בעוד שישה ימים ייסגרו הרשימות לקראת הבחירות לכנסת שייערכו ב-1 בנובמבר. לאחר סגירת ונעילת הרשימות יסתיימו גם הספקולציות, הפרשנות וההערכות: מי יתפלג, איפה יהיה איחוד ומי יעמוד בכל רשימה. התמונה הפוליטית תתבהר ולציבור הישראלי יישארו 45 יום כדי להחליט למי להצביע בבחירות הקרובות. עדיין נותרו כמה שאלות מרכזיות פתוחות בימין ובשמאל, אבל בעוד פחות משבוע - לכל השאלות האלו כבר יהיו פתרונים.

האיחוד בשמאל: לפיד נכנס לתמונה

על כתפיו של לפיד מונחת משקולת כבדה: איך להביא לאיחוד בין העבודה למרצ. מבחינת לפיד, מדובר במהלך פוליטי של להיות או לחדול. "אם אחת מהמפלגות לא עוברת את אחוז החסימה - לנתניהו יש בוודאות 61 מנדטים", טוען לפיד. לפיד הזמין אתמול את מיכאלי ויו"ר מרצ זהבה גלאון לפגישה משולשת במוצאי השבת הקרובה. מיכאלי, שעד כה הביעה התנגדות נחרצת לאיחוד שכזה והקפידה להגדיר אותו "איחוד שלא יקרה", הגיבה על ההזמנה בטון קצת שונה ואמרה כי תגיע "בלב פתוח" לפגישה בנושא.
5 צפייה בגלריה
חצי חצאים זהבה גלאון מרב מיכאלי
חצי חצאים זהבה גלאון מרב מיכאלי
מרב מיכאלי וזהבה גלאון
(צילום: אביגיל עוזי, מוטי קמחי)
יחד עם זאת, היא מתכוונת להציג ללפיד סקר פנימי של העבודה שלפיו איחוד כזה פוגע בגוש. לדבריה, האיחוד עלול לגרום לאיבוד של שני מנדטים: מנדט אחד ינדוד למחנה הממלכתי של גנץ ומנדט נוסף יעזוב את הגוש בכלל לטובת הרשימה המשותפת. "המטרה המרכזית והעיקרית שלי - למנוע את חזרת הימין לממשלה", אמרה מיכאלי.
מוקדם יותר נענתה גם גלאון בחיוב להזמנת לפיד, אך עקצה: "כמובן שאגיע, יש מצב שעם עוגה ושתייה ללא קשית". גלאון התייחסה למעשה לראשי המפלגות הגדולות שנוהגים "לשתות עם קשית" את המפלגות הקטנות.

השריונים בליכוד: הקלפים של נתניהו

בליכוד התקיימו אמנם פריימריז שלאחריהם הורכבה הרשימה לכנסת אולם השריונים השמורים ליו"ר המפלגה, בנימין נתניהו, טרם מומשו. לנתניהו שלושה שריונים במקומות הריאליים שמטרתם לאפשר לו לגייס כוחות חדשים ואף לתת אופק פוליטי למי שפרשו מהקואליציה הקודמת וסייעו לליכוד בהצבעות, דוגמת עמיחי שיקלי ועידית סילמן מימינה.
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בנוסף, מעוניינים לגייס גם כוחות חיצוניים שיסייעו לנתניהו לבנות רשימה ממלכתית ובהקשר זה עלה שמו של גל הירש, שנחשב מועמד מקובל ואהוד בימין. לנתניהו דילמה נוספת בהקשר זה, בכל הנוגע לייצוג הקטן של נשים ברשימה. לאחר הפריימריז נדחקו נשות הליכוד למקומות לא ריאליים לאחר שבגלל הבטחת הייצוג נאבקו זו בזו. בליכוד קוראים לנתניהו להקפיץ את הנשים קדימה על חשבון הספסלים האחוריים כך שגילה גמליאל תתקדם מהמקום ה-30 למקום ה-28 וכל שאר הנשים יתקדמו למקומות ריאליים יותר. חלק מחברי הכנסת הבכירים תומכים ברעיון ואף פנו לנתניהו בנושא.
אולם המקומות האחרונים ברשימה מתנגדים וטוענים כי הדבר אינו דמוקרטי ונוגד את העדפת בוחרי הליכוד. כפי שקורה בדרך כלל, הדברים ייחתכו ברגע האחרון לפני הגשת הרשימה כדי שלא לעורר תסיסה וזעם במשך זמן רב מדי.

הרוח הציונית: הברית בין שקד להנדל

סימן שאלה גדול עדיין מרחף סביב האופן שבו תרוץ הרשימה בראשות איילת שקד לכנסת. לאחר החיבור עם דרך ארץ של יועז הנדל וצביקה האוזר, נכנסה שקד למו"מ מתקדם עם הבית היהודי, המפלגה שבה התחילה שקד את דרכה הפוליטית, והחלה בשיחות עם היו"ר יוסי ברודני בניסיון לצרף אותו.
חיבור עם הבית היהודי בשלב זה משמעותו צירוף סניפי המפלגה ומנגנון שטח ופעילים שחסרים מאוד לשקד ובנוסף פלטפורמה מוכרת ומותג ידוע לחבור אליו. אלא שבמערכת הפוליטית יש הטוענים כי חיבור של שקד לבית היהודי יוביל לפיצוץ בינה ובין השותפים הקיימים הנדל והאוזר. גם בגלל הצעות נדיבות שתצטרך להעביר לבית היהודי על חשבון שותפיה הנוכחיים וגם בגלל אסטרטגיית הבחירות שתיבחר.
5 צפייה בגלריה
איילת שקד, יועז הנדל ואמיתי פורת
איילת שקד, יועז הנדל ואמיתי פורת
איילת שקד ויועז הנדל
(צילום: מוטי קמחי)
הנדל והאוזר מסרבים בתוקף להיות האצבע ה-61 של נתניהו ואילו בבית היהודי מתעקשים על מסרים לישיבה בממשלת ימין בלבד בראשות נתניהו ולא משנה מה מספר המנדטים שישיג הגוש. לא ברור האם הצדדים יכולים לרוץ יחד, קל וחומר כאשר מצבה של המפלגה בסקרים ממילא לא טוב.

יהדות התורה: איום ממשי לפיצול

הברית הפוליטית בין החסידים לליטאים, שני הזרמים המרכזיים בחברה החרדית האשכנזית, נחשבה במשך כמעט 30 שנה לדבר מובן מאליו, אבל לקראת בחירות 2022 מרחף מעל מפלגתם המשותפת, יהדות התורה, איום ממשי לפיצול. מה שהחל בסכסוך פוליטי ופרסונלי בשאלה מי יוביל את הרשימה, הפך למשבר אידיאולוגי על עצמאות החינוך החרדי. זאת בעקבות מהלך שהובילה חסידות בעלז מול רשויות המדינה להרחבת לימודי הליבה במוסדותיה ולהידוק הפיקוח עליהם בתמורה להגדלת התמיכה התקציבית הממשלתית בהם - דבר שעורר את זעם הליטאים.
5 צפייה בגלריה
משה גפני
משה גפני
משה גפני
(צילום: אלי אטיאס)
בשבועות האחרונים מנסים צוותי משא ומתן משני הצדדים להגיע לפשרה, אבל הפערים משמעותיים וטרם נמצא המתווה שיוריד אותם מהעצים הגבוהים שעליהם טיפסו. אולם על אף ההתקפות ההדדיות שרק הולכות ומתעצמות, ההערכה הרווחת היא שבסופו של דבר זה ייגמר ברשימה אחת. אבל בשני הצדדים גם מבינים שכשמדובר בעניין אידיאולוגי שבו מעורבים המנהיגים הרוחניים, הפתרון לא יכול להיות מושג בין הפוליטיקאים בלבד.

הרשימה המשותפת: האם בל"ד תפרוש?

הרשימה המשותפת או המתפרקת? המשותפת שמורכבת כעת מבל"ד, תע"ל וחד"ש נמצאת כרגע במשבר אחדות לכן קמפיין הבחירות עוד לא יצא לדרך מאחר וגורלה של הרשימה לא ידוע.
המשבר התחיל אחרי שקולות בבל"ד קראו ליציאה עצמאית בבחירות וכינו את עצמם "הזרם השלישי", כלומר האלטרנטיבה של הציבור הערבי למפלגה שאינה בעד כניסה לקואליציה כמו רע"מ או בעד המלצה על ראש ממשלה כמו הגישה של חד"ש או תע"ל. הזרם השלישי של בל"ד גורס שהערבים בישראל הם חלק מהעם הפלסטיני ובכנסת הם צריכים לנהוג לא כשחקן בזירה הפוליטית הישראלית.
5 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה הרשימה המשותפת
ישיבת סיעה הרשימה המשותפת
איימן עודה
(צילום: יואב דודקביץ')
המו"מ ליישוב המשבר שנפער מנוהל על ידי חד"ש שהיא המפלגה המובילה במשותפת עם שלושה מנדטים בתוך הרשימה המשותפת. אתמול ביקשו בבל"ד שח"כ סמי אבו שחאדה יעמוד בראש הרשימה, אך הבקשה לא התקבלה בחד"ש. בימים הקרובים המשבר אמור להיפתר והרשימה תוגש לכנסת.