יו"ר מרצ זהבה גלאון התעמתה הבוקר (יום שני) בשידור ב-ynet radio עם ישי שנרב על הביקורת שמתחה מפלגתה על התבטאויות קשות של רבנים מהציונות הדתית, אל מול היעדר ביקורת דומה על התבטאויות שהשמיעו חברי המפלגות הערביות. לדבריה, "זה לא עניין שקשור רק לבחירות. זה לא קמפיין נגד הציונות הדתית".
2 צפייה בגלריה
זהבה גלאון
זהבה גלאון
יו"ר מרצ זהבה גלאון. "מקבלים תקציב מהמדינה, ובעצם מסיתים נגד השמאל, נגד להט"בים, נשים וערבים"
(צילום: מוטי קמחי)
בסרטון מהימים האחרונים אתם מצטטים רבנים מהציונות הדתית שמתבטאים נגד להט"בים, אבל איך זה שונה מח"כ וליד טאהא מרע"מ שאמר שמפלגתו לא תתמוך בחוק של 'סוטים'? "יש הבדל בין אמירות מקוממות שאין להם מקום לבין העובדה שיש כאן מכינה - מכינת בני דוד בעלי - שמתוקצבת במיליוני שקלים מכספי המיסים של כולנו, אך הרבנים בה מחנכים לשנאת נשים, שמאלנים, להט"בים וחילונים. מדובר במכינה שאמורה לחנך את הקצונה הבכירה בצה"ל, אך יוצאות משם אמירות כמו 'נטייה הומוסקסואלית זה מום מיני"'.
במה זה שונה מהאמירות של חברי רע"ם, שגם קיבלו תקציבים? "זה לא דומה בכלל. רע"ם היא מפלגה שמרנית, אני מתנגדת לעמדתם בנוגע ללהט"בים, אך זו לא האג'נדה המרכזית של המפלגה. האג'נדה שלהם היא קידום אינטגרציה והשתלבות בחברה הישראלית. במכינה לעומת זאת מקבלים כסף מהמדינה כדי לחנך צעירים ששמאלנים הם 'סכין בגב האומה'. כך אמר הרב אלי סדן, ממקימי המכינה".
מהמכינה הזו יצאו גם אינסוף ציטוטים אחרים, זה פשוט קמפיין אנטי קלאסי. "זה לא קמפיין אנטי-ציונות דתית, אין לי דבר וחצי דבר נגד אנשי הציונות הדתית. יש לי בעיה קשה ביותר עם אלו שמקבלים תקציב מהמדינה, ובעצם מסיתים נגד השמאל, נגד להט"בים, נשים וערבים".
2 צפייה בגלריה
      עופר כסיף
      עופר כסיף
גלאון על עופר כסיף: "אמירתו מקוממת, אך לא משתווה לתמיכה בטרור"
(צילום: רפי קוץ)
גלאון התייחסה גם להתפצלות בל"ד מהרשימה המשותפת, על רקע מאמר שפרסמה בעיתון "כל אל-ערב", שבו טענה כי מהלך זה יאפשר לראש הממשלה יאיר לפיד ולשר הביטחון בני גנץ להקים ממשלה עם הרשימה המשותפת. "מאחר שבל"ד רצה בנפרד, אני חושבת שחד"ש ותע"ל בהחלט יכולות להיות שותפות רלוונטיות לגוש הדמוקרטי-ישראלי. הגיע הזמן להפסיק עם הדה-לגיטימציה למפלגות הערביות, ולראות אותן כשותפות לגיטימיות לשלטון", אמרה גלאון.
לפיד, גנץ וגדעון סער אמרו שלא ישתפו פעולה עם המשותפת. כמה אפשר להפר את זה? "אני חושבת שלא צריך להפר הבטחות בחירות, אבל יכולה להיווצר קונסטלציה שכל השחקנים בזירה הפוליטית יצטרכו לעשות חישוב מסלול מחדש. גם אני לא מסכימה עם בל"ד, אבל היא כבר לא חלק מהרשימה המשותפת, שהיא מפלגה לגיטימית שלא צריך להדיר אותה".
עופר כסיף מחד"ש אמר שפלסטינים שיורים בחיילי צה"ל הם לוחמי גרילה, לא טרוריסטים. "לאמירה הזו אין מקום, ההשוואה מקוממת. אבל אני לא צריכה לחתום על כל אמירה של מישהו. אני לא אוהבת את מחלקת הגינויים, תמיד לשאול 'אתם מגנים את זה?'. יש גם הבדל בין אמירה בלתי מוצלחת לבין אדם שהורשע בטרור והוא חבר כנסת. קוראים לו איתמר בן גביר".
את אומרת מעל כל במה 'לא לשתף פעולה עם בן גביר' - למה לא אותו דבר עם כסיף? "בן גביר עומד בראשות מפלגה שמקבלת לגיטימציה. כסיף הוא רק עוד חבר מפלגה. אני לא מזלזלת ולא מקלה ראש באמירה שלו, אבל כבר ראינו התבטאויות מאוד מקוממות של חברים בכל מיני מפלגות. אני אומרת, כתפיסה, שהציבור הערבי צריך ייצוג בשלטון".
גלאון התייחסה גם למאמציהם של מנהיגי המפלגות הגדולות להשיג את תמיכת החרדים, על רקע התחייבותו של ראש הליכוד בנימין נתניהו לתקצב מוסדות חינוך ללא לימודי ליבה. "אני חושבת שטוב לחתור לשיתוף פעולה עם החרדים, אסור להדיר גם אותם, אך המהלך של נתניהו הוא סוג של שוחד בחירות. זו שערורייה", אמרה.
לפני שבועיים יצא לדרך ynet radio, הרדיו הדיגיטלי הראשון בישראל שיכלול שידורי אקטואליה יומיים של מגישים מובילים ומגוון תוכניות עם עיתונאי קבוצת "ידיעות אחרונות" ואורחים. תוכלו להאזין לו באפליקציית ynet ובאתר בדף הבית ובאפליקציות הרכב לטלפונים. קטעים נבחרים ותוכניות מלאות יעלו גם לאפליקציות הפודקאסטים.