יו"ר רשימת הציונות הדתית-עוצמה יהודית בצלאל סמוטריץ' התייחס היום (חמישי) ב-ynet radio לשירותו בצה"ל, על רקע המחלוקת סביב שירותו של ראש הממשלה יאיר לפיד. "אני יכול להיות שר ביטחון", קבע סמוטריץ'. "השירות הצבאי שלי הכין אותי הרבה יותר לזה מאשר דברים אחרים".
סמוטריץ', שהתגייס לצבא בגיל 28 לשירות קצר של שנה וארבעה חודשים, שימש בצה"ל כעוזר של ראש זירת מרכז בחטיבת המבצעים של המטה הכללי. "זה תפקיד משמעותי, ובני גנץ פגש אותי לא פעם ולא פעמיים כשהייתי שם בתפקידו כסגן רמטכ"ל. "נכון, לא זכיתי להיות לוחם קרבי ולא רצתי על ג'בלאות, אבל כן הייתי במרכז העצבים של הצבא, במטה הכללי. במקומות ששם יושבים ומנהלים את הצבא, מקבלים את ההחלטות וכותבים את התכניות האופרטיביות. עשיתי שם תפקיד מאוד משמעותי שאני לא יכול ולא רוצה לפרט".
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
"צריך שר ביטחון אזרח". סמוטריץ'
(צילום: מוטי קמחי)
כשנשאל מדוע לועגים לשירות הצבאי שלו, השיב: "זה נכון שעשיתי אותו בגיל מבוגר, זה נכון שעשיתי שירות יחסית מקוצר ולא שלוש שנים כפי שעושים בני ישיבות. שירתתי שנה וארבעה חודשים. סוג של הסדר כמו שעושים הרבה מאוד מבני הציונות הדתית שמשלבים לימוד תורה בצורה משמעותית יחד עם השירות הצבאי. משתדלים לעשות אותו הכי טוב שאפשר. אסטרטגיות של להבין מה זה צבא ואיך מנהלים אותו, ממה הוא בנוי, מה תפיסות ההפעלה שלו, מה התכניות האופרטיביות שלו, אני חושב שאני מכיר הרבה יותר אפילו ממח"ט סטנדרטי. ראיתי את הצבא מלמעלה".
לדברי סמוטריץ', "אני חושב שצריך שיהיה שר ביטחון אזרח במדינת ישראל. תיקחו את משה ארנס, שמעון פרס ועמיר פרץ, ותסתכלו מהצד השני על גנרלים כמו אהוד ברק שהיו שרי ביטחון איומים ונוראים ובעיני".
הוא הוסיף: "גם גנץ שר ביטחון כושל שעדיין שבוי בקונספציה הזו של אוסלו שבונה על הרשות הפלסטינית שהיא גוף תומך טרור, מניע טרור, מקדם טרור. הציבור הישראלי בוודאי מכיר את זה. האירוח הזה של אבו מאזן אצלו בבית והעברת המיליונים לרשות הפלסטינית שמשלמת את זה אחר כך כמשכורות למשפחות של מחבלים, כבילת הידיים של צה"ל".
2 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"גנץ שר ביטחון כושל ששבוי בקונספציה של אוסלו"
(צילום: נדב אבס)
סמוטריץ' אמר כי "יש ערך מאוד גדול לשר ביטחון שדווקא בא מהמערכת האזרחית ומאתגר את החטיבה הצבאית, מייצר דיאלוג מפרה. החשיבה הצבאית, מי שמכיר אותה יודע שהיא מאוד סיסטמטית, עובדת בצורות מאוד מסודרות, לפעמים גם מקובעת".
מה תעשה אחרת כשר ביטחון? "הרבה מאוד דברים. אני בראש ובראשונה אתן לצה"ל לעשות את מה שהוא יכול ויודע לעשות, וזו ממש לא סיסמה. למה צריך היה לחכות כל כך הרבה זמן עם הקטל שעושים היום על שכם בשבועיים האחרונים, למה היינו צריכים לחכות לאנשים שלנו שימותו? קחי באמת את האירוע המקומם שבו הדיחו שלושה לוחמים השבוע כי הם לא התנהגו מספיק יפה בכפפות משי למחבל שהתעמת איתם, ומסתבר שהוא איש ממנגנוני הביטחון של הרשות. אז גנץ מוכן להקריב את הלוחמים שלנו ולזרוק אותם לכלבים".
אז מה אתה היית עושה? "הייתי מגבה את החיילים. תסתכלי על כל הסרטונים שיוצאים כל שני וחמישי. תפיסת ביטחון בנויה על הרתעה. הרתעה אומרת שכל מבצע נגמר עם הכרעה כואבת מאוד שצורבת טראומה בצד השני".
מבצע צבאי? "ערבים מתעמתים עם הלוחמים שלנו, חותרים איתם למגע, מנסים לחטוף נשק, כבר לא מדבר על זריקות אבנים. תסתכלי על כל התמונות האלה, על הג'יפים שלנו נוסעים ורוגמים אותם מכל כיוון. אין דבר כזה. לא בגלל שזה מסכן את החיילים. זה מסכן את החיילים, אבל הדבר היותר נורא ואיום זה שזה מסכן את מדינת ישראל ושוחק את ההרתעה. היום הרחוב הערבי ביהודה ושומרון לא מורתע ממדינת ישראל ואחרי הכניעה המבישה הזו לחיזבאללה עם הסכם הגבול הימי עם לבנון שהולך להיחתם היום, אגב בניגוד לחוק ובניגוד לכללי היסוד של הדמוקרטיה ובלי דיון בכנסת - זה רק יתגבר".