תוצאות האמת המסתמנות מראות כי הפירוק במפלגות הערביות, כצפוי, פגע משמעותית בפוטנציאל הקולות שהיו יכולות לקבל. רע"מ וחד"ש-תע"ל אמנם עברו את אחוז החסימה, אך בל"ד נראית רחוקה מכך - כשלפי העדכון האחרון היא זוכה למעט יותר מ-3% מהקולות, עוד לפני שנספרו המעטפות הכפולות.
850 בחירות 2022 מפת הבחירות

הרשימה המשותפת, שהרכיבה בעבר את כל המפלגות הללו, הגיעה לשיא של 15 מנדטים בבחירות 2020 - אך מאז החלו הפיצולים. רע"מ רצה לבד בבחירות הקודמות, זכתה בארבעה מנדטים - והייתה למפלגה הערבית הראשונה שמצטרפת לקואליציה בישראל. בבחירות אשתקד הרשימה המשותפת, שהרכיבה את שלושת המפלגות הערביות האחרות, קיבלה שישה מנדטים.
במערכת הבחירות הנוכחית הצטרפות של רע"מ לרשימה משותפת כלל לא הייתה על הפרק, וגם בל"ד לא הגיעה להסכמות עם חד"ש-תע"ל - ולכן רצה אף היא לבד. העימותים בין המפלגות הובילו לכך שהן אפילו לא חתמו על הסכמי עודפים ביניהן.
2 צפייה בגלריה
מטה רע"מ
מטה רע"מ
"הקרבנו את חיינו למען האזרחים הערבים". מנסור עבאס לאחר פרסום תוצאות המדגמים
(צילום: עידו ארז)
יו"ר רע"מ מנסור עבאס, שלפני ספירת הקולות במעוזיו העיקריים התנדנד גם הוא סביב אחוז החסימה, הודה הלילה למצביעיו. "תודה רבה לכל המצביעים שלנו מהחברה הערבית, לכל מי שתמך בנו ולפעילים שחרשו את השטח. שוב הוכחנו שהציבור הערבי מאמין בדרכנו ורוצה שאנו נמשיך לייצג אותם בכל מחיר", הוא אמר.
"אנחנו הקרבנו את חיינו, קיבלנו איומים וביקורת חריפה, והכול למען האזרחים הערבים", הוסיף עבאס. "ספגנו הכול רק כדי שנוביל את החברה הערבית ולקבל זכויות. אנחנו לא נרים ידיים ומקווים שהתוצאות ישתנו כדי שלא נראה את בן גביר וסמוטריץ' בממשלה".
2 צפייה בגלריה
מטה חד"ש-תע"ל
מטה חד"ש-תע"ל
"לא ניתן לפאשיזם לנצח". איימן עודה
(צילום: AFP)
יו"ר בל"ד סמי אבו שחאדה אמר שמפלגתו ניצחה את הבחירות, למרות שכאמור כרגע היא נמצאת מתחת לאחוז החסימה. "בלי קשר לתוצאות המדגם, בל"ד קיבעה את עצמה כזרם פוליטי עם אידיאולוגיה ברורה ופרויקט פוליטי ברור של מדינת כל אזרחיה, זה מה שבאמת חשוב", הוא אמר. "אני אופטימי, ייקח זמן לתוצאות האמת. בל"ד אף פעם לא הצליחה לא בסקרים ולא במדגם, יש לנו היסטוריה לא טובה עם הדבר הזה. אני אופטימי, תוצאות האמת ייקחו זמן. אנחנו קרובים לאחוז החסימה".
יו"ר חד"ש-תע"ל איימן עודה אמר לאחר פרסום תוצאות המדגמים: "יש לחכות לתוצאות האמת, נקווה שהן ישתפרו. נקווה שהבן גבירים יחד עם נתניהו לא יצליחו להקים ממשלה. לא ניתן לפאשיזם להצליח".
פורסם לראשונה: 06:57, 02.11.22