רגע לפני ראש השנה, יו"ר מפלגת "הציונות הדתית" בצלאל סמוטריץ' התייצב באולפן ynet לשיחה "אחת על 1" עם מורן אזולאי. בין היתר הם דיברו על שאלות באמונה, השיחות האישיות עם בנט ושקד, המעצר בתקופת ההתנתקות והאם יש כפייה דתית או כפייה חילונית בישראל? צפו בשיחה המלאה.
2 צפייה בגלריה
השאלות האמוניות והפשרות על המרחב הציבורי. סמוטריץ' בריאיון
השאלות האמוניות והפשרות על המרחב הציבורי. סמוטריץ' בריאיון
השאלות האמוניות והפשרות על המרחב הציבורי. סמוטריץ' בריאיון
(צילום: אסף חן)
יו"ר מפלגת הציונות הדתית פותח את הלב ומספר על השאלות האמוניות שליוו אותו כנער ובמהלך חייו. "גדלתי בסביבה שהציפייה בה הייתה – אתה הבן של הרב אז אתה חייב ללכת במסלול מאוד מסוים. נורא עצבן אותי שאני מוסלל ולא עושה דברים שאני בוחר בעצמי. היו שאלות באמונה והיו התמודדויות שכל נער צעיר ומתבגר מתמודד איתן, בינו לבינה ואינספור סוגיות אחרות".
כשהוא נשאל אם יש כפייה דתית או הדתה במדינה, הוא טוען שהמצב הפוך לחלוטין. "אם כבר יש כפייה, יש הרבה יותר כפייה בצד השני. היום המרחב הציבורי בישראלי, הפרהסיה במדינה, היא הרבה יותר חילונית מאשר דתית. אני, כאדם דתי, שבסוף יש לי איזה אורח חיים ומציאות שהייתי רוצה לחיות בה, משלם הרבה יותר מחיר. אני עושה את זה בשמחה, לא קורא לזה מחיר".
"מדינת ישראל מונעת ממני ללכת לרוב חופי הרחצה במדינה כי אני לא מתרחץ מעורב, ויש שניים וחצי חופים נפרדים, ואני כועס 'כפייה חילונית'", הוסיף. "אני מבין, יש כאלה בחברה הישראלית ויש כאלה, וצריך למצוא את האיזונים. אני לא חושב שיש כפייה במדינת ישראל, אני חושב שכן יש פשרות ששני הצדדים עושים כדי להישאר חברה אחת".
2 צפייה בגלריה
"המעצר בזמן ההתנתקות יכול היה להיות טראומה, אבל השתדלתי לקחת את זה למקום הפוך"
"המעצר בזמן ההתנתקות יכול היה להיות טראומה, אבל השתדלתי לקחת את זה למקום הפוך"
"המעצר בזמן ההתנתקות יכול היה להיות טראומה, אבל השתדלתי לקחת את זה למקום הפוך"
בתקופת ההתנתקות ("הגירוש" כפי שסמוטריץ' מכנה) הוא היה אחד הפעילים הבולטים בהתנגדות לפינוי היישובים, ונעצר בחשד לשותפות בארגון חסימות כבישים. במשך שלושה שבועות הוא היה עצור "בתא, בצינוק הקטן הזה, שחור מכל הכיוונים, בלי חלון, עם אור מלמעלה 24/7 כך שאין לך מושג איפה אתה ומה השעה. ועם כיסוי עיניים ואזיקים. עזבי רגע את כל שיטות החקירה של שירות הביטחון הכללי שהופעלו כאן בצורה דרקונית. זה יכול היה להיות טראומה, אבל אני השתדלתי לקחת את זה למקום הפוך. אני חושב שאני איפה שאני היום הרבה בגלל שלושת השבועות האלה".
לפני הבחירות הקודמות ישב סמוטריץ' לפגישות אישיות, חלקן בארבע עיניים, עם ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט. "לשבחו יאמר שהוא לא שיקר לי. לפני הבחירות הקודמות היו לנו ארבע פגישות מאוד ארוכות. הוא אמר לי 'אני הולך להיות ראש ממשלה, אני מבין שאת הדבר הזה אני לא עושה דרך הימין, לכן אני צריך ללכת עם יאיר לפיד'".
גם את השיחה עם איילת שקד הוא זוכר היטב. "היא ואני ישבנו על הטיילת בנתניה ואמרתי לה 'איילת, נפתלי לא מוכן להתחייב שלא מוכן ללכת עם תומכי טרור' והיא אומרת לי 'אז מה? גם ביבי'. אמרתי לה 'איילת, אנחנו לא פה בשביל ביבי, אנחנו פה כי אנחנו יותר טובים מביבי'. אנחנו נפרדים וכל הבחירות אני יודע שהם משקרים, כי הם אמרו לי בצורה חד משמעית שהולכים עם השמאל ועבאס".
בינתיים הוא נעדר לא מעט מהבית, ולא פעם מפסיד אירועים וחוויות משפחתיות. "אני לא יודע אם ייסורי מצפון זאת ההגדרה הנכונה, יש מחיר ואני מודע לו, הוא קשה ואני סוחב אותו איתי יום יום. זה לא נקיפות מצפון כי בסוף אני מאוד שלם עם מה שאני עושה, ואני מתרשם שגם אשתי והילדים מאוד מאוד שלמים עם זה ומקבלים את המחירים האלה באהבה גדולה".