים. ואם היה סיכוי, למה הם לא עשו את זה בקדנציות הקודמות שלהם? זה לא עניין של ימין או שמאל, כן ביבי לא ביבי. כולם משתמשים באמצעי הטריקי הזה במהלך תקופת הבחירות.
ב-18 באוקטובר השנה העלה יו"ר האופוזיציה ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו סרטון שבו הוא מבקר משפחה בקריית מלאכי. נתניהו לא מבטיח להילחם רק ביוקר המחיה, אלא יש לו גם הבטחה שהוא כמומחה בכלכלה יודע שאין סיכוי לקיים אותה: הוא מבטיח להקפיא את המשכנתאות בשנה הקרובה.
"אנחנו מתחייבים להחזיר את המדינה למסלול", אמר נתניהו. "נטפל ביוקר המחיה, נקפיא את עליית המשכנתאות ונביא חינוך חינם עד גיל 3. ביחד נביא שינוי אמיתי". מי שעקץ את נתניהו היה שר האוצר אביגדור ליברמן שהתקשה להבין איך מקפיאים משכנתאות ובמקביל גם מתחייבים לחוק חינוך חינם עד לגיל 3. "נקפיא את המשכנתאות ובזכות זה נוכל לממן חינוך חינם לגילאי 3-0. ביבי, אין ספק שאתה מר כלכלה", השיב ליברמן.
נתניהו עצמו הבטיח עוד שלל הבטחות בעניין יוקר המחיה, אבל קשה להאמין שהוא מתכוון לזה: "הורדת מחיר החשמל, מחיר הדלק, מחיר המים והקפאת תעריפי הארנונה לשנה". הבעיה היא שיוקר המחיה אינו תלוי רק בפעילות הממשלה אלא מושפע גם מכוחות השוק ובעיקר ממצבן של הכלכלות הגדולות בעולם.
4 צפייה בגלריה
נתניהו ב-"ביביבוס" באשדוד
נתניהו ב-"ביביבוס" באשדוד
הבטיח "להקפיא את עליית המשכנתאות וליישם חינוך חינם עד גיל 3". נתניהו
(צילום: דנה קופל)
נתניהו היה כאן ראש ממשלה שנים ארוכות והוא תמיד כיהן כשר אוצר-על. בתחילת אוגוסט הציג נתניהו את התוכנית הכלכלית שלו ובה בשורה גדולה בעניין המע"מ - אותו מס שרוב אזרחי המדינה לא מבינים מה הוא: "הורדת מע"מ מ-17% ל-12% בתוך חמש שנים". להורדת המע"מ השפעה דרמטית על הכנסות המדינה וכל אחוז מתבטא במיליארדי שקלים. נתניהו לא הוריד מע"מ בשנות כהונתו האחרונות – למה שיעשה את זה עכשיו?
ב-19 בספטמבר ביקר ראש הממשלה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד במכללה הלאומית לשוטרים והבטיח למגר את הפשע ברחובות ישראל. "נחזיר את ההרתעה מול הפשע. נוסיף 5,000 שוטרים ו-26 פלוגות מג"ב במילואים", אמר לפיד. הבעיה: ההבטחה לתוספת אלפי שוטרים אינה ישימה מבחינה תקציבית וגם לא מבחינה מעשית. אם לכאורה הייתה אפשרות למגר את הפשיעה בתוספת של 5,000 שוטרים ועשרות פלוגות מג"ב, למה זה לא נעשה קודם?
עוד הבטחת בחירות מוזרה של יש עתיד מופיעה במצע של המפלגה לקראת הבחירות: "נצמצם מחדש את גודל הממשלה ל-18 שרים וארבעה סגני שרים. נבטל את המוסד 'שר בלי תיק'". זה קצת מגוחך, מאחר ואותה יש עתיד הפרה את הבטחת הבחירות הזו במערכות הבחירות הקודמות והקימה את ממשלת בנט-לפיד עם מספר גבוה של 26 שרים ושישה סגני שרים. למה להבטיח משהו שממילא לא קיימתם?
הבטחה נוספת של יש עתיד קשורה לענייני דת ומדינה: תחבורה ציבורית בשבת. "נחיל תחבורה ציבורית מצומצמת בשבת באזורים חילוניים", נכתב במצע הבחירות של יש עתיד. אבל תחבורה ציבורית בשבת היא סוגיה פוליטית נפיצה שכמעט אין סיכוי לקיים אותה בגלל יחסי הכוחות הפוליטיים.
גם יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי מבטיחה בבחירות האלו: "תחבורה ציבורית בשבת" ו"חוק חינוך חינם לגילאי 3-0", כאשר לסעיף הראשון אין היתכנות מבחינה קואליציונית ולשני אין היתכנות מבחינה תקציבית.
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ועמר בר-לב
יאיר לפיד ועמר בר-לב
הבטיח תוספת של אלפי שוטרים, שאינה ישימה מבחינת תקציבית. לפיד
(צילום: אלעד גוטמן)
ב-18 באוקטובר השנה השיקה מפלגת המחנה הממלכתי של בני גנץ את "תוכנית איזנקוט למיגור הפשיעה". בין ההבטחות שהיו שם: "נעצים את המשטרה, נמגר את הפשיעה ונחמיר את הענישה. הטובים למשטרה - נכפיל את סד"כ המשטרה". להכפיל את סד"כ הכוחות של המשטרה יצריך גם את הכפלת תקציב המשרד לביטחון הפנים. בסוף זה הכל עניין של כסף, ונשאלת השאלה מאיפה יבוא הכסף? מפלגתו של גנץ נמצאה ונמצאת כבר בשתי ממשלות (של נתניהו ושל בנט-לפיד) – למה לא עשו את זה קודם?
ב-24 באוגוסט הבטיח איתמר בן גביר מהציונות הדתית קרקעות בחינם. "ניתן אדמות חינם בנגב ולחיילים משוחררים ולחרדים, עם התחייבות ל-10 שנים", אמר. מדובר בהבטחת בחירות שחוזרת על עצמה בכל פעם מחדש: קרקעות בחינם. רק שאחרי הבחירות כבר אין קרקעות לחלק. מבחינה משפטית מדובר ברעיון בעייתי ליישום וכן לא ניתן לקבוע למי מגיע ולמי לא.
יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' הציע בתחילת ספטמבר רעיון איך לחסל את הטרור: "נגדע את התקווה של הערבים שמניעה את גלגלי הטרור, נגיב בעוצמה וביד קשה נגד מחולליו ותומכיו". כל כך פשוט. בן גביר הציע גם "עונש מוות למחבלים" למרות שאף ממשלת ימין לא הצליחה עם זה קודם. ואילו סמוטריץ' הציע: "ביטול עבירת הפרת אמונים".
יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן כתב: "מתחייב לחייב לימודי ליבה ולהשיק תוכנית ליבה לאומית" גם יו"ר ש"ס הצטרף לטרנד יוקר המחיה, והתחייב: "אנחנו נוריד את מחירי המים, החשמל והתחבורה הציבורית".