פחות משבועיים לפני הבחירות כשמפלגתו עדיין מדשדשת בסקרים, ויום אחרי שהציג את תוכניתו למיגור הפשיעה, הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט אמר הבוקר (רביעי) בריאיון באולפן ynet כי הוא מקווה שמספר המנדטים של המחנה הממלכתי יגדל בזמן שנותר עד שאזרחי ישראל ייצאו לקלפי. "אתאכזב מאוד אם המספר לא יגדל, אבל אם ייגזר עליי ללכת לאופוזיציה - אשפיע משם", אמר איזנקוט. על ההתחזקות של בצלאל סמוטריץ ואיתמר בן גביר הוא אמר: "זה מטריד מאוד שיכולה להיות כאן הנהגה כזאת".
"החלטתי להצטרף לפוליטיקה כי הבנתי שהדרך היחידה לשנות את המציאות היא דרך גוף רחב שיחבר את המרכז ויביא לממשלה", אמר איזנקוט לקראת הבחירות. "אני מקווה שבשבועיים הקרובים תהיה עלייה משמעותית במנדטים שלנו. אין לי ספק שאנחנו צריכים מספר דו ספרתי גבוה של מנדטים, אחרת ממשלה צרה של נתניהו היא מדרון חלקלק. מצד שני, גם ממשלה של לפיד קשה לי לראות. אני עדיין חושב שמספר דו ספרתי גבוה של מנדטים נותן לגיטימציה לגנץ להרכיב ממשלה. אני מקווה שנראה שינוי במנדטים, אחרת נלך אולי לבחירות שישיות".

4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של בני גנץ, גדי איזנקוט וגדעון סער
מסיבת עיתונאים של בני גנץ, גדי איזנקוט וגדעון סער
"אובדן הביטחון פוגע במדינה, לכן שב"כ צריך לתת כתף". גנץ, איזנקוט וסער מציגים את התוכנית למיגור הפשיעה, אתמול
(צילום: חיים הורנשטיין)
"אם המספר שרואים בסקרים יהיה המספר שנקבל גם אחרי הבחירות, אתאכזב מאוד", המשיך איזנקוט. "נצטרך לשאול את עצמנו מה לעשות. לא יעלה על הדעת ולי זה חד וברור - ראש ממשלה במדינת ישראל לא יכול להיות עם כתבי אישום. בדיוק כמו שנתניהו אמר לאולמרט. אני אומר את זה כרטמטכ"ל שעבד עם ראשי ממשלה - אתה לא יכול ללכת לדיונים בבוקר ולנהל מדינה. בכל אופן אני יצאתי ממרחב הנוחות כדי לקחת חלק ולהשפיע על המדינה. אם ייגזר עליי ללכת לאופוזיציה - אעשה זאת ואשפיע משם".
על התוכנית למיגור הפשיעה שהציג אתמול, שבמסגרתה בדומה לקבינט הביטחוני יוקם קבינט למלחמה בפשיעה בראשות ראש הממשלה ותוגבר המעורבות של שב"כ בחקירות משטרה, אמר איזנקוט: "הוכחתי בעבר שאני יודע לנהל, לבנות תוכניות במערכת גדולה ולספק תוצאות. יש למדינה יכולות מעולות שצריך להביא אותן. יש אנשים נהדרים, וצריך ליצור אינטגרציה של יכולות. אין לי ספק שאיסוף הנשק יוריד את הפשיעה ויגביר את הביטחון".
- עמר בר-לב נכשל? "אני מעריך מאוד את עמר בר-לב, הוא עשה מאמצים גדולים, אבל עדיין נדרשים מאמצים גדולים. צריך להכפיל את כוח המשטרה ולהכניס את הרוח הנכונה. בר-לב לא נכשל, הוא יצר את המדרגה הראשונה. המבחן הוא התוצאה ובמבחן הזה נרצחים אנשים. הסתובבתי בדרום ושמעתי על חוסר הביטחון האישי ואת זה צריך לשנות מהקצה".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
"הוא מוביל למדינה דו-לאומית, זו סכנה למפעל הציוני". נתניהו
(צילום: שאול גולן)
- גם לגנץ יש חלק בכישלון? הוא שר הביטחון. "יש אחריות קולקטיבית. אני חושב שזו אי הצלחה. בני גנץ קידם שלל נושאים, הוא זוכה להערכה. אם צריך לאמץ נורמות צה"ליות? המשטרה צריכה לקדם בעצמה דברים. שב"כ יכול לתרום מניסיונו. מדינת ישראל נמצאת במקם שאובדן הביטחון הוא פגיעה במדינה, לכן שב"כ צריך לתת כתף".
איזנקוט אמר כי כדי להתמודד עם המצב הביטחוני הנפיץ יש להגיע להסדר ביניים ביהודה ושומרון ובעזה. "בטווח קצר של חמש שנים יש להילחם בטרור ולהגיע להסדרי ביניים במקומות האלו. צריך גם לסגור את הגדר ולבנות יכולות כלכליות. הצעת שתי המדינות של לפיד היא גימיק בחירות, אבל מצד שני נתניהו מוביל למדינה דו-לאומית. יש אנשים בליכוד שמעוניינים בכך, וזו סכנה למפעל הציוני. אני מציע לסכל טרור, ולא עושים את זה מספיק טוב.
"במקביל הייתי עושה דפוס פעולה לטווח של 3-5 שנים, פועל להחזיר את אורון שאול והדר גולדין ושני האזרחים מרצועת עזה - ורק אחרי זה פועל לשיקום הרשות. המציאות היא בלתי נסבלת והיא מביאה להתחזקות גדולה מאוד של חמאס, ואת זה צריך להפסיק. בפועל נתניהו החליש את הרשות וחיזק את חמאס. רצוי להיכנס למשא ומתן עם הרשות עוד בתקופת אבו מאזן. באשר למזרח ירושלים, צריך להחליט מה עושים. הייתי עושה בחינה מדוקדקת של איפה להעביר את הגדר. צריך לעשות את ההתאמות. אני לא הייתי מוותר על אף שכונה במזרח ירושלים, אבל צריך להגיע למשא ומתן ולנקוט עמדות".
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
"מטריד שהם מתחזקים, הרצון של סמוטריץ' להיות שר ביטחון - הזוי". סמוטריץ' ובן גביר
(צילום: רפי קוץ)
איזנקוט אמר שהוא מוטרד מהתחזקותה של עוצמה יהודית. "אני מוטרד מזה שבן גביר וסמוטריץ' מתחזקים. מעבר לאופן שבו אנחנו רוצים לבנות חברה, זה מטריד שזו ההנהגה שיכולה להיות. הרצון של סמוטריץ' להיות שר ביטחון הוא דבר הזוי. אני יכול להגיד שאני ונתניהו קידמנו הרבה בארבע שנים שעבדנו ביחד, אבל מאז הוא הגביר את השסע בעם וגם הציבור הישראלי למד להכיר שזה גימיק שהצליח לו בעבר. מה שצריך להטריד את מדינת ישראל זה השיסוי והרצון שלו לפגוע במערכת החינוך ובמערכת המשפט בגלל צרכים פוליטיים".
על סוגיית לימודי הליבה אמר איזנקוט: "לימודי ליבה הם צורך ממשי. לא צריך להפעיל סנקציות, אבל צריך להגביר את הצורך והרצון. צריך לתמרץ את החינוך הממלכתי ולגרום לחרדים לכבד אותו. יש לדרוש מהם לימודי ליבה ולהיות חלק מהחבר הישראלית, כמו גם לדרוש מהם שירת צבאי או לאומי".
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד
ראש הממשלה יאיר לפיד
"הוא מתפקד בסדר גמור, אבל רק גנץ יכול לאחד את העם". רה"מ לפיד
(צילום: AFP)
איזנקוט אמר כי לא דרש מגנץ לקבל את תיק הביטחון במידה שיצליח להרכיב ממשלה. "בכל שנותיי בצבא לא כיווני לאף תפקידים, התפקידים הוצעו לי. אמרתי לבני שאשרת את המדינה בכל דבר שאדרש. לפני שנכנסתי לפוליטיקה קיוויתי שזה עסק פחות ציני, יותר ממלכתי עם טובת ישראל ובלי תרגילים. אני מבין עכשיו שזה לא ככה. בשנים האחרונות עשיתי פעילות התנדבותית, ההבנה שלי היא שבפוליטיקה אפשר להשפיע".
על תפקודו של יאיר לפיד כראש ממשלה אמר: "אני חושב שהוא מתפקד בסדר גמור. היו לי איתו מפגשים ויש לי אליו הערכה גדולה, אבל יש לי הבנה שהאיש המתאים להתמודד עם כל האתגרים הגדולים ולאחד את העם זה רק בני גנץ".