2 צפייה בגלריה
אשר דויטש
אשר דויטש
"המפלגות החרדיות לא מייצגות את דרך היהדות הנאמנה". הרב אשר דויטש
מנהיג הפלג הליטאי הירושלמי, הרב אשר דויטש, הודיע כי אנשיו לא ישתתפו בבחירות הקרובות לכנסת, כפי שנהגו בכל מערכות הבחירות האחרונות מאז 2015. בכינוס שערך הפלג אמש (חמישי) בהיכל פיס ארנה ירושלים, הסביר הרב דויטש כי המפלגות החרדיות סטו בשנים האחרונות שהתוו מנהיגיהם הרוחניים בעבר, והפכו לפשרניות בנושאים דתיים מהותיים, כמו גיוס בני ישיבות לצה"ל.
הרב הוסיף כי המפלגות אינן מייצגות את דרך "היהדות הנאמנה", שבה דבקה קהילתו. בכך מבסס הפלג את קרבתו לזרמים החרדים הקיצוניים והאנטי ציוניים, המחרימים באופן מסורתי את הבחירות מסיבות דומות. לפי הערכות שונות, הפלג הירושלמי, שפרש מהזרם החרדי המרכזי ב-2012, מונה כיום קרוב ל-30 אלף בעלי זכות הצבעה.
עיקר מאבקם הוא נגד הכוונה לקדם את חוק הגיוס, והם מתנגדים לכל המתווים שהוצעו עד עתה להסדרת מעמדם המיוחד של תלמידי הישיבות, כולל אלה שהוסכמו על ש"ס ויהדות התורה. במחנה נתניהו קיוו כי דחיקת הנושא ממרכז סדר היום הציבורי והפוליטי תרכך את אנשי הפלג, ותביא להסכמתם לחזור למשחק ולהעניק תוספת כוח משמעותית למפלגות החרדיות, ובכך להבטיח את המנדט ה-61 לגוש הימין.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
קיווה כי דחיקת חוק הגיוס מהסדר הציבורי תרכך את אנשי הפלג. נתניהו
(צילום: מוטי קמחי)
אלא שמשבר הגיוס, שגרר את ישראל לסבבי הבחירות המתמשכים, עדיין כאן, והוא "רדום" רק בגלל ארכות חוזרות ונשנות שהעניק בג"ץ למדינה להסדיר את הנושא על רקע חוסר היציבות השלטונית. הרב דויטש, שמבין זאת היטב, סתם כעת את הגולל על תקוות נתניהו והימין, ובהודעה שהייתה צפויה וידועה מראש הבהיר: "הוראתו של מרן ראש הישיבה (הרב שמואל אוירבך המנוח, המנהיג הראשון של הפלג, ק"נ) חלה גם היום". לדבריו, "לא השתנה דבר לטובה במפלגות (החרדיות) ואף יש שינוי לרעה".
נתניהו, נזכיר, תיווך בריצה המשותפת של דגל התורה ואגודת ישראל, שני הפלגים המרכיבים את יהדות התורה, לאחר שנפתרה המחלוקת הארוכה ביניהן בנוגע ללימודי הליבה. במסגרת הסיכום התחייב נתניהו כי אם ייבחר לראשות הממשלה ישווה את תקציב המוסדות החרדיים שלא לומדים ליבה לזה של החינוך הממלכתי.
חבר הכנסת משה אבוטבול מש"ס דחה אתמול בריאיון ל-ynet radio את הביקורת על ההבטחה, ואמר: "תצאו מהבועה הזו של ליבה ליבה ליבה. מי שמנפץ את הבועה שלכם זה אותו ראש ממשלה שאין לו תעודת בגרות. הוא עושה כמובן הרבה טעויות, אולי כי אין לו ליבה?".