3 צפייה בגלריה
יועז הנדל
יועז הנדל
השר הנדל
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יו"ר הרוח הציונית, שר התקשורת יועז הנדל, החליט לפרוש לבינתיים מהחיים הפוליטיים - והודיע הערב (שלישי) כי הוא לא יתמודד בבחירות הקרובות וייקח "פסק זמן" לחשיבה מחודשת מרגע הקמת הממשלה הבאה. ההחלטה של הנדל מתפרסמת יומיים אחרי שנחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" על פירוק השותפות הפוליטית בין הנדל לשרת הפנים איילת שקד, שתתמודד בבחירות הקרובות ברשימה מאוחדת עם הבית היהודי. גם חברו של הנדל ח"כ צבי האוזר לא יתמודד בבחירות ב-1 בנובמבר.
"אזרחי ישראל, לפני קרוב לארבע שנים נכנסתי למערכת הפוליטית לאחר שנים ארוכות במערכת הביטחון, באקדמיה, בתקשורת ובמרחב הציבורי", כתב הנדל בפייסבוק. "כל חיי ראיתי בעצמי חייל של המדינה, עם נשק ואפוד, עם מקלדת או עם חליפה ועניבה. עשיתי כל מה שחשבתי שנכון למדינה. במהלך חיי קיבלתי לא מעט החלטות. אני מקווה שברובן צדקתי אבל ברור לי שבלא מעט החלטות גם טעיתי".
הוא ציין כי "הזירה הפוליטית חשובה לעתיד מדינת ישראל למרות אין ספור בעיות שיש בה. נכנסתי אליה מתוך תחושת שליחות גדולה ואני יוצא ממנה לעת עתה מתוך הכרה גדולה בזכות שנפלה בחלקי. בחמש מערכות בחירות ניסיתי להוביל קול של ימין ממלכתי במדינת ישראל. הממשלה האחרונה שהוקמה, והייתי חלק ממנה, הייתה בעיני מימוש החזון האישי שלי לאחדות. שמאלנים וימנים שישבו ביחד בקואליציה כדי לעבוד, זה משהו שלא ראינו הרבה שנים. במבחן ההיסטוריה עוד נראה שזה היה צעד נדרש כדי שישראלים מכל המדינה ירגישו שזה הבית שלהם".

שר התקשורת הדגיש כי הוא היה בין הדוחפים להקמת ממשלת האחדות, ושפעל רבות כדי שתלא תיכשל. "חוסר יציבות פוליטי הוא איום אסטרטגי על מדינת ישראל. הפילוג הפנימי, שנאת החינם, השבטיות - כל אלה מייצרים סכנה ברורה ומיידית", כתב.
למרות התנגדותו לעמדתה של שקד, שרצתה לחבור לנתניהו, אמר הנדל כי "רציתי מאוד להיות הסולם שמוביל להקמת ממשלת אחדות. הבנתי כי להדיר חצי מהעם, ולא משנה מאיזה צד של המפה הפוליטית, רק מגביר את תחושת הקיטוב ופוגע בחוסנה של החברה. כל חיי טענתי כי לא טוב היות הימין לבדו לא טוב היות השמאל לבדו. וגם הפעם, הצעתי לאזרחי ישראל את הדבר הנכון למדינת ישראל בעיניי - להילחם על הקמת ממשלת אחדות. ממשלה ציונית עם מפלגות שמייצגות ישראלים פטריוטים שמשרתים בצבא ומשלמים מיסים".
3 צפייה בגלריה
איילת שקד ויועז הנדל בהרזה על הקמת מפלגת הרוח הציונית, בחודש יולי
איילת שקד ויועז הנדל בהרזה על הקמת מפלגת הרוח הציונית, בחודש יולי
הנדל עם שקד. השותפות התפרקה
(צילום: יאיר שגיא)
הנדל כתב כי הוא האמין שיש עתיד, המחנה הממלכתי והליכוד צריכות להיות הבסיס לממשלה יציבה, ולכן החליט להקים - כלשונו - את הרוח הציונית. "כשהבנתי שהשותפות הזו תוביל בסוף לממשלה צרה העדפתי לפרק ולשלם את המחיר הפוליטי. אמון הציבור במערכת הפוליטית בשפל, ואני לא מוכן להגיד דבר אחד לפני הבחירות ובלב כבד לעשות דבר אחר לאחריה. כך היה בעבר כשהתחייבתי שלא להקים קואליציה עם המשותפת וכך עכשיו".
הוא ציין בהמשך כי "אני משלם מחיר פוליטי כבד על האמונות שלי, לפעמים מרוב ציניות בשיח הציבורי גם מחיר אישי אבל אני רץ למרחקים ארוכים. בפרופורציות של החיים ושל המשפחה יש בכך גם נקודת אור וטוב. אני אחראי לכל מה שקרה בדרך. להחלטות שלי ולתוצאות הפוליטיות. עשיתי טעויות פוליטיות. אבל אני מקווה ומאמין שלא עשיתי טעויות ערכיות".
3 צפייה בגלריה
יועז הנדל וצבי האוזר
יועז הנדל וצבי האוזר
עם ח"כ האוזר, שגם הוא לא יתמודד
(צילום: מוטי קמחי )
אחרי שפירט על עבודתו במשרד התקשורת, בדגש על פריסת סיבית אופטיים ברחבי הארץ, הזכיר הנדל את מאבקו בעסקנים החרדים, אותו תיאר שניהל "לא משנאת חרדים אלא מתוך אהבה לעם", וציין כי ישנם ח"כים חרדים שמסכימים איתו בכל הנוגע לשילוב החברה החרדית בחברה הכללית. "ההתנגדות לתמרוץ לימודי ליבה דומה להתנגדות לפריסת תשתיות או להתנגדות לאפשר חופש לאדם מבוגר לבחור את מסלול הטלפון הנייד שלו. להתעלם מכך מתוך רצון להקים קואליציה זו שגיאה אסטרטגית ובכייה לדורות".
הוא ציין כי השקפתו דומה גם בנוגע לחברה הערבית. "אין ברירה מלבד שילוב עם חובות וזכויות מלאות", כתב השר. "זו הסיבה שממשלה עם המשותפת הייתה ונותרה אסון בעיני והצעד שלקח מנסור עבאס הוא משמעותי וחשוב. אם לא נשכיל להחזיר את הריבונות למגזר הערבי ולקיים מערך שוויוני של מסלולי שירות לכלל האזרחים לא נייצר הזדהות עם המדינה. הטובים שבישראלים לשירות צבאי והיתר למסלולי שירות לאומי.
"ההתעלמות מהכאוס במגזר הערבי הובילה לסכנה חמורה נוספת שמרחפת מעלינו: מלחמת אזרחים בין ערבים ליהודים. עסקתי במערכת הבחירות הזו ארוכות בהצבת תוכנית מסודרת להחזרת המשילות והריבונות לנגב, הגליל והערים המעורבות. אך לצערי לא מצאתי קשב לא לדיון שביקשתי לקיים על תוצאות העבר ולא לדיון על תוכניות לעתיד", הוסיף הנדל.
"לא אשקר, כואב לי. עבדתי קשה מאוד, מבוקר עד השעות הקטנות של הלילה כדי להניע מהלכים במשרד התקשורת. נלחמתי כל חיי בסדיר, במילואים ובמערכת הביטחון כדי שהמדינה הזאת תהייה בטוחה. והנה - לא שכנעתי מספיק. מנגד, גורמי שוליים שעיקרם פופוליזם – זוכים לאהדה רבה. יכולתי לשקוע בעצמי ולקטר על ההוגנות בחיים הציבוריים. אבל זו המציאות, וזה מחייב אותי לחשיבה מחודשת ולחשבון נפש.
"הימין שאני חלק ממנו רואה בשלמות העם והארץ את ייעודו. להגן על ארץ ישראל כמו שמגנים על הדמוקרטיה ועל הדמוקרטיה כמו שמגנים על עם ישראל. אנשים שמאמינים במערכות המדינה, אוהבים ומעריכים את עובדי הציבור שלנו - אך יודעים שדרושה ביקורת. לתקן, לא על מנת להרוס. זה מאבק משמעותי וחשוב שאי אפשר לוותר עליו. מאבק על אופיה של מדינת ישראל.
"אני גאה שנלחמתי מלחמות שכולם המליצו לי להימנע מהן, כי אני אייצר אויבים מבית. אני גאה שהשיקול היחיד שהוביל אותי היה טובת מדינת ישראל. אני פורש מהסבב הנוכחי עם צביטה בלב, אך עם גאווה ואהבה גדולה לעם הזה ולחברה הישראלית. אני מרגיש שזכיתי ומתחייב להמשיך לעבוד ולהשפיע על המדינה גם מבחוץ", כתב הנדל בסוף דבריו. "אני מאחל למדינת ישראל, שמסבב הבחירות הזה סוף סוף תצא ממשלה טובה, יציבה ורחבה, שתתפקד שנים רבות ושתכיל ותקבל את כלל חלקי החברה הישראלית".