עד הרגע האחרון הפוליטיקאים של החברה הערבית לא ידעו באיזה הרכב ירוצו. פגישות, סיכומים, ביטולים – עד לתוצאה הנוכחית של שלוש רשימות מרכזיות נפרדות. הדרמה של הרגע האחרון משכה לא מעט תשומת לב, אבל יש כאלה שנמצאים כל הזמן מעבר לפינה, עוקבים אחר המתרחש, צופים בכל התפתחות ולומדים מכל סיטואציה – הפוליטיקאים הצעירים שמהווים את דור העתיד בפוליטיקה של החברה הערבית.
חלק מאותם צעירים פעילים במוסדות המפלגה אבל לא ביקרו הרבה בכנסת, אחרים עובדים בצמוד לח"כים ולראשי התנועה, אבל לכולם יש מחנה משותף אחד – תשוקה וסקרנות פוליטית, לצד הרצון לשפר את איכות החיים במדינה. פחות מחודש וחצי לבחירות 2022 נפגשנו עם דור העתיד של הפוליטיקאים בחברה הערבית, או אם תרצו, המועמדים בבחירות 2026.
4 צפייה בגלריה
 דור העתיד של הפוליטיקאים בחברה הערבית
 דור העתיד של הפוליטיקאים בחברה הערבית
דור העתיד של הפוליטיקאים בחברה הערבית

"מייחלת לשינוי בכל פלטפורמה אפשרית"

המודעות הפוליטית של סאלין אסמעאיל, סטודנטית בת 22 לשפה וספרות ערבית ולסוציולוגיה באוניברסיטת חיפה, החלה כבר בתיכון. בכיתה י"ב היא בדקה את המפלגות השונות במדינה, ולבסוף החליטה להצטרף לתע"ל. כשהגיעה לאוניברסיטה, הפעילות של אסמעאיל רק התגברה. "תע"ל דואגת באופן בולט בחיבור הסטודנטים הערבים ומשלבת בין עשייה ציבורית לעשייה פרלמנטרית".
"אני בת של מיעוט ערבי פלסטיני, נגד הכיבוש, קוראת למדינת כל אזרחיה עם שוויון מלא, נגד מדינות הגזענות כנגד האזרחים הערבים ונגד האפרטהייד הקיים", היא הציגה את עצמה. "העם הפלסטיני הוא אותו עם בישראל, בגדה ובעזה".
4 צפייה בגלריה
סאלין עם יו"ר תע"ל ח"כ אחמד טיבי. "הכנסת זה המקום לשינוי ולפיקוח"
סאלין עם יו"ר תע"ל ח"כ אחמד טיבי. "הכנסת זה המקום לשינוי ולפיקוח"
סאלין עם יו"ר תע"ל ח"כ אחמד טיבי. "הכנסת זה המקום לשינוי ולפיקוח"
כיום היא מעורבת רבות בעבודה הפרלמנטרית של תע"ל ובהחלטות שמקבלים חברי הכנסת של התנועה אחמד טיבי ואוסמה סעדי. "כמיעוט שחי תחת חוקים גזעניים בולטים שמשבשים לנו את אורח החיים, אנחנו צריכים חברי כנסת אפקטיביים שדואגים לנו מבחינת היותנו מיעוט לאומי עם צביון ברור ולדאוג שלא נחיה תחת אפליות קשות רק מעצם היותנו ערבים".
"הכנסת זה המקום לשינוי, לפיקוח ולהילחם בכל רבב של גזענות שעלול לקפח אותנו כציבור ערבי", הוסיפה. אסמעאיל מודעת לכך שכאישה ערביה צעירה היא תעמוד מול אתגרים רבים בזירה שלרוב שובניסטית, אך העובדה שלא תהיה האישה הראשונה שמוצבת במקום גבוה ברשימת תע"ל מסייעת לה לפתח תקוות שתוכל בעתיד לכהן כחברת כנסת.
"כפעילה חברתית ופוליטית אני מייחלת לשינוי בכל פלטפורמה שמאפשרת זאת", סיכמה אסמעאיל. "כן, אני יכולה להיות ח"כית ביום מן הימים, למען הצעירים והגשמת החלומות שלנו כצעירים לעתיד טוב יותר".

"בל"ד מייצגת זרם שמתנגד לפרויקט הציוני"

עבור יוסף טהה, צעיר בן 27 שמכהן כדובר מפלגת בל"ד ומסומן כאחד השמות הצעירים הבולטים במפלגה, האפשרות להיות ח"כ היא רק עוד דרך להשפיע. "בבל"ד לא רואים בחברות בכנסת מטרה, ולא שאיפה. הכנסת היא למעשה רק כלי שבל"ד משתמשת בו כדי לחזק את נוכחותנו הפוליטית. היא פלטפורמה להשמעת קולנו, אך לא מטרה. לא גידלנו את הדור שלנו על הבסיס הזה".
"אני ערבי פלסטיני, חלק מעם שנלחם נגד הכיבוש, הגזענות, ההתיישבות הקולוניאלית ומערכת האפרטהייד", הוסיף טהה. "בכל מקום שאני נמצא בו אני נלחם למען כל הצעירים כדי שיחיו במקום צודק יותר, שחותר למען שוויון, וכדי לשים סוף לאפליה ולגזענות. אני שואף שנגיע כחברה לאוטונומיה תרבותית שתוביל אותנו לעתיד טוב יותר".
4 צפייה בגלריה
טהה. "מאמינים במדינת כל אזרחיה, שזה מתנגד לרעיון העליונות היהודית על פני אחרים"
טהה. "מאמינים במדינת כל אזרחיה, שזה מתנגד לרעיון העליונות היהודית על פני אחרים"
טהה. "מאמינים במדינת כל אזרחיה, שזה מתנגד לרעיון העליונות היהודית על פני אחרים"
הבחירה דווקא במפלגה שמעוררת לא מעט נוחות בקרב ישראלים לא הייתה מקרית. "בחרתי בה כי מדובר בזרם לאומי של ערבים שחיים בישראל שמתנגד לפרויקט הציוני דרך חיזוק הזהות הלאומית הפלסטינית, במיוחד בקרב הצעירים שלנו".
"אנחנו מאמינים במדינת כל אזרחיה, שזה מתנגד לרעיון העליונות היהודית ולרעיון הגזעני של עליונות המוצא היהודי על פני אחרים, שמדיר למעשה את הערבים הפלסטינים, שהם האזרחים המקוריים במקום הזה".
בל"ד אכן ידועה כמפלגה שפועלת רבות בקרב צעירים ערבים ומציעה להם אירועי תרבות, פעילויות באוניברסיטאות ומחנות קיץ ברחבי הארץ. המטרה היא להעלות את המודעות של הצעירים למסרים ולערכים שמקדמת המפלגה.
טהה בטוח ביכולתה של בל"ד להוביל לשינוי, ולא חושש מריצה לבד ולא ברשימה המשותפת. "עתיד בל"ד הוא עתיד הזרם הלאומי הפלסטיני. אנחנו רואים שהמפלגה חשובה מאוד להמשכיות הזרם, במיוחד בקרב הצעירים".
"עתיד המפלגה זוהר וחזק כי יש לנו דור צעיר שגדל בתוך המפלגה הזו והוא העתיד שלה, הוא זה שיישא את האחריות ויקבל את המושכות להוביל את המפלגה", סיכם. "אני מאמין שנדע להוביל את המפלגה בצורה נבונה וחזקה".

"אנחנו נהיה אחראים על עתיד המדינה"

ווטן מאדי, סטודנטית בת 20 למדעי מדינה, פעילה במפלגת חד"ש מאז שהיא זוכרת את עצמה. היא גדלה בבית קומוניסטי, שמבוסס על הרעיונות של חד"ש, וזה מה שעיצב את אישיותה וחשיבתה הפוליטית.
מגיל צעיר מאוד היא חברה במפלגה ופועלת במסגרתה. "מגיל קטן אני משתתפת במחנות קיץ של הנוער הקומוניסטי, לצד כל האירועים החשובים כמו יום האדמה ואחד במאי – חג הפועלים". כשהחלה את לימודיה באוניברסיטת בן גוריון היא כמובן הצטרפה לפעילות תא חד"ש במקום.
4 צפייה בגלריה
מאדי. "אנחנו, הדור החדש, נהיה אחראים על עתידנו במדינה הזאת"
מאדי. "אנחנו, הדור החדש, נהיה אחראים על עתידנו במדינה הזאת"
מאדי. "אנחנו, הדור החדש, נהיה אחראים על עתידנו במדינה הזאת"
"אנחנו, הדור החדש, נהיה אחראים על עתידנו במדינה הזאת", הוסיפה ווטן, שפירוש שמה הוא "מולדת" בערבית. "ככל שתהיה לנו יותר מודעות פוליטית-מדינית כך נוכל לבנות עתיד טוב יותר שנלחם בגזענות ובאפליה ומבוסס על שלום ואחווה. אני מסתכלת על כל הפעילים הצעירים שלנו וליבי מתמלא בגאווה ובנחת שיש צעירים שדואגים לעתיד בהבנה עמוקה".
הלימודים במחלקה למדעי המדינה חשפו את ווטן לעבודה הפרלמנטרית, והיא לא חוששת להצביע לעבר הכנסת כמטרה ביום מן הימים. "זו אופציה שאני לוקחת בחשבון. אין ספק שזה נמצא על סדר היום, אולי בעתיד".
פעילים רבים ממפלגת רע"מ שפנינו אליהם סירבו להשתתף בכתבה.