אבי ילאו, ממובילי מחאת האתיופים ב-2019, התבטא נגד ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, וטען בציוץ בטוויטר כי הוא "פגע בקהילה" וקרא שלא להצביע לו. רינת עשור, פעילת ליכוד בולטת שטוענת כי היא עובדת בקמפיין המפלגה, הגיבה לו: "רגשי נחיתות של ניגר משנות ה-60". היא אף הוסיפה: "אתה בתודעת עבד, אבל מה הפלא? חושך מצרים". בהמשך הציוץ נמחק. בציוץ אחר כתבה לפעיל החברתי: "אתה טגרי, ספק יהודי".
כל העדכונים לקראת בחירות 2022 במקום אחד
ההתבטאות האומללה של עשור הגיעה פחות משבוע לפתיחת הקלפיות בבחירות לכנסת ה-25, וכעת במערכת הפוליטית דורשים מהליכוד לגנות את הדברים - ואף לפטרה. בריאיון לאולפן ynet טענה שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה (המחנה הממלכתי) כי בליכוד מתייחסים לעדה האתיופית כ"עדר". "בליכוד צריכים להבין שאחת ולתמיד שיוצאי אתיופיה הם לא ה'ניגר' שלהם. הם לא שואבי המים וחוטבי העצים של הליכוד. הם רואים אותם כעדר שצריך להצביע לליכוד, למה? בגלל מה, שמיר? בגין? אנחנו לא בתקופה הזאת", אמרה.
3 צפייה בגלריה
אבי ילאו באולפן ynet
אבי ילאו באולפן ynet
"אתה בתודעת עבד". המתקפה של פעילת הליכוד על הפעיל החברתי אבי ילאו
(צילום: אבי מועלם)
3 צפייה בגלריה
פעילת הליכוד רינת עשור התבטאה בגזענות כלפי אתיופים
פעילת הליכוד רינת עשור התבטאה בגזענות כלפי אתיופים
הציוץ שנמחק
(מתוך טוויטר)
3 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה
פנינה תמנו שטה
"בליכוד רואים את הקהילה האתיופית כעדר". השרה תמנו שטה
(צילום: קובי קואנקס)
לדבריה, "רינת הזאת משקפת רבים שכותבים בצורה כזאת. אני ממליצה לנתניהו לגנות את הגזענות הזאת, לבדוק שהיא לא מקבלת שקל מהקמפיין וכל אחד שמתבטא בצורה גזענית - תעיף אותו משורותיכם. אחרת, אתם איבדתם את הדרך. מבחינתי איבדתם מזמן אבל אני מצפה ממך לגנות ולפטר אותה".
תמנו שטה אמרה כי תפנה לילאו ותמליץ לו לתבוע אותה: "לקרוא לו 'ניגר', זה פשוט לעבור את כל הקווים ואנחנו נבדוק את זה גם מבחינה משפטית. אני אדבר עם אבי ילאו, הוא צריך לתבוע אותה, ונמאס לנו מהשיח הזה. אנחנו ישראלים שווים בין שווים ותחת כל עץ רענן הם נביע את זכותנו הדמוקרטית".

- אני חושב שנתניהו או הרוב המכריע של אנשי הליכוד מסכימים איתך. "אני רוצה להגיד לך שבליכוד אולי חושבים ככה אבל מי שהטווה את רוח המפקד זה דווקא נבחרי הציבור של הליכוד, שראו ביוצאי אתיופיה - אתה יודע איך היו אומרים לי? 'הם בכיס שלנו'. כאילו מדובר בקהילה שהיא עדר וזה דבר שהוא לא מתקבל על הדעת. יוצאי אתיופיה ימשיכו לבחור ולתמוך באנשים שפועלים למענם. כל המועמדים מהקהילה בליכוד (יברקן, נגוסה) תמיד איכשהו מראים להם את הדלת החוצה וגם השיריון עכשיו - 37 - של מועמדת בת הקהילה, הוא לא ריאלי. ההתנהלות של נתניהו צינית".
ילאו עצמו התראיין אחרי תמנו שטה וטען כי מדובר בתופעה חוזרת: "אם זה היה חד-פעמי, אז ניחא. מערכת בחירות מוציאה יצרים מאנשים וכותבים דברים, מגזימים. אז הייתי מתייחס לזה, מה שנקרא, באיזושהי הבלגה מסוימת. אבל אני מסתכל על 12 שנות שלטון נתניהו, וב-12 שנות השלטון האלה חווינו כל כך הרבה אלימות, גזענות, אלימות משטרתית, ביטויים גזעניים - מה לא. כלומר, זה לא מפתיע אותי שהאנשים האלה פונים עכשיו לדבר הכי נמוך שהם יכלו לפנות אליו - שזו הגזענות המכוערת הזאת".
ילאו מבהיר כי הוא אינו פעיל פוליטי של אף מפלגה, אך ציין "למען הגילוי הנאות" שהוזמן להנחות טקס של המחנה הממלכתי. לאחר מכן קרא להצביע למפלגה בראשות גנץ: "אני לא מאמין שיש מישהו אחר שיכול להתמודד בלנסות ולמגר את הגזענות כפי שאני רוצה להאמין שפנינה (תמנו שטה) יכולה לעשות".
הוא טען כי אם ההתבטאות של עשור הייתה מופנית כלפי בן עדות המזרח "נתניהו היה מגנה את זה וכולם היו מגנים - בצדק. כי זו גזענות".
תגובת יש עתיד להתבטאות של עשור: "ההתבטאות הגזענית והמכוערת של פעילת הליכוד יצאה אמנם מהפה שלה, אבל היא תוצר של שנאה, גזענות ופילוג שמפיץ נתניהו והשותפים שלו, בן גביר וסמוטריץ׳".
מהליכוד נמסר בתגובה: רינת עשור לא עובדת בקמפיין הליכוד והליכוד מגנה בתוקף את דברי הבלע שלה.