2 צפייה בגלריה
זהבה גלאון בסבב טלפונים להמרצת מצביעים
זהבה גלאון בסבב טלפונים להמרצת מצביעים
יו"ר מרצ זהבה גלאון
(צילום: דנה קופל)
בג"ץ קיבל הערב (שני) את עתירת ערוץ 14 וקבע שעל מרצ לאפשר לו להציב עמדת שידור במטה הבחירות של המפלגה ביום הבחירות מחר, על כל ההיבטים הלוגיסטיים והטכניים הכרוכים בכך.
ערוץ 14 הגיש את העתירה נגד המפלגה שבראשות זהבה גלאון, שכן לטענתו היא לא מאפשרת לו להציב ביום הבחירות עמדת שידור במטה שלה, מה שפוגע לדבריו בחופש העיתונות, בשוויון ובחופש העיסוק. בג"ץ כאמור פסק לטובת הערוץ.
"פסק דיננו מבטא אפוא את התפיסה שהבטחת הגישה של כלל אמצעי התקשורת לזירה הציבורית היא חיונית, וזאת מבלי לגרוע מזכותו של כל אדם וכל גוף להסתייג מן התכנים והשידורים של אמצעי תקשורת זה או אחר, או מאיכותם", נכתב בהחלטת בג"ץ.
היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, סברה שלבג"ץ אין סמכות רלוונטית לדון בעתירה מכיוון שמרצ אינה רשות מנהלית ואינה גוף הממלא תפקיד ציבורי על פי דין, אולם יש קושי בסירוב המפלגה מבחינת היבטים של חופש העיתונות וחופש הביטוי.
2 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארה
"הדבר מעורר קושי בהיבטים של חופש העיתונות, חופש הביטוי וזכות הציבור לדעת". היועמ"שית בהרב-מיארה
(צילום: מוטי קמחי)
"בשים לב לאופי המיוחד של מפלגה כהתאגדות המשרתת ומגשימה מטרות פוליטיות, והמהווה התאגדות של פרטים שנועדה להיות פלטפורמה למימוש האידיאולוגיות שלהם ורצונם להשפיע על דמות המדינה והחברה, דומה כי התערבות ביחסי מפלגות-תקשורת מלווה בחשש לצמצום חופש הפעולה הפוליטי של המפלגה, ולדרך פעולתה ביום הבחירות שנועדה לאפשר לה לממש באופן המיטבי לשיטתה את הזכות לבחור ולהיבחר", כתבה היועמ"שית.
"מנגד, לא ניתן להתעלם מהקושי הגלום בעצם מניעת האפשרות מגוף תקשורת, כל שכן בעל רישיון להפעלת ערוץ טלוויזיה, מלסקר את מטה הבחירות של מרצ ביום הבחירות עצמו, לצד יתר גופי התקשורת", המשיכה בהרב-מיארה. "בקשת העותרת היא כי תינתן גם לה האפשרות להיות נוכחת במטה הבחירות של מרצ על מנת לבצע סקירה תקשורתית ולממש את חופש הביטוי הגלום בעבודה העיתונאית של נציגי ערוץ תקשורת. הפעילות במטות הבחירות של הרשימות המתמודדות בבחירות לכנסת במהלך יום הבחירות היא ללא ספק בעלת עניין ציבורי וחדשותי, ואין להקל ראש בחשיבות שיש לפעילות עיתונאית אשר מביאה לציבור את המתרחש שם.
"אם נניח כי נציגים של ערוצי תקשורת אחרים יפעלו במטה הבחירות של מרצ במועד הנדון, כפי שהדעת נותנת, הרי שהדבר יכול להעיד כשלעצמו על החשיבות שיש בסיקור זה. לפיכך, ככל שהמשיבה אכן מונעת מהעותרת להציב עמדת שידור ולסקר את העותרת, מתוך מטה הבחירות ובנקודת זמן בעלת עניין ציבורי רב, הדבר מעורר לעמדתנו קושי בהיבטים של חופש העיתונות, חופש הביטוי וזכות הציבור לדעת, אשר גם אותם יש להביא בחשבון במסגרת הבחינה הכוללת של הסוגיה. נדרש לאזן בין הזכויות והאינטרסים השונים העומדים זה כנגד זה, ואולם אלה אינם פרושים בפנינו במלואם".