12,495 הקלפיות ברחבי הארץ נפתחו ב-07:00 בבוקר (יום ג') ו-6,788,804 אזרחי ישראל ייצאו לממש את זכותם ולהצביע בבחירות לכנסת ה-25.
לו"ז לוח זמנים בחירות 2022
ברוב המקומות הקלפיות יהיו פתוחות עד 22:00. ביישובים קטנים, שבהם מתגוררים פחות מ-350 תושבים, ההצבעה תתקיים בין השעות 20:00-08:00. כך גם בבתי החולים ובבתי הסוהר והמעצר. קלפיות חולי הקורונה ייפתחו ב-8:00 וייסגרו ב-19:00. כל מי שיגיע לקלפי לפני שעת הסגירה יוכל להצביע, גם אם לא הספיק להיכנס מאחורי הפרגוד.
אלו המפלגות המרכזיות שתוכלו להצביע להן:
הליכוד הוקמה כמערך מפלגות בשנת 1973 לקראת הבחירות לכנסת ה-8 שכלל את חירות, המפלגה הליברלית, המרכז החופשי, הרשימה הממלכתית ותנועת העבודה למען ארץ ישראל השלמה. בשנת 1977 המפלגה עלתה לראשונה לשלטון, בראשות מנחם בגין, במה שכונה לימים "המהפך".
היו"ר: בנימין נתניהו, ראש האופוזיציה, נולד בתל אביב ב-1949, גדל בירושלים ואת שנות התיכון העביר בארה"ב בעקבות המחקרים שערך אביו, פרופסור בן-ציון נתניהו. ב-1967 הוא התגייס לסיירת מטכ"ל והשתחרר מצה"ל ב-1972. לאחר מלחמת יום הכיפורים, שבה השתתף, הועלה לדרגת סגן.
נתניהו כיהן כציר המדיני בשגרירות ישראל בוושינגטון וכן כשגריר באו"ם. ב-1988 הצטרף לפוליטיקה דרך תנועת הליכוד וב-1993 כבש את ראשות המפלגה ושלוש שנים לאחר מכן ניצח בבחירות לראשות הממשלה.
ב-1999 פרש נתניהו מהפוליטיקה, אך אחרי כשלוש שנים חזר כשר החוץ ולאחר מכן כשר האוצר. בשנת 2009 נבחר נתניהו בשנית לראשות הממשלה וכיהן בתפקיד עד ליוני 2021. נתניהו הוא ראש הממשלה הישראלי שכיהן במשך הכי הרבה זמן.
בינואר 2020 הוגש נגד נתניהו כתב אישום בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים ב"פרשיות האלפים".
מנהיגים בולטים: מנחם בגין, יצחק שמיר ואריאל שרון.
יש עתיד הוקמה לקראת הבחירות לכנסת ה-19 על ידי העיתונאי יאיר לפיד, שעומד בראשה עד היום. במשך שלוש מערכות בחירות רצופות התמודדה יחד עם מפלגת חוסן לישראל ברשימת "כחול לבן".
היו"ר: יאיר לפיד, ראש הממשלה, נולד ב-1963 לסופרת שולמית לפיד והעיתונאי והפוליטיקאי טומי לפיד. הוא סיים את התיכון ללא זכאות לתעודת בגרות, וב-2011 נרשם למסלול דוקטורט מבלי שהיה לו תואר אקדמי – ולבסוף נאלץ לפרוש מהמסלול בשל כך.
בצבא שירת ביחידת נ"מ ומטעמים רפואיים ירד לו הפרופיל ואת רוב שירותו הצבאי העביר ככתב בעיתון "במחנה". לאחר השחרור ערך את המקומון "עיתון תל אביב", ובמהלך שנות התשעים החל בכתיבת טור שבועי במוסף "7 ימים" של ידיעות אחרונות.
במקביל, הנחה לפיד תוכניות אירוח וראיונות, המובילה בהן "יאיר לפיד" ששודרה בערוץ 2. בינואר 2008 החל להגיש את "אולפן שישי" של חדשות 2, תפקיד שעשה עד שנכנס לפוליטיקה.
לפיד כתב 12 ספרים, כתב שירים ותרגם לעברית שירים כמו "תישאר צעיר לנצח".
לקראת הבחירות לכנסת ה-19 הקים לפיד את "יש עתיד", ולאחריהן מונה לשר האוצר בממשלת נתניהו השלישית. בדצמבר 2014 הוא פוטר מהממשלה על ידי נתניהו. לפי סיכומי המשטרה, לפיד הוא עד מפתח בתיק 1000, שבו מואשם נתניהו במרמה והפרת אמונים.
לקראת הבחירות לכנסת ה-21 היה ממקימי רשימת "כחול לבן" בראשות בני גנץ, שהחזיקה מעמד במשך שלושה סבבי בחירות, עד שגנץ החליט להיכנס לממשלה ולפיד עזב את רשימתם המשותפת.
בבחירות לכנסת ה-24 הצליח להקים ממשלה רחבה בראשות נפתלי בנט, ולפיד מונה לראש הממשלה החליפי ושר החוץ. לאחר שהממשלה נכשלה בהעברת תקציב המדינה, הכנסת פוזרה ולפיד מונה לעמוד בראש ממשלת המעבר.
אישים בולטים: יאיר לפיד, שי פירון, מאיר כהן.
הציונות הדתית-עוצמה יהודית היא רשימה משותפת של שתי מפלגות הימין הדתיות, בראשות בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר. למרות הריצה המשותפת בבחירות הקודמות, השניים הסכימו לרוץ יחד בבחירות לכנסת ה-25 רק לאחר משא ומתן עיקש וממושך. ברגע האחרון הצטרפה לרשימה המשותפת גם מפלגת "נעם" של הזרם החרד"לי בציונות הדתית.
היו"ר: בצלאל סמוטריץ' נולד ב-1980 ביישוב חיספין שברמת הגולן, ואת רוב ילדותו העביר ביישוב בית אל שבבנימין. לאחר התיכון הוא למד בישיבת "מרכז הרב" בירושלים ובישיבה הגבוהה שבקדומים. במקביל ללימודיו בישיבה הוא עשה תואר ראשון במשפטים והוסמך כעורך דין. את שירותו הצבאי, במשך כשנה וחצי, העביר כעוזר ראש זירת מרכז בחטיבת המבצעים של המטה הכללי.
לקראת הבחירות לכנסת ה-20 הוצב סמוטריץ' ברשימת "הבית היהודי" מטעם מפלגת האיחוד הלאומי, ונכנס לכנסת. בבחירות שנערכו לראשות האיחוד הלאומי בינואר 2019 הוא גבר על היו"ר אורי אריאל וזכה בתפקיד.
באותן בחירות הוצב במקום השני ב"איחוד מפלגות הימין" שכלל את האיחוד הלאומי, הבית היהודי ועוצמה יהודית בבלוק טכני. הוא נכנס לממשלה ומונה לשר התחבורה, תפקיד שבו כיהן עד לבחירות הקודמות.
בבחירות 2020 התמודד ברשימת "ימינה" ויחד עם בנט החליט שלא להיכנס לממשלה ולהישאר באופוזיציה. לקראת הבחירות לכנסת ה-24 עזב את בנט והודיע על שינוי שם המפלגה מ"האיחוד הלאומי" ל"ציונות הדתית".
בבחירות הנוכחיות, כמו אלו הקודמות, הוא מתמודד ברשימה אחת יחד עם עוצמה יהודית ומפלגת נעם.
מועמדים בולטים: בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר, אורית סטרוק.
רשימת המחנה הממלכתי הוקמה לקראת הבחירות לכנסת ה-25 מאיחוד של "כחול לבן" בראשות בני גנץ ו"תקווה חדשה" בראשות גדעון סער. אל השניים הצטרף גם הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט.
היו"ר: בני גנץ, שר הביטחון, נולד ב-1959 ביישוב כפר אחים והתחנך בישיבת אור עציון ובהמשך בפנימייה הצבאית בכפר הירוק. ב-1977 התגייס לצה"ל והתנדב לחטיבת הצנחנים, בין תפקידיו הבולטים: מפקד יחידת שלדג, מח"ט הצנחנים, מפקד יחידת הקישור ללבנון.
בשנת 2000 מונה גנץ לפקד על אוגדת יהודה ושומרון ושנה אחר כך הועלה לדרגת אלוף ופיקד על הגיס הצפוני. שנה אחר כך מונה לאלוף פיקוד הצפון ושירת בתפקידים נוספים כאלוף.
בשנת 2011 מונה לתפקיד הרמטכ"ל ה-20 של צה"ל, לאחר שמינויו של יואב גלנט לתפקיד נפסל על ידי ועדת טירקל. במהלך כהונתו פיקד על מבצע עמוד ענן ומבצע צוק איתן.
ב-2015 השתחרר גנץ מהצבא והיה מעורב בכמה יוזמות חינוכיות. במסגרת זו הוא כיהן כיו"ר עמותת בן גוריון בשדה בוקר. בנוסף הוא מונה ליו"ר חברת ההיי-טק "המימד החמישי" שנסגרה ב-2018 וכן כדירקטור בחברת אלרון.
בבחירות לכנסת ה-21 הוא הוביל את רשימת "כחול לבן" והשיג תוצאה יפה אך לא הצליח להרכיב ממשלה. אחרי שלוש מערכות בחירות הוא נכנס לממשלה פריטטית עם נתניהו בתור ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון. לאחר הבחירות לכנסת ה-24 הוא הצטרף לממשלת האחדות בראשות נפתלי בנט כשר הביטחון.
מועמדים בולטים: בני גנץ, גדעון סער, גדי איזנקוט.
ש"ס הוקמה כמפלגה ארצית ב-1984 בעקבות תחושתם של החרדים הספרדים כי הם מקופחים בהשוואה לאשכנזים. במקביל להקמת המפלגה הוקמה מועצת חכמי התורה בראשות הרב עובדיה יוסף.
היו"ר: אריה דרעי נולד במקנס שבמרוקו ב-1959 וכשהיה בן תשע עלתה משפחתו לישראל והשתקעה בבת ים. בשנת 1984 שימש כמזכיר מועצת חכמי התורה של ש"ס, שנה לאחר מכן הוא היה עוזר שר הפנים יצחק פרץ ובסוף אותה השנה מונה למזכ"ל התנועה.
בשנת 1986 הוא התגייס לשירות צבאי מקוצר של שלושה חודשים בצה"ל ולאחר שחרורו מונה למנכ"ל משרד הפנים. אחרי הבחירות לכנסת ה-12 הוא מונה לתפקיד שר הפנים ויו"ר תנועת ש"ס וכיהן בתפקידים הללו במשך שלוש קדנציות.
בשנת 1993 הוגש נגד דרעי כתב אישום בגין עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים. שש שנים לאחר מכן הוא הורשע במרבית העבירות ונגזרו עליו ארבע שנות מאסר בפועל. הוא החל לרצות את עונשו בכלא מעשיהו בספטמבר 2000 ובשנת 2003 שוחרר מהכלא.
ב-2012 הוא הוחזר לש"ס על ידי הרב עובדיה יוסף ומונה לעמוד בראשות המפלגה. ב-2015 הוא מונה לשר הכלכלה והשר לפיתוח הנגב, הגליל והפריפריה. שנה לאחר מכן, עם התפטרותו של סילבן שלום, מונה דרעי לתפקיד שר הפנים והשר לפיתוח הנגב, הגליל והפריפריה.
בינואר 2022 דרעי הודה והורשע בביצוע עבירות מס במסגרת הסדר טיעון, נגזרו עליו קנס ומאסר על תנאי והוא התפטר מהכנסת.
מנהיגים בולטים: אריה דרעי, אלי ישי, אריאל אטיאס, יצחק פרץ.
יהדות התורה היא רשימה משותפת למפלגות החרדיות האשכנזיות אגודת ישראל ודגל התורה. שתי המפלגות החלו לרוץ יחד מהבחירות לכנסת ה-13 שנערכו ב-1992. לקראת הבחירות הנוכחיות היו ויכוחים מרים בין המפלגות, וכמעט שהן רצו בנפרד. בעקבות התערבות יו"ר הליכוד נתניהו, המפלגות חזרו לשתף פעולה.
היו"ר: יצחק גולדקנופף נולד בירושלים ב-1951, אביו היה סגן ראש העיר ירושלים ומלחין החצר של חסידות גור. הוא למד בכולל גור לאברכים מצטיינים, השתלם להוראה והוסמך לרבנות.
בשנת 1970 הקים את תנועת הנוער "נר ישראל" של אגודת ישראל, ויותר מעשור מאוחר יותר ייסד את מרכז איגוד תלמודי התורה, המייצג כ-170 תלמודי תורה.
מינואר 1989 עמד גולדקנופף בראש רשת גני הילדים ומעונות היום "בית יעקב", לאחר שהחליף בתפקיד את אביו. שש שנים מאוחר יותר הקים גולדקנופף את "פתחיה" – רשת מוסדות לחינוך מיוחד.
בשנת 1999 כיהן גולדקנופף כמזכיר "ועדת הרבנים למען קדושת השבת". במסגרת תפקיד זה הוא הוביל מאבקים נגד אל על, "שפע שוק" ומפעל פיניציה. ארבע שנים מאוחר יותר הוא נבחר כחבר מועצת העיר ירושלים.
ביוני 2022 החליט האדמו"ר מגור כי החל בבחירות לכנסת ה-25 גולדקנופף ייצג את החסידות במקום השר לשעבר יעקב ליצמן. בעקבות כך, הוא הוצב בראש רשימת "יהדות התורה" לכנסת.
מנהיגים בולטים: יעקב ליצמן, משה גפני, מנחם פרוש.
ישראל ביתנו הוקמה ב-1999 על ידי אביגדור ליברמן והחלה את דרכה כמפלגה שפנתה בעיקר לעולים מברית המועצות לשעבר. במהלך השנים היא רצה עם האיחוד הלאומי והליכוד.
היו"ר: אביגדור ליברמן, שר האוצר, נולד במולדובה ב-1958 ובגיל 20 עלה עם משפחתו לישראל. הוא שירת בצה"ל כמש"ק הגנה מרחבית בממשל הצבאי בחברון בשירות מקוצר של שנה. לאחר מכן שירת בחיל התותחנים במילואים.
ב-1992, לאחר ניצחון נתניהו בפריימריז של הליכוד, הוא מונה ליו"ר התנועה. ב-1996 למנכ"ל משרד ראש הממשלה, בכהונתו הראשונה של נתניהו. בשנת 1998 פנה לשוק הפרטי. בינואר 1999 הקים ליברמן את "ישראל ביתנו" ומונה לתפקיד שר התשתיות הלאומיות. בקדנציה אחר כך הוא מונה לשר התחבורה, אך פוטר על ידי ראש הממשלה אריאל שרון בגלל שהתנגד לתוכנית ההתנתקות.
ב-2006 מונה לסגן ראש הממשלה והשר לעניינים אסטרטגיים וב-2009 מונה לשר החוץ, אך התפטר לאחר שהועמד לדין בפרשת השגריר בבלארוס. הוא זוכה מהאישומים וחזר למשרד. תפקידו האחרון בממשלה היה שר הביטחון, תפקיד שממנו התפטר לאחר כשנתיים וחצי בשל מחלוקת בנוגע למצב הביטחוני בדרום הארץ.
לאחר הבחירות לכנסת ה-24 הוא הצטרף לממשלת האחדות בראשות נפתלי בנט ומונה לשר האוצר.
מנהיגים בולטים: אביגדור ליברמן, סופה לנדבר, עודד פורר.
העבודה נוסדה בשנת 1968 בעקבות איחוד בין מפא"י, אחדות העבודה ורפ"י. עד הבחירות לכנסת ה-12 היא התמודדה במסגרת רשימת המערך ומאז 1992 היא מתמודדת לרוב באופן עצמאי.
היו"ר: מרב מיכאלי, שרת התחבורה, נולדה ב-1966 בפתח תקווה ולפני הגיוס יצאה לשנת שירות מטעם הצופים בירוחם. מיכאלי היא נכדתו של ד"ר ישראל קסטנר, חבר ועד העזרה וההצלה בבודפשט בזמן השואה.
את שירותה הצבאי העבירה בגלי צה"ל כקריינית ומגישה, והייתה שותפה בין היתר להקמת גלגלצ ולאחר מכן גם "רדיו תל אביב". במהלך השנים היא הגישה תוכניות שונות בטלוויזיה בהן "רואים 6/6" ו"שישי חי". בשנת 1997 הקימה מיכאלי את שדולת "עזרת נשים" לקידום מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית וכן שימשה כחברת הנהלה בשדולת הנשים בישראל.
ב-2010 עוררה סערה לאחר שבדיון רדיופוני על חטיפת גלעד שליטה היא אמרה: "אני חושבת שנשים לא צריכות לשלוח את ילדיהן לצבא כשהשלטון לא עושה מאמצים". לאחר מכן סייגה את הדברים וטענה כי הם נאמרו בשאיפה לשלום ולא כקריאת סרבנות.
מיכאלי התמודדה לראשונה ברשימת העבודה בבחירות לכנסת ה-19 ומאז הופיעה כל פעם בעשירייה הראשונה של מפלגת העבודה. בינואר 2021 דרשה את קיום הבחירות המקדימות לראשות המפלגה, ניצחה בהן, ומאז עומדת בראשות המפלגה. לאחר הבחירות לכנסת ה-24 הצטרפה המפלגה לממשלה ומיכאלי מונתה לשרת התחבורה.
מנהיגים בולטים: לוי אשכול, גולדה מאיר, יצחק רבין, שמעון פרס, אהוד ברק.
מרצ החלה את דרכה ב-1992 כרשימה משותפת של מפלגות רצ, מפ"ם ושינוי. שלוש המפלגות המשיכו להתקיים כחטיבות נפרדות עד למיזוגן המלא והפיכת מרצ למפלגה ב-1997.
היו"ר: זהבה גלאון נולדה ב-1956 בווילנה שבליטא בשם זלטה שניפצקי. כשהייתה בת 4 עלתה יחד משפחתה למעברה בישראל, ולאחר מכן עברה המשפחה לפתח תקווה. גלאון שירתה בצבא כפקידה בחטיבת הצנחנים והשתחררה בדרגת סמל.
בשנות ה-80 של המאה הקודמת הייתה גלאון ממובילי ההפגנות לפתיחת קולנוע "היכל" בפתח תקווה בערבי שבת. ב-1989 הייתה גלאון ממייסדי "בצלם" והמנכ"לית הראשונה של הארגון.
בשנת 1999 נבחרה לראשונה כחברת כנסת ברשימת מרצ וכיהנה בתפקיד עד בחירות 2009. לאחר כשנתיים הפסקה מהכנסת היא חזרה למשכן בעקבות התפטרותו של ח"כ חיים אורון.
בפברואר 2012 נבחרה גלאון לראשונה כיושבת ראש מפלגת מרצ, תפקיד שבו כיהנה עד פברואר 2018. מספר חודשים קודם לכן התפטרה מתפקידה כחברת כנסת. לאחר שפרשה מהחיים הפוליטיים הקימה גלאון את מכון זולת לשוויון וזכויות אדם.
ביולי 2022 הודיעה גלאון על התמודדות מחדש על ראשות מפלגת מרצ, והיא ניצחה בבחירות המקדימות את יאיר גולן.
מנהיגים בולטים: שולמית אלוני, יוסי שריד, אמנון רובינשטיין, יוסי ביילין.
רשימת חד"ש-תע"ל כוללת שתיים מהמפלגות שהתמודדו עד לאחרונה במסגרת הרשימה המשותפת. תע"ל הוקמה על ידי אחמד טיבי ומ-1999 היא התמודדה תמיד עם מפלגות אחרות. מפלגת חד"ש הוקמה ב-1977 והתבססה על רק"ח ותנועות נוספות כמו הפנתרים השחורים. חד"ש היא רשימה ערבית-יהודית וברשימתה נמצאים מועמדים יהודים וערבים כאחד.
היו"ר: איימן עודה נולד בשנת 1975 בחיפה. הוא למד משפטים באוניברסיטת ניקולאיה טיטולסקו ברומניה ובשנת 2001 עבר בהצלחה את מבחן לשכת עורכי הדין בישראל.
בשנת 1998 מונה לחבר מועצת העיר חיפה מטעם חד"ש. ב-2003 הוא עבד כמנהל פרויקטים בעמותת סיכוי וכן כחבר הנהלה בתיאטרון אל-מידאן בחיפה. ב-2006 נבחר עודה לתפקיד מזכ"ל מפלגת חד"ש וכיהן בתפקיד במשך תשע שנים.
בבחירות לכנסת ה-20 הוא עמד בראש הרשימה הערבית המשותפת שכללה את ארבע המפלגות המרכזיות במגזר הערבי וזכתה למספר רב של מנדטים.
מאז עמד בסבבי הבחירות האחרונים פעם בראש רשימת חד"ש-תע"ל ופעמיים בראש הרשימה המשותפת. בבחירות האחרונות הרשימה המשותפת כללה את חד"ש, תע"ל ובל"ד, אך לקראת הבחירות הנוכחיות החליטו חד"ש ותע"ל לרוץ יחד, ללא בל"ד.
מועמדים בולטים: איימן עודה, אחמד טיבי, עאידה תומא-סלימאן.
הרשימה הערבית המאוחדת (רע"ם) הוקמה לקראת הבחירות לכנסת ה-14 והתמודדה לרוב יחד עם מפלגות נוספות. רע"ם היא המפלגה הערבית הראשונה שהייתה חברה בקואליציה במדינת ישראל.
היו"ר: מנסור עבאס נולד ב-1974 בכפר מרר שבגליל, שם הוא מתגורר גם כיום. הוא למד רפואת שיניים באוניברסיטה העברית בירושלים, ובסוף שנות התשעים עמד בראש ועד הסטודנטים הערבים באוניברסיטה.
עבאס הגה וחיבר את אמנת התנועה האיסלאמית, ומ-2010 הוא מכהן כסגן יושב-ראש הפלג הדרומי של התנועה. הוא נכנס לראשונה לכנסת בבחירות אפריל 2019 לאחר שנבחר ב-2018 לתפקיד יו"ר רע"ם.
בעקבות חילוקי דעות עם חבריו לרשימה המשותפת, הודיע עבאס שרע"ם תרוץ בנפרד בבחירות 2021. לאחר הבחירות הוא הצטרף לקואליציה אך לא היה בתפקיד שר או סגן שר. בזמן כהונת ממשלת האחדות, הצהיר עבאס מספר פעמים כי הוא מכיר בכך שישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית.
מועמדים בולטים: מנסור עבאס, וליד טהא.
רשימת בית יהודי בנויה על יסודותיה של מפלגת "הבית היהודי", היורשת של המפד"ל המיתולוגית, ועל רשימת "הרוח הציונית" בראשות איילת שקד.
היו"ר: איילת שקד, שרת המשפטים, נולדה ב-1976 וגדלה בשיכון בבלי בצפון תל אביב, בשירותה הצבאי שימשה כמש"קית חינוך בחטיבת גולני.
בשנת 2006 היא מונתה כמנהלת לשכתו של בנימין נתניהו, שהיה אז יו"ר האופוזיציה. היא הביאה ללשכה את נפתלי בנט, והשניים פרשו ממנה אחרי כשנתיים. בתחילת 2010 הקימה יחד עם בנט את תנועת "ישראל שלי", שפעלה בעיקר ברשתות החברתיות בתחום הציונות וההסברה.
בנובמבר 2012 היא התמודדה בפריימריז לרשימת "הבית היהודי", נבחרה במקום השלישי, והייתה לחברת הכנסת החילונית הראשונה במפלגה. בבחירות לכנסת ה-20 הגיעה שקד למקום הראשון בפריימריז של "הבית היהודי" ולאחריהן היא מונתה לשרת המשפטים ועמדה בראש ועדת השרים לענייני חקיקה.
בבחירות אפריל 2019 היא התמודדה יחד עם בנט בראשות "הימין החדש", אך המפלגה לא עברה את אחוז החסימה. פחות מחודשיים לפני הבחירות לכנסת ה-22 היא מונתה לעמוד בראשות "הימין החדש" ולהוביל את המפלגה.
לאחר הבחירות לכנסת ה-24 היא נכנסה יחד עם חברי ימינה לממשלת האחדות בראשות יו"ר המפלגה נפתלי בנט, ומונתה לשרת הפנים.
מועמדים בולטים: איילת שקד, יוסי ברודני וניצנה דרשן-לייטנר.
בל"ד (הברית הלאומית הדמוקרטית) הוקמה בשנת 1996 ועלתה לא פעם לכותרות, בין היתר בעקבות חברי הכנסת מטעמה עזמי בשארה וחנין זועבי. בעקבות חילוקי דעות בין המפלגה לחברותיה ברשימה המשותפת, רצה בל"ד לבד בבחירות הקרובות.
היו"ר: סאמי אבו שחאדה נולד בלוד ב-1975 למשפחה יפואית שורשית שנאלצה לעזוב את העיר בעקבות סכסוך קרקעות. אחרי מספר שנים הוא חזר עם משפחתו ליפו, ולמד בתיכון טרה סנטה האיטלקי-נוצרי.
אבו שחאדה למד תואר ראשון בהיסטוריה ומדע המדינה ותואר שני בהיסטוריה של המזרח התיכון באוניברסיטת תל אביב. הוא גם החל בלימודי הדוקטורט, אך לא הצליח להשלים את הלימודים בשל לקות הראייה שלו והעיסוקים הפוליטיים.
בשנת 1995 החל להדריך טיולים ביפו, ובמקביל עסק במשך מספר שנים בהוראת ההיסטוריה ומדעי המדינה בבתי ספר בעיר. הוא שימש כחבר הנהלה במספר עמותות מקומיות וארציות בהן האגודה לתרבות עברית וקרן עדאללה.
בשנת 2010 הוא נבחר למועצת העיר תל אביב יפו מטעם בל"ד, תפקיד שבו כיהן במשך כשלוש שנים. בבחירות ספטמבר 2019 הוא הוצב במקום ה-13 ברשימה המשותפת מטעם המפלגה וכיהן לראשונה כחבר כנסת.
בינואר 2022 ניצח בבחירות לראשות המפלגה והוצב תחילה במקום השלישי ברשימה המשותפת, אך בעקבות חילוקי דעות בין המפלגות בל"ד רצה לבדה.
מנהיגים בולטים: עזמי בשארה, חנין זועבי.