3 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי בחניכת קו המטרונית החדש בנסיעתו הראשונה בשבת
מרב מיכאלי בחניכת קו המטרונית החדש בנסיעתו הראשונה בשבת
מיכאלי בקו המטרונית שפועל בשבת
(צילום: יעל אמיר)
שלושה שבועות לפני הבחירות, הגיעה שרת התחבורה מרב מיכאלי (העבודה) בצהרי שבת כדי לחנוך את אחת הנסיעות הראשונות של קו המטרונית החדש שנוסע במסלול חלופי בימי שבת ומחבר בין נשר לבית החולים רמב"ם בחיפה.
תושבים רבים הביעו פליאה על כך ששרת התחבורה מגיעה במיוחד לעיר שהתחבורה הציבורית בשבת אינה חדשה לה, וגם ראש העיר עינת קליש-רותם וראש העיר נשר רועי לוי בחרו להיעדר מהאירוע.
בשיחה עם ynet אמר לוי כי "פתיחת המטרונית התקיימה לפני כשבועיים בטקס חגיגי במסוף יגור. נראה לי שהטקס האלטרנטיבי שערכו היום היה טקס בחירות מפלגתי. האוכלוסייה באזורנו חיה היטב תחת הסטטוס קוו מזה שנים רבות, ותמוה בעיניי לחגוג משהו שמתקיים כבר שנים".
לוי הדגיש גם כי "ההחלטה על פרויקט המטרונית והפעלתה בשבת התקבלה בתקופתו של השר ישראל כץ ומפלגות החרדיות בקואליציה לפני כשש שנים, מבלי לנסות לרקוד על ערכיו של האחר".
3 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי בחניכת קו המטרונית החדש בנסיעתו הראשונה בשבת
מרב מיכאלי בחניכת קו המטרונית החדש בנסיעתו הראשונה בשבת
מלווה בפעילי המפלגה ומאבטחים. שרת התחבורה מיכאלי
(צילום: יעל אמיר)
מיכאלי, שהגיעה לחנוך את קו 5א בליווי חברת הכנסת נעמה לזימי, חבר המפלגה רז קני ועשרות פעילים נוספים, אמרה כי "תחבורה ציבורית בשבת לא צריכה להיות מלחמה בין דתיים לחילונים, יש מקום לכולם ולכולן. הקו הזה עושה מסלול מסוים בימי חול ומסלול אחר בשבת, ולא מתקרב לשכונות דתיות וחרדיות אך מספק שירות הכרחי ומאפשר לחולות ולחולים או למשפחות להגיע לרמב"ם".
מי שהגיע למחות על הגעת השרה בשבת היה אמיר כהן, תושב שכונת נווה שאנן שצעד במשך שעה וחצי מביתו יחד עם אשתו ובנו עד לתחנת המטרונית בבת גלים. "את באה לחיפה בשבת עצמה כדי לעשות אירוע?", אמר כהן לשרה מיכאלי, "זה חץ בעיניים של הרצון לאחדות. אנחנו ניגשים לחג הסוכות, רוצים שיהיה אחדות. אתרוג, לולב, הדס וערבה".
מיכאלי השיבה לכהן ואמרה כי "בחיפה תמיד הייתה תחבורה ציבורית בשבת, בהסכמה. גם הקו הזה שחונכים כעת שהוא קו חדש, עושה מסלול אחר, ובשבת הוא לא עובר בשכונות חרדיות בחיפה, אבל הוא מספק שירות הכרחי גם לחולים וגם למי שרוצה לבוא לבקר, ולכן אין שום בעיה שכל אחד ואחת מאתנו תחיה את השבת לפי קודשה וקודשו".
3 צפייה בגלריה
רועי לוי עינת קליש רותם
רועי לוי עינת קליש רותם
בחרו להיעדר. ראשי הערים חיפה ונשר
(צילום: דוברות עיריית נשר, יובל חן)
כהן תקף את השרה על כך שהגיעה עם קבוצת אנשים שנאלצו לעבוד בשבת עבור ביקורה בחיפה ואמר שמדובר באירוע שנועד "לעשות דווקא". מיכאלי השיבה כי "להיפך, זה בעד כל אלה שאין להם רכב פרטי. משתמשות ומשתמשים בתחבורה הציבורית, ונעשה את זה בעזרת ה' בכל הארץ", ונפרדה ממשפחת כהן בשל הגעת המטרונית.
השרה מיכאלי הוסיפה כי "תחבורה ציבורית בשבת היא לא נגד, היא בעד מי שכל כך זקוקות וזקוקים לה. היא בעד חופש תנועה, בעד שכל אחד ואחת יחיו לפי איך שהם רוצים או מאמינים והיא בעיקר הדבר הנכון לעשות מבחינה חברתית, כלכלית ומוסרית כי היא הפתרון לכל מי שאין לה או לו רכב".
ח"כ נעמה לזימי, לשעבר חברת מועצת העיר חיפה, המתגוררת בשכונת קריית אליעזר והתלוותה לנסיעה במטרונית, אמרה כי כנציגת חיפה והצפון בכנסת הבטיחה לשים את העיר בראש סדר העדיפויות. "למרות שהייתה שנה לא פשוטה של חוסר שיתופי פעולה עם הנהגת העירייה, נלחמנו והצלחנו להביא הישגים לתושבי ותושבות מטרופולין חיפה - והיום אנחנו מביאים בשורה משמעותית נוספת. למטרונית 5א שתפעל גם בימי שבת יש משמעויות כלכליות וחברתיות עצומות", אמרה לזימי.
הח"כית הוסיפה כי "המטרונית תחבר בין חלקי חיפה והסביבה, תסייע בהתניידות לאוכלוסיות הוותיקות להגיע לבית החולים רמב"ם ותעודד הגעה למרכז המסחרי ביג בצ'ק פוסט. גאה להיות נציגת חיפה והצפון ברשימת העבודה לכנסת, ומבטיחה להמשיך לתת לתושבי האיזור בשורות אמיתיות".
קליש-רותם עצמה בחרה לתקוף את מיכאלי עוד לפני הביקור, ועם פרסום ההזמנה לאירוע צייצה: "סיימת להרוס את שדה התעופה של חיפה? התקדמת עם הקמת נמל הדלקים הגדול פי 6? ממשיכה לנתק את חיפה מהים בגלל החישמול העילי של מסילת הרכבת? אז איך יש לך זמן לחנוך את המטרונית נשר? או שאת באה לבדוק טמפרטורה?".