"מי שקורא לאזרחי ישראל הערבים מחבלים - לא יתקבל בערינו": כך, במילים פשוטות וברורות, תמצת ראש העיר טייבה, שועאע מנצור מסארוה, את הרגשות הקשים במגזר הערבי לקראת מינויו האפשרי של איתמר בן גביר לתפקיד השר לביטחון הפנים. בן גביר סימן את היעד כבר לפני הבחירות, ועכשיו עם ההישג הגדול בקלפי וההכנות בסביבתו לקראת כניסה לתפקיד, התרחיש שהדאיג את המגזר הערבי מתחיל להיות ממשי.
ההתבטאויות של בן גביר בעניין מסגד אל-אקצא, וההשלכות הצפויות ברגע שהמילים יהפכו למעשים, חוזרות אצל ראשי המגזר. מסארוה תיאר: "עבור יותר ממיליארד מוסלמים ברחבי תבל, אין סוגיה רגישה יותר ממסגד אל-אקצא. ראינו בעידן שרון מה הכניסה שלו הביאה על כולנו כאזרחי מדינת ישראל, ערבים כיהודים. ראינו את המהומות בשנים האחרונות בכל פעם שעלתה לכותרות כניסה למסגד אל-אקצא. אני בטוח שהשפויים בממשלה יתעשתו וימנעו את הפרובוקציות. עוד לא הורכבה הממשלה ודברים יכולים להשתנות".

7 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
"יעשה דברים חמורים כשר": איתמר בן גביר בערב הבחירות
(צילום: עמית שאבי)
7 צפייה בגלריה
שועאע מנצור מסארוה ראש העיר טייבה בכנס INSS
שועאע מנצור מסארוה ראש העיר טייבה בכנס INSS
ראש העיר טייבה: "הפלת ממשלת השינוי הייתה טעות"
(צילום: מוטי קמחי)
7 צפייה בגלריה
עבד אלבאסט סלאמה
עבד אלבאסט סלאמה
ראש העיר קלנסואה: "עמדותיו של בן גביר יביאו למלחמה ולאינתיפאדה"
מסארוה הוסיף כי "אני לא בטוח שהממשלה הבאה תסכים לבקשותיו, במיוחד כשמדובר בתיק הכי משפיע על חיי החברה הישראלית. קשה לי להאמין שמישהו יקבל את בן גביר בחברה הערבית. דעותיו הקיצוניות מנחות אותו שנים והאידאולוגיה שלו היא זו שתנחה אותו בכל תפקיד שיכהן בו". מסארוה גם מתח ביקורת על ג'ידא רינאווי זועבי ומאזן גנאים: "לצערי החברה הערבית טעתה כשחברי הכנסת הפילו את ממשלת השינוי מבלי להציב אלטרנטיבה שלטונית. זה גרם לקטסטרופה פוליטית".
ראש העיר קלנסווה, עבד אלבאסט סלאמה, הרחיב: "אם הוא ימשיך באותן עמדות לגבי מסגד אל-אקצא אז נהיה במלחמה רצינית ואינתיפאדה. אם בן גביר יקבל את תיק ביטחון הפנים אנו נלמד איך להתייחס אליו. אנחנו עוד לא יודעים מה הכוונות שלו ומה יהיה בסוף. ראינו בעבר איך ליברמן התבטא בצורה קשה נגד האזרחים הערבים ונרגע לאחר שמונה לשר הביטחון. אני חושב שיהיה אותו הדבר עם בן גביר. לא ירשו לו להשתולל".
ראש עיר מהגליל אמר כי "מקומו של בן גביר הוא בכלא, לא בכנסת. הוא גזען ופושע מסוכן. ראינו איך הוא שולף נשק ומאיים באמצעותו על אזרחים. אם הוא יקבל את תיק ביטחון הפנים אני אישית לא מוכן לקבל אותו אצלי ולא לשבת איתו, אפילו אם התנאי הוא להפסיק את עבודתי".
7 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר שולף אקדח בשייח ג'ראח לאחר שיודו לעברו אבנים
איתמר בן גביר שולף אקדח בשייח ג'ראח לאחר שיודו לעברו אבנים
בן גביר עם אקדח שלוף בהתפרעויות בשיח ג'ראח בחודש שעבר
(צילום: זושא לוסטיג, חדשות כל העולם )
7 צפייה בגלריה
ראשי הרשויות הערביות על החשש מעליית איתמר בן גביר
ראשי הרשויות הערביות על החשש מעליית איתמר בן גביר
תושב ג'סר א-זרקא ריאד עמאש: "אני לא דתי, אך מוכן למות כשהיד למען אל-אקצא"
(צילום: שמיר אלבז)
החשש מורגש לא רק בלשכות ראשי הערים. גם ברחוב הערבי אזרחים רבים מודאגים ממינויו של בן גביר לתפקיד הרגיש, שדורש הרבה נקודות השקה עם המגזר. ריאד עמאש, תושב ג'סר א-זרקא, אמר: "בן גביר דורש תפילת יהודים במסגד אל-אקצא. הוא צריך להבין שאם הוא יפגע באל-אקצא הוא לא יפגע בי לבד, אלא בכל המוסלמים בעולם. תהיה מלחמה ומדינת ישראל תיכנס לפיצוץ רציני וקשה. תהיה תגובה. אני בעצמי אלחם ומוכן למות כשהיד למען מסגד אל-אקצא - למרות שאני לא דתי. באמונה שלנו אין פחד מהמוות ואם בן גביר רוצה מלחמה, שינסה".
עמאש פטר את ההתבטאויות המתסיסות של תקופת הבחירות, אך אמר גם הוא כי אינו מאמין שבן גביר ראוי לתפקיד השר לביטחון הפנים. "הדיבורים לפני ואחרי הבחירות הם לא אותו הדבר. בן גביר הוא פוליטיקאי. הוא לא מדאיג אותנו אלא להיפך, אולי הוא יותר אמיתי מאחמד טיבי ואיימן עודה וכל חברי הכנסת האחרים שנכשלים כמעט 30 שנה. אולי בן גביר ישנה את הכול, למרות שאני לא חושב שהוא יכול למגר את הפשיעה והרציחות בחברה הערבית. אני גם לא חושב שנתניהו יכול לקבל אותו לתפקיד הזה", אמר.
באום אל פחם, מעוז המפלגות הערביות, רק כשליש מהתושבים הצביעו בבחירות האחרונות, ואלו שמימשו את זכות ההצבעה שלהם הצביעו לבל"ד ולחד"ש-תע"ל. עם זאת, התושבים הופתעו מהתחזקותם של בן גביר וסמוטריץ'. תושב העיר, הפעיל החברתי מוחמד אגברייה, אמר גם הוא כי "החשש הכי גדול הוא שבן גביר יפגע במסגד אל-אקצא, שהוא קו אדום. למעשים אלו יהיו השלכות קשות, ולכן הגורמים האחרים בממשלה ובכנסת צריכים להזהיר אותו מכל ההתפרעויות שלו".
עם זאת, גם אגברייה סבור שתקדים ליברמן יכול לחזור על עצמו: "גם הוא איים על האזרחים הערבים ולא עשה כלום. כבר היו פוליטיקאים שרצו להעביר אותנו לשטחים, אבל בסוף זה לא קרה. אנחנו מודאגים אבל לא כל מה שאומרים בשטח יתורגם. יש לשרים גבול, ובן גביר לא יכול לעשות את כל מה שעולה לו בראש. הוא גזען, מדבר באלימות נגד הערבים ומחמם את האווירה. אני מקווה שלא יתנהג כך אם יהפוך לשר. יכול להיות שיש לו כוונות לשינוי בעניין הפשיעה, וזה מה שרוצים ברחוב הערבי".
7 צפייה בגלריה
ראשי הרשויות הערביות על החשש מעליית איתמר בן גביר
ראשי הרשויות הערביות על החשש מעליית איתמר בן גביר
תושב אום אל פחם מוחמד אגברייה: "הגורמים האחרים בממשלה צריכים לרסן את בן גביר"
(צילום: שמיר אלבז)
למרות האופטימיות הזהירה של אגברייה, לא כול תושבי אום אל פחם מוכנים לחכות ולראות מה יהיה. עו"ד עלי ג'בארין, חבר עיריית אום אל פחם אמר, כי "אין סכנה גדולה יותר מלתת את תיק ביטחון הפנים לבן גביר. זאת תהיה טעות גדולה אם נתניהו ייכנע לדרישה הזו. איך יכול להיות שבן אדם שהורשע במעשים פליליים וידו קלה על ההדק יקבל תפקיד כזה?
"הביקורת לא תגיע רק מצד האזרחים הערבים. בן גביר הוא אדם מסוכן. אסור שיהיה בשום תפקיד בממשלה שמשרתת את כל האזרחים במדינה. אם הוא ימשיך את מעשיו באל-אקצא הוא יביא עלינו מלחמה. כולנו יודעים שהמקום הזה הוא הכי קדוש וכל פגיעה בו תבעיר את השטח".
פעיל חברתי תושב המשולש הזהיר כי "התנהגותו של בן גביר לא תשתנה גם אם ימונה לשר לביטחון הפנים. העמדות שלו יביאו לעוד פיגועים ואולי האזרחים הערבים יהיו שותפים במעשים מתוך כעס על חומרת הפגיעה באל-אקצא. על הממשלה הזו להיזהר ולא לאפשר לבן גביר וכל הגזענים לשלוט כי הם רק יקלקלו את היחסים ויגבירו את הגזענות והמתיחות".
7 צפייה בגלריה
ראשי הרשויות הערביות על החשש מעליית איתמר בן גביר
ראשי הרשויות הערביות על החשש מעליית איתמר בן גביר
חבר עיריית אום אל פחם עלי ג'בארין: "אין סכנה גדולה יותר מבן גביר"
(צילום: שמיר אלבז)
פעיל אחר מהצפון אמר: "כולנו יודעים שבן גביר לא מתאים לאף תפקיד בממשלה. בחברה שלנו הוא לא מתאים אפילו לתפקיד המנקה. הוא זכה לתמיכה בבחירות בגלל הרעש שעשה, אך מעשית הוא לא תרם כלום. כשר לביטחון הפנים הוא מסוגל להשתולל ולגרום להעלאת אחוז הפשיעה והרציחות, כי הוא לא ראוי ולא יפעל לטובת האינטרס שלנו. אם המדינה הזו רוצה שקט, עליה להרחיק את בן גביר ואנשיו מתפקידים הנוגעים לאזרחים הערבים".
אשרף עומר, תושב כפר כנא, אמר כי "לבן גביר הגזען אין מקום בחברה הערבית. כשר לביטחון הפנים הוא בטוח יגרום למלחמה. לא נקבל אותו, ונפגין אם יחשוב לבקר את היישוב. ראינו איך הוא מתנהג ותומך בכל מי שאומר 'מוות לערבים'. הוא תמיד מקווה שנמות בכל מחיר". סמיר איסמעיל, תושב נחף, הדהד את דבריו: "אין לבן גביר בושה. הוא מאיים בנשק על אזרחים ודורש לקבל את תיק ביטחון הפנים. הוא שקרן ומסוכן. אנחנו אויבים בשבילו. הוא שונא אותנו, וכשר הוא ישתגע ויעשה דברים חמורים יותר".
חבר הכנסת לשעבר יוסף ג'בארין (חד"ש) נאם מיד לאחר קבלת התוצאות: "אנחנו לא מפחדים מבן גביר ולא מסמוטריץ' ולא מנתניהו. העם שלנו חזק העם, נוכל לאתגר את בן גביר, ואום אל פחם תישאר סלע מרכזי במאבק". עם זאת, מזכיר חד"ש באום אל פחם, מוחמד אבו עמאד, הביע דאגה מהתחזקותו של בן גביר. "הזהרנו ואמרנו 'לכו להצביע' כי אנחנו מפחדים מהימין הקיצוני שיעלה לשלטון, במיוחד בן גביר שלא רוצה אותנו במדינה", הוא אמר. "הוא אפילו לא רוצה שנניף את הדגל הפלסטיני, שהוא סמל לכל הערבים שחיים כאן".