ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו יחל היום (ראשון) את השיחות הקואליציוניות עם ראשי הגוש שלו, במטרה להרכיב ממשלה כמה שיותר מהר - אבל במערכת הפוליטית עדיין ממשיכים לנתח כיצד הוא הצליח לרשום ניצחון מזהיר וקאמבק לבלפור, בדרך לממשלתו השישית.
כמה מהסיבות המרכזיות לכך היו מצד אחד הפילוג הערבי והעובדה שהעבודה ומרצ לא רצו ברשימה משותפת, ומצד שני ההצלחה המסחררת של איתמר בן גביר שהובילה לזינוק של הציונות הדתית-עוצמה יהודית - אבל גם לנתניהו עצמו יש חלק גדול בניצחון שלו.
2 צפייה בגלריה
ביג 4 בחירות 2022 הצבעה הצבעות בחירה בוחרים פוליטיקאים פוליטיקאי ממשלה ממשלת ישראל מדינה
ביג 4 בחירות 2022 הצבעה הצבעות בחירה בוחרים פוליטיקאים פוליטיקאי ממשלה ממשלת ישראל מדינה
נתניהו ובן גביר מצביעים. אחוזי ההצבעה היו בין אלה שעשו את ההבדל
(צילום: רויטרס, AP, EPA)
ראש האופוזיציה נע ונד מדי יום במסגרת "ביבי בא", ופגש במעוזים השונים את תומכיו - בזמן שרוב בכירי הליכוד האחרים היו נוכחים-נפקדים מהקמפיין. אלו אמנם דורשים תיקים בכירים כעת, אבל בקמפיין עצמו זה היה בעיקר נתניהו - ואת ההצלחה של אותו קמפיין אפשר לראות במבט על אחוזי ההצבעה.
בערי המרכז, שבהן יש עתיד ניצחה גם בבחירות הפעם וגם בבחירות לפני שנה, שיעור ההצבעה היה דומה מאוד. בתל אביב (60% הצבעה), בגבעתיים (69) וברמת השרון (71) הוא היה זהה לחלוטין, ברמת גן (65), הרצליה (66) ורעננה (67) חלה עלייה מינורית של אחוז אחד.
אבל הסיפור הגדול היה שיעור ההצבעה ביתר היישובים. במעוזי הליכוד, שם חלה אשתקד צניחה באחוזי ההצבעה, נרשמה הפעם עלייה משמעותית. כך למשל בקריית שמונה (מ-57% הצבעה ל-61%), בטבריה (מ-55% ל-61%), באשדוד (מ-61% ל-64%), באשקלון (מ-58% ל-62%) ובבאר שבע, שם עלה שיעור ההצבעה מ-56% ב-2021 ל-61% השנה.
גם בערים שבהן יהדות התורה ניצחה, כמו ירושלים, בני ברק ומודיעין עילית (בשתי הערים האחרונות אחוזי ההצבעה גבוהים בהרבה ביחס לממוצע הארצי), נרשמה עלייה. זינוק עוד יותר גדול נרשם בערים הערביות הגדולות נצרת, רהט ואום אל פחם. הדבר סייע להוביל את רע"מ ואת חד"ש-תע"ל לכנסת ולהעניק לכל אחת מהן חמישה מנדטים, אבל בל"ד נשארה בחוץ - והפילוג בזבז להן למעשה שלושה מנדטים.
ארבעה מנדטים אחרים הלכו לפח לאחר שמרצ נותרה לראשונה מחוץ לכנסת, בגלל פער מזערי של אלפי קולות מאחוז החסימה. במקרה זה נתניהו יכול לשלוח את הפרחים ליו"ר העבודה מרב מיכאלי, שסירבה בכל תוקף לאיחוד עם מרצ - ונשארה עם ארבעה מנדטים, ובלי "האחות" משמאל.
גם ראש הממשלה יאיר לפיד לא חף כמובן מאשמה - הוא לא התערב כדי למנוע את הפילוג במשותפת עם הגשת הרשימות לכנסת, וכנראה שגם לא פעל מספיק כדי לכפות איחוד על מיכאלי ועל יו"ר מרצ זהבה גלאון.
שגיאה קשה נוספת שעשה לפיד נבעה מפעולה מתוחכמת אחרת של נתניהו - הדגשת חשיבות המפלגה הגדולה. ליו"ר הליכוד זה אמנם לא הספיק כדי להקטין את הציונות הדתית שטיפסה ל-14 מנדטים באדיבותו של כוכב הבחירות בן גביר, אבל לפיד החרה-החזיק אחרי נתניהו, ובעשותו כך הוביל את מרצ אל התהום. גם הניסיון של לפיד בימים האחרונים לחזור בו למעשה, לא עזר.
פורסם לראשונה: 23:51, 05.11.22